Fylling Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Hei! Jeg liker å ha lan av og til men aner ikke hvordan jeg skal gi flere enn en person open nat. følgende oppsett: tilgin modem ->router (aksesspunkt) -> switch -> pc'er _____________________________-> pc'er det jeg lurte på var om jeg bare kan sette modemet i dmz, og kjøre resten som vanlig? (ja, uten brannmur :O) Vil dette fungere og gi alle (3 stk) open nat? Har minimum erfaring her! Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) derfor det bare er et vanlig modem er det vel ruteren du må sette i dmz. Sjekk ihvertfal ut http://portforward.com/ Endret 22. juli 2012 av Evelen! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Du må starte med "modemet" ditt og sjekke om det er et rent modem eller et routermodem. Hvis det er et routermodem, så setter du ipadressen (som routeren får) til DMZ. Deretter setter du routeren i UPNP. For at hver maskin skal få tilgang til portene, så må de maskinene ha UPNP (Network discovery) aktivert. For å teste at det fungerer, så kan du bruke porttesteren i f.eks utorrent. Lenke til kommentar
Fylling Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Hei, takker for svar. Ja, det er et rutermodem, så jeg bare går inn på rutermodemet og setter rutermodemet sin ip som dmz host? og gjør aksesspunkt ruteren om til en vanlig ruter med aktivert UPnP? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Det er routerens IP som må settes til DMZ. Du finner den adressen ved å logge inn på router og sjekke innstillingene for WAN. Denne IP er forskjellig fra hva routermodem har, men ligger i samme subnett. F.eks 10.0.0.xxx Lenke til kommentar
Fylling Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Det er routerens IP som må settes til DMZ. Du finner den adressen ved å logge inn på router og sjekke innstillingene for WAN. Denne IP er forskjellig fra hva routermodem har, men ligger i samme subnett. F.eks 10.0.0.xxx Ah okey! ska teste ut dette etter mat så oppdaterer jeg statusen! Lenke til kommentar
Fylling Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Okey, så jeg skal sette ruteren i DMZ, men ruteren sin IP er 192.168.0.1 og modemet sin IP er 192.168.1.1 Problemet her er at altibox gir meg bare muligheten å sete clienter innenfor 192.168.1.x som DMZ. Kan jeg bare sette ruterens IP til 192.168.1.2 for så å sette den i DMZ? Vil ikke tabbe meg ut her, så jeg spørr grundig Lenke til kommentar
Fylling Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Alt fungerer, utrorrent sier at porten er åpen! Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 det virker som du har funnet feil ipadresse, du har mest sannsynlig funnet ipadressen på innsiden av routeren, men det du trenger er ipadressen på utsiden av routeren (wan interfacet) For å finne dette må du logge inn på webgui på din router. Lenke til kommentar
Fylling Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 det virker som du har funnet feil ipadresse, du har mest sannsynlig funnet ipadressen på innsiden av routeren, men det du trenger er ipadressen på utsiden av routeren (wan interfacet) For å finne dette må du logge inn på webgui på din router. Okey, for jeg testet med PS3 nå aktiverte UPnP og jeg har moderate. Type 2, altså. Lenke til kommentar
Fylling Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Kan noen hjelpe meg med å finne wan interfacen? pm. gjerne Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Du vil vel ikke få bedre enn moderate med en router (med kun et rent modem vil du få open). Når utorrent rapporterer om åpen port, så er du i mål. Når det gjelder adressen du skal forwarde, så kan du som du skriver sette WAN til 192.168.1.2 og så forwarde den i routermodem. Endret 22. juli 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Fylling Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 @Jan Skrotnes, gjor akkurat dette. Utorrent sa at port var åpen. Men, når jeg fyrte opp ps3'en og starta black ops fikk jeg moderate. UPnP var aktivert. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvis du skal ha "bedre enn moderate", så kan du sette routeren i DMZ (alle portene åpne) mot PS3. Problemet da er at ingen andre enn PS3 får tilgang til portene... Det greieste vil derfor være å bruke UPNP, slik at alle på LAN får aksess. Moderate kan spille mot alle andre med moderate eller open, men ikke de med closed. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå