Gå til innhold

Media har ødelagt 22. juli.

Anbefalte innlegg

Jeg har sympati for ofrene og pårørende, men det er da mange som har dødd i løpet av dette året som ikke får noe mediadekning. Jo jeg skjønner situasjonen men allikevel vil jeg si at den enorme dekningen dette har fått er urettferdig sånn sett.

Det finnes barn/ungdommer/voksne som gjennomgår mye verre ting og over lengre tid i påvente av en sikker død som de selv vet om kommer.

Om man møter døden via kreft, bil ulykke eller en gal massemorder så er det jo like vondt for de pårørende å miste. En død er en død. Har ikke noe mer sympati for 22 juli ofrene eller pårørende enn jeg har for andre.

Vil nesten si at det kan skje hadde vært hakket bedre å miste noen på samme måte som hundrevis av andre har, som utøya pårørende. Det er hva jeg personlig hadde følt ihvertfall. Da får man et slags fellesskap og man føler seg ikke så alene ville jeg tro.

Du har helt klart et poeng og jeg er på mange måter ganske enig med deg. En annen ting er jo at folk som ofte har opplevd slike tragedier, hvor det er mange andre som har opplevd det samme, får gjerne mye rasker hjelp av profesjonelle psykologer, mer sympati osv. Selv om andre kanskje også kunne trengt det, folk som har mistet hele familien sin i en trafikkulykke for eksempel.

Med det sagt støtter jeg selvfølgelig minneaksjonene, skulle bare mangle at vi kommer til å minne ofrene hver eneste 22.juli i laaaang tid fremover. Du kan jo selv velge hva du ville gjøre ut av det, men å sende en tanke eller tenne et lite lys synes jeg man kan dra seg til.

Media dekningen er kanskje litt drøy ja. Synes det blir litt vel mye, alle skal få sitt "shining moment" og være den med det største hjerte. Eller så har jeg ikke irritert meg sånn kjempe mye over media. Ganske fint at det er noen til å dekke minne konsertene og slikt i vertfall. Det verste er egentlig alle disse fuckings "personlige essayene" eller "Kommentar-artikkelene" som hver eneste journalist i Norge skal få skrive. Fy faen å gal jeg blir av det, så sinnssykt irriterende hvordan de fråtser seg i de dyyype refleksjonene de gjør, og hvor viktig det som har skjedd er for ditt og datt. Også skal hele greia være så personlig da, men fortsatt sånn sinnssykt proft "Jeg sto å handlet planter med min sønn på 4 år, plutselig så jeg en blomst, den fikk meg til å tenke på utøya og hvor fine blomster er." og så står det masse dritt før vi kommer til slutten, hvor hele smørja skal skuffes opp og et sånn heftig budskap skal klistres på "Nå har det gått ett år siden det forferdelige skjedde på utøya, ett år siden Breivik nesten knakk nasjonens blomsterstilk. Det er på tide at folk innser at vi er alle mennesker, uansett hudfarge. Da kan Norge blomstre igjen!"

Endret av Carlgutt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snip*

Jeg er selv musiker og er så jævlig enig i det du skriver om kunstnere/musikere og journalister som prøver å overgå hverandre om hvem som er mest empatisk. Minnekonserter, kunstutstillinger og kronikker blir ikke holdt til ære for de falte, men for at de skal få muligheten til å skinne i glansen av sin egen medmenneskeligheten.

Jeg hev meg på bølgen og prøvde å skrive en selv, men det ble egentlig bare en sint rant mot ABB.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg hev meg på bølgen og prøvde å skrive en selv, men det ble egentlig bare en sint rant mot ABB.

De liker jeg personlig. Det er ærlig og ekte! Føler at veldig mange prøver å bare være politisk korrekt og heller møte hele situasjonen med ''kjærlighet og toleranse'', selv om vi alle og enhver gjerne ville revet han i filler hvis vi fikk tak i han!

• Liker 5
Lenke til kommentar

De liker jeg personlig. Det er ærlig og ekte! Føler at veldig mange prøver å bare være politisk korrekt og heller møte hele situasjonen med ''kjærlighet og toleranse'', selv om vi alle og enhver gjerne ville revet han i filler hvis vi fikk tak i han!

Word. Jeg hadde ikke holdt noen psykiske arr eller anger om jeg fikk offentlig henrette mannen som tok vennene mine fra meg. Og det er rett og slett sannheten, uansett hvor stolte vi prøver å være over rettsstaten vår.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Først og fremst er jeg enig i at dette har pågått alt for lenge. Samtidig, hvordan skulle vi som nasjon ha taklet det bedre? Selvfølgelig får hendelsen mediadekning, selvfølgelig blir det mye snakk, intervjuer og artikler om ofre og verdier osv. Det er jo ikke bare å plutselig si "Stopp, nå er det nok 22. juli i media, nå stenger vi denne saken folkens".

