Gå til innhold

Karbohydrater

Anbefalte innlegg

Heeei, jeg bare lurer på dette: Om selve Karbohydrater er viktig å få i seg iløpet av dagen(som etter trening) for å bygge muskler ? For jeg mener, det er jo protein som er det er det ikke?

Jeg tar liksom langsomme karbohydrater før trening, og raske karbohydrater rett etter trening. Men greia med meg er at jeg reagerer noe sykt ved å bli så oppblåst av karbohydrater pga det binder vann....

Så jeg lurte på: Hvis jeg kutter ned på karbohydrater(spessielt etter trening) og bare tar protein rett etter trening, men bare litt ekstra slik at kroppen ikke bruker opp all proteinet for energi først.. Men fortsatt holder meg på Overskudd (For å bygge muskler)

vil jeg fortstat få resultater da(mer muskler) Eller er altså karbohydrater nødvendig for å bygge muskler ?

Håper på svar på det jeg spurte om og ikke noe kritisering over ditt og datt, bare svar direkte på spm takk x)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-

om du ligger i overskudd og får i deg nokk proteiner, så vil du bygge muskler, ja.

Men kva som er vits med å kutte ned på karbo da? Det er beste energi kilde for kroppen og er den billigaste også.

"Men greia med meg er at jeg reagerer noe sykt ved å bli så oppblåst av karbohydrater pga det binder vann...."

Inb4 OP rage. Anyways hvis OP først skal kutte karbs bør det ikke være etter trening. Det er da man faktisk trenger raske karbohydrater for å tilføre rask energi til musklene.

Lenke til kommentar

Tusen takk for at dere svarte på spm og holdt dere inna for det ;) Men jo, jeg har gjerne lyst til å ta raske karbohydrater rett etter trening(som jeg gjør nå) Men siden 1g karbohydrater binder opp ca 3-4g vann så skjer det alltid at jeg blir veldig oppblåst og pløsete dagen etter om morningen pga jeg drikker så mye vann.. Dermed samler jeg opp liksom rundt 220 ml vann pga jeg veier 63 og får i meg rundt 60g karbohydrater etter trneing :)

Men siden det har seg slik at kroppen trenger energi rett etter trening(Karbohydrater) også ta seg ltit proteiner etter det... Så kan jeg jo bare få i meg dobbel så mye protein rett etter trening da ? slik at kroppen bruker halve proteinmengden som jeg får i meg etter trening da ?

For jeg hater så syykt å bli oppblåst pga vannet ender alltid opp mellom hud og muskler, og da syntes ikke musklene..

Lenke til kommentar

Også er det en anne nting jeg lurer på veldig!!! Om dere kan svare på dette hadde det vært herlig...

Jeg har startet å bygge muskler(Overskudd av kalorier) og jeg liker alltid rundt 500-1000 kcal i overskudd hver dag, men så skal jeg ha en hviledag idag pag jeg har trent i lang tid uten hvile.. så måtte jeg endelig ta hviledagen min idag :hrm:' Så er spm mitt; Skal jeg holde meg på overskudd elelr underskudd på hviledager, og hvor mye???? Takker på forhond!!

Lenke til kommentar

Herp derp so much broscience it hurts.

Glykogenlagrene dine tømmes ikke under trening, påfyll er derfor unødvendig i umiddelbar ettertid. En liten blodsukkerstigning kan være effektivt fordi det stopper den katabole tilstanden musklene er i etter trening, men den blodsukkerøkningen trenger ikke å være så høy som den blir ved å proppe i seg store mengder karbohydrater. En halv banan er nok, alternativt en yoghurt eller noe slikt. Det er rett og slett en unødvendig bekymring du har akkurat der. Det er så latterlig hvordan folk baserer livene sine etter OMG NEED DAT TILSKUDD og alt må være perfekt timet, otherwise NADA gains.

Spis. Tren. Spis. Hvordan tidsrommet mellom disse er kan være det samme. Opptak av næringsstoffer skjer i tarmen over en åtte-timers periode, ikke det øyeblikket du har svelget et eller annet pulver. Spis når det passer deg, tren når det passer deg.

Tror du virkelig at hvis du spiser dobbel mengde proteiner så bruker kroppen bare halvparten? Kroppen trenger aminosyrer til gjenoppbygning av muskulaturen, ja. Det som trengs til gjenoppbygning brukes til akkurat det, resten brukes til energi dersom det er behov for det. Har du dekket behovet for aminosyrer til muskulaturen og energibehovet ditt, vil proteinet omdannes til glukose og lagre seg som fett. Det er heller ikke nødvendig med 100g protein etter trening, ettersom mengden aminosyrer kroppen trenger er relativt beskjeden i forhold til det de fleste antar. Et normalt og balansert måltid er mer enn nok.

