Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en testserver med windows 2003 som henger seg typ 3-4 ganger i året. Det skjer selv om den er nyinstallert med OS (og ikke noe mer), så problemet er altså hardware. I.o.m at den befinner seg 3 timers kjøring unna, er det klønete å reise for å gi den en reboot. Derfor har jeg lagt inn en ukentlig scheduled task som kjører shutdown -r -t 1000.

Det funker jo på sitt vis, men har potensial for forbedringer.

Det hender at man har en eller annen oppgave som kjører på den som ikke bør avbrytes, og jeg ser også muligheten for at den kan oppleve at et program finner på å motsette seg reboot.

Forbedringene jeg ser for meg er derfor:

1) Overvåk nettverkstrafikken i 10 minutter - er trafikken over et fastsatt nivå skal den sove et par timer før den sjekker på nytt. Når trafikken har vært under det fastsatte nivået i løpet av de 10 minuttene med sjekk, skal reboot gjennomføres.

Spørsmål: Hva er enkleste måte for et script å vite hvor mye data som har gått på nettverket i en tidsperiode?

2) Kjør shutdown -r -t 1000

Det gir programmer en sjans til å avslutte.

Hvis noe motsetter seg shutdown, eller at serveren ikke har rebootet innen et par minutter kjør shutdown -r -f -t 10

Spørsmål: Hvordan kan man få scriptet til å trigge forced shutdown, uten at det er scriptet selv som er årsaken til at første shutdown feiler?

Edit: Lagt til OS

Endret av petterg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi shutdown uten -f er snillere mot programmer som ikke henger.

Når denne serveren henger så henger alt, da ville ikke scriptet kjørt i det hele tatt. Jeg vil bare ha med -f som en ekstra sikkerhet dersom noe skulle motsette seg en vanlig reboot, selv om det er lite sannsynlig at vil bidra med noe i praksis.

Lenke til kommentar

Alternativene er

1) finne et smart script som går rundt problemet

2) fortsetter som nå

3) skrur av serveren for godt

4) får WoL til å funke så man kan slå den på når man trenger den

(Jeg har aldri fått WoL til å funke på noen PC'r. I bestefall har de slått på vifta i PsU, men ikke noe mer!)

Lenke til kommentar

Hadde det vært virtuell server hadde det ikke vært noe problem å restarte den remote.

Drivere er forsøkt. Forsøkene tar veldig tid da dette er noe som skjer som nevnt ca 3 ganger i året for en server som står på 24/7. Hvert eneste forsøk man gjør på å finne feilen tar altså minst 4 måneder å få svar på om har gjort noen forbedring, og hvis det skulle leve i 5 måneder kan det være helt tilfeldig.

Et heng betyr nettopp det, et heng. Eneste man kan gjøre er å holde inne power til den dør helt, og skru den på igjen øyeblikkelig. Ved at feilen intreffer mellom 3 og 5 måneder etter boot, vil en månedlig reboot sørge for at den aldri kommer til det punktet hvor feilen oppstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...