Til dere andre som er negativ til hva 22. juli har blitt i media, hva hadde dere egentlig foretrukket?

Lenke til kommentar

Breivik har fått det akkurat som han ville. Han regnet kanskje ikke med så mye nestekjærlighet og whatnot, men han har fått det mediesirkuset han ønsket. Han kommer til å være en legende (dog en sort en) for all fremtid. Det vil mest sannsynlig komme flere som ham.

Men jeg er enig i det trådstarter sier, media har voldtatt det døde kadaveret til Utøya gang på gang. Hvis noen så forsiden på VG i går så vet de hva jeg mener. Det så direkte harry ut.

Synes også det blir litt påtatt at media skal overeksponere dette. I løpet av forrige uke ble tre ganger så mange uskyldige mennesker skutt og drept i Syria som på Utøya. Det får en liten notis nederst på VG Nett. Vet jeg heller bensin over meg selv nå, men vi må komme oss videre. Det skjer like groteske ting som 22 Juli hver eneste dag et eller annet sted i verden. Den eneste forskjellen er at denne gangen skjedde det med oss og noen vi kjenner, og derfor går det mye mer inn på oss. "Enhver synes best om sine barn", heter det i den gamle historien om myrsnipen. Den gjelder fortsatt. Vi bryr oss mer om våre egne enn om de som bor langt unna. Det er helt naturlig, men jeg blir smått provosert når jeg leste om en tidligere flykning som overlevde Srebrenicamassakren (google it) blir overkjørt i en diskusjon av en som var på utøya, fordi "det var så mye verre".

Igjen må jeg si at jeg har den dypeste sympati for de pårørende, jeg kjenner selv noen som mistet livet der. Men media og figurer i det offentlige har dratt dette helt ut av proposjoner.

PS:

En ting som dog provoserte meg i går var at etter Bruce Springsteen hadde spilt på minnekonserten, så gikk en hel skokk med folk. Det er smått respektløst.

Endret av Astralnoise
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Breivik har fått det akkurat som han ville. Han regnet kanskje ikke med så mye nestekjærlighet og whatnot, men han har fått det mediesirkuset han ønsket. Han kommer til å være en legende (dog en sort en) for all fremtid. Det vil mest sannsynlig komme flere som ham.

Men jeg er enig i det trådstarter sier, media har voldtatt det døde kadaveret til Utøya gang på gang. Hvis noen så forsiden på VG i går så vet de hva jeg mener. Det så direkte harry ut.

Synes også det blir litt påtatt at media skal overeksponere dette. I løpet av forrige uke ble tre ganger så mange uskyldige mennesker skutt og drept i Syria som på Utøya. Det får en liten notis nederst på VG Nett. Vet jeg heller bensin over meg selv nå, men vi må komme oss videre. Det skjer like groteske ting som 22 Juli hver eneste dag et eller annet sted i verden. Den eneste forskjellen er at denne gangen skjedde det med oss og noen vi kjenner, og derfor går det mye mer inn på oss. "Enhver synes best om sine barn", heter det i den gamle historien om myrsnipen. Den gjelder fortsatt. Vi bryr oss mer om våre egne enn om de som bor langt unna. Det er helt naturlig, men jeg blir smått provosert når jeg leste om en tidligere flykning som overlevde Srebrenicamassakren (google it) blir overkjørt i en diskusjon av en som var på utøya, fordi "det var så mye verre".

Igjen må jeg si at jeg har den dypeste sympati for de pårørende, jeg kjenner selv noen som mistet livet der. Men media og figurer i det offentlige har dratt dette helt ut av proposjoner.

PS:

En ting som dog provoserte meg i går var at etter Bruce Springsteen hadde spilt på minnekonserten, så gikk en hel skokk med folk. Det er smått respektløst.

Det handler ikke alltid om å skape en konkurranse om hva som er verst. Hvis mediene syns det er viktig å dekke saken gjør de det, og det er svært forståelig. Dette er totalt ukjent for oss, vi har aldri opplevd noe sånt før. Ønsker du nyheter om hva som foregår andre steder, fins det kilder for det og.

Lurer på om syrerne sitter og klager over at det er så mye om krigen i deres aviser.

Lenke til kommentar

Han regnet kanskje ikke med så mye nestekjærlighet

Dette "minnehysteriet"som skjedde i går til minne om 22 juli aksjonene har ingenting med kjærlighet, eller det du kalller "nestekjærlighet "å gjøre, Det er ren massesuggesjon og hjernevask av stemmekveget fra arbeiderpartiets side.

Om det hadde hatt noe med kjærlighet å gjøre, eller med det du og onde sosialister kaller "nestekjærlighet" så ville også Breivik blitt møtt med kjærlighet, og inkludert i denne kjærligheten.

Men slik det er i dag så samles folk i hatet mot Breivik, og det er hat og ikke kjærlighet. det er også slikt hat, som sosialistene klaller for "kjærlighet" fordi de ikke kjenner til noe annet enn hat.

Ap pisker opp og utnytter dette hatet i folket for å fiske stemmer, det er det dette handler om.

Endret av Baltazar94
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en grei og velprøvet taktikk for å takle media: Jeg leser dem bare hvis de skriver noe som interesserer meg. VG og Blabla har jeg ikke lest på 30 år, sånn ca. (Enkelte besøk på nettavisene unntatt.)

Ellers er 22. juli "verd" hver eneste minnemarkering og sang og statsministertale og prinsessetåre. De som er lei kan la være å se på. Jeg er bare måtelig sportsinteressert og går fort lei når det er sport døgnet rundt på TV, men jeg starter ikke forumtråder om det. Det finnes andre ting å gjøre, og så selvsentrert at jeg ikke unner andre å se det er jeg ikke.

Vi har ingen sak i moderne tid her i landet som kan sammenlignes med denne. Heldigvis! Det er upløyd mark for alle, politikere, media og oss som skal leve med det. Jeg synes media har gjort en stort sett respektabel jobb, de som har trampet over er de samme som gjør det i alle saker.

La nå de etterlatte og Arbeiderpartiet ha denne dagen, i år, neste år og gjerne et par år til, uten å klage. Selv om Blabla selger noen ekstra aviser den uken, og Arbeiderpartiet får noen sympatistemmer. Så skal jeg love å ikke klage hvert år under fotball-VM og ski-VM og VM i alminnelig norsk sjølgodhet.

Baltazar: Hvis du skulle vise nestekjærlighet overfor dine fiender, hva skulle du da skrevet om på forumet?

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv så har benyttet norske media langt mindre siden rettssaken startet. Jeg kan ikke si jeg har noe spesielt imot dekningen, men jeg føler ikke at jeg får noe positivt ut av en slik eksponering, derfor utsetter jeg meg ikke for det.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Det handler ikke alltid om å skape en konkurranse om hva som er verst. Hvis mediene syns det er viktig å dekke saken gjør de det, og det er svært forståelig. Dette er totalt ukjent for oss, vi har aldri opplevd noe sånt før. Ønsker du nyheter om hva som foregår andre steder, fins det kilder for det og.

Lurer på om syrerne sitter og klager over at det er så mye om krigen i deres aviser.

Er jo så klart enig i det. Men at forsiden av blabla' tar for seg smilet hans og fem sider spekulasjoner rundt det, synes jeg er direkte sirkus. Synes lokalavisene og enkelte større aviser dekket saken MYE bedre enn Dagbladet og VG har gjort. At det jevnt og trutt har vært nyhetssaker om 22 juli er jo helt forståelig, er bare typen journalistikk jeg henger meg opp i. Eller fraværet av journalistisk sans.

Lenke til kommentar

Dette "minnehysteriet"som skjedde i går til minne om 22 juli aksjonene har ingenting med kjærlighet, eller det du kalller "nestekjærlighet "å gjøre, Det er ren massesuggesjon og hjernevask av stemmekveget fra arbeiderpartiets side.

Om det hadde hatt noe med kjærlighet å gjøre, eller med det du og onde sosialister kaller "nestekjærlighet" så ville også Breivik blitt møtt med kjærlighet, og inkludert i denne kjærligheten.

Men slik det er i dag så samles folk i hatet mot Breivik, og det er hat og ikke kjærlighet. det er også slikt hat, som sosialistene klaller for "kjærlighet" fordi de ikke kjenner til noe annet enn hat.

Ap pisker opp og utnytter dette hatet i folket for å fiske stemmer, det er det dette handler om.

At noe dekkes mye av media, og at mange deltar i noe, er ikke et hysteri. Svineinfluensa var hysteri.

Sånn som jeg så det i går var ikke Breivik engang nevnt. En gang. Jeg merket meg ikke navnet hans en eneste gang iløpet av den 14 timer lange sendingen på NRK i går. Og jeg satt parat foran TV'en hele dagen. Det handlet om de som døde.

Men du mener virkelig at Breivik fortjener kjærlighet, etter hva han har gjort? Og da DRITER vi i hva slags politisk agenda han kan ha hatt denne dagen, og fokuserer på HVA han har gjort.

Er jo så klart enig i det. Men at forsiden av blabla' tar for seg smilet hans og fem sider spekulasjoner rundt det, synes jeg er direkte sirkus. Synes lokalavisene og enkelte større aviser dekket saken MYE bedre enn Dagbladet og VG har gjort. At det jevnt og trutt har vært nyhetssaker om 22 juli er jo helt forståelig, er bare typen journalistikk jeg henger meg opp i. Eller fraværet av journalistisk sans.

Bingo.

Lenke til kommentar

Men du mener virkelig at Breivik fortjener kjærlighet, etter hva han har gjort? Og da DRITER vi i hva slags politisk agenda han kan ha hatt denne dagen, og fokuserer på HVA han har gjort.

Ja det fortjener han.

Vi må kunne skille mellom Breivik som menneske, og hans handlinger. Vi kan alle hjernevaskes og påvirkes av forskjellige ting.

Dette har ikke noe med politikk å gjøre, men med hjernevasking og manipulering, for dette var en falsk flagg aksjon, og Breivik ville nok aldri gjort dette om han ikke hadde blitt manipulert, hjernevasket og utsatt for mind control.

Akkurat når det gjelder hjernevasking,manpulering og mind control, så var han et offer i likhet med de ungdommene han skjøt på utøya.

Forskjellen er at han sto bak våpenet og skjøt mens de sto foran og ble skutt.

Dessuten så var han heller ikke alene om skytingen men han ble brukt som syndebukk, så vi vet heller ikke hvor mange han faktisk har skutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det fortjener han.

Vi må kunne skille mellom Breivik som menneske, og hans handlinger. Vi kan alle hjernevaskes og påvirkes av forskjellige ting.

Dette har ikke noe med politikk å gjøre, men med hjernevasking og manipulering, for dette var en falsk flagg aksjon, og Breivik ville nok aldri gjort dette om han ikke hadde blitt manipulert, hjernevasket og utsatt for mind control.

Akkurat når det gjelder hjernevasking,manpulering og mind control, så var han et offer i likhet med de ungdommene han skjøt på utøya.

Forskjellen er at han sto bak våpenet og skjøt mens de sto foran og ble skutt.

Dessuten så var han heller ikke alene om skytingen men han ble brukt som syndebukk, så vi vet heller ikke hvor mange han faktisk har skutt.

Ja, du har nok helt rett. Dine kilder og argumenter er overveldende og jeg gir meg i ærefrykt av din kjennskap til den ultimate sannheten. Bæææ.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn det er helt feil at så mye ressurser brukes på å markere noe så «uviktig», for det er det det ganske enkelt er i det store bildet. Det er såklart viktig for de etterlatte osv., men alvorlig talt, skal vi virkelig bruke så mye tid på at 77 mennesker ble drept når uroen i Syria har resultert i at iallfall 500 barn har blitt drept? Dette er mennesker som blir kaldblodig drept fordi en forskrudd diktator ønsker å skremme befolkningen til taushet. De blir drept fordi han ikke ønsker at befolkningen skal få oppleve noe som helst demokrati. Er ikke det langt, langt viktigere sak enn at noen blir drept fordi en galmann ønsker å rokke ved nåværende statsmakt?

Samtidig: er det riktig å bruke ressurser på at 77 mennesker er drept når det i løpet av et år er betydelig mange flere døde under 24 år av div. årsaker? Er det ikke også tragisk når unge mennesker dør som følge av drukning, forgiftning, drap, kreft, brann, fall o.l.? Hva er det som gjør at disse 77 menneskene fortjener det mer enn andre? Er det ikke utrolig tragisk når unge mennesker dør uavhengig av årsak?

Forøvrig tror jeg også all denne mediaoppmerksomheten, inkludert minnestunder o.l., er med på å øke oppslutningen til høyre-ekstreme miljøer. I og med at media er så ukritisk kåte på saken så får disse miljøene langt mer medieomtale enn de tidligere har fått, spesielt gjennom rettssaken hvor media skal forsøke å «forstå» hvorfor ABB oppfører seg som han gjør. Hvor mange har ikke nå for eksempel fått med seg at SIAN står for «Stopp Islamisering Av Norge»? Hvor mange visste det før 22. juli?

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...