Og du bekymrer deg for 220ml vannretensjon? Seriøst gutt. At du blir oppblåst kan jeg forstå som argument, men at musklene dine ikke synes under 220ml bundet vann? Da er de ikke store nok. 60g karbohydrater er isolert sett svært lite. Jeg regner da med du spiser brød, frukt, ris osv? Det er karbohydrater i alt.

Edit - til det siste du spurte om. Spis til du er mett, alternativt på vedlikehold dersom du er en av dem som sliter med å få i deg nok dersom du "kun" spiser deg mett.

Endret av Anaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for at du svarte ihvertfall, men høra.. da jeg mente 220 ml så var det likosm bare fra det, men spiser også andre ting, men glem det nå.

Her er hvordan jeg vil.. hvis jeg ikke vil spise karbohydrater rett etter trening(altså 60g raske karbs) hva skal jeg ta(banan?) og ja jeg tar aminosyrer, jeg tar en som heter ANABOLIC BCAA.. kjøpte hos gymgrossisten(http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/anabolic-bcaa-180-kapsler) og denne tar jeg 2 før og 2 etter... Men siden jeg gjør dette, tror du det serriøst er nødvendig med den dumme karbo fuel'n som jeg tar ?? For jeg vet det er litt tåpelig at jeg bekymrer meg for å bli oppblåstg og ting, men du aner ikke hvordan jeg reagerer.. Musklene blir heeeelt totalt dekket (SVERGER) Spessielt ved livet.... men uanset.. Er det greit om jeg dropper heelt karbohydrater etter trening og bare holder meg til bcaa og rundt 35g proteiner ?? (Whey-Shake) ??? Takker igjen på forhond :p

Lenke til kommentar

Dropp både karbohydratene og BCAA. Ser ikke noe poeng i å ta BCAA før trening med mindre du trener fastende (noe jeg antar du ikke gjør) eller etter trening dersom du får i deg proteiner. Ingen av dem er nødvendige før/etter trening i det hele tatt. Produsentene vil gjerne ha deg til å tro det, though.

Lenke til kommentar

-

om du ligger i overskudd og får i deg nokk proteiner, så vil du bygge muskler, ja.

Men kva som er vits med å kutte ned på karbo da? Det er beste energi kilde for kroppen og er den billigaste også.

Det stemmer. For at man skal bygge muskler er man avhengig av å få i seg nok proteiner (rundt 2 gram per kilo kroppsvekt) og samtidig ligge i et kalorioverskudd. Resten er egentlig likegyldig, bortsett fra at karbohydrater er kroppens førstevalg når det kommer til å bruke energi. Det er som nevnt gjerne den billigste måten å gjøre det på når man skal prøve å nå et kalorioverskudd, da det krever en del mat.

Lenke til kommentar

Også er det en anne nting jeg lurer på veldig!!! Om dere kan svare på dette hadde det vært herlig...

Jeg har startet å bygge muskler(Overskudd av kalorier) og jeg liker alltid rundt 500-1000 kcal i overskudd hver dag, men så skal jeg ha en hviledag idag pag jeg har trent i lang tid uten hvile.. så måtte jeg endelig ta hviledagen min idag :hrm:' Så er spm mitt; Skal jeg holde meg på overskudd elelr underskudd på hviledager, og hvor mye???? Takker på forhond!!

Det er for mye. 1000 kalorier i overskudd hver dag vil føre til masse unødvendig fettlagring. Du får ikke større muskelvekst av å overdrive. Alt mellom 200-400 kalorier i overskudd hver dag er mer enn nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener? Du skal ikke drive med styrketrening. De fleste helkroppsprogrammene er basert på 3 styrketreningsøkter i uka, og effekten av dette varer i 24-36 timer før du må ha en ny økt. I de 4 dagene i uka du ikke trener styrke på er det like viktig at du ligger i kalorioverskudd, for det er faktisk da du bygger, ikke mens du trener. Om du derimot tar deg en friuke fra trening er det ingen vits å ligge i kalorioverskudd, da kroppen ikke har stimulans til å bygge muskler.

Dette er egentlig veldig basisinformasjon. Jeg undres over hvorfor så mange hiver seg i trening med omtrent null basisinformasjon om hvordan ting egentlig fungerer. Les deg opp.

Iform.no

Treningsforum.no

Osv...

Lenke til kommentar

Jeg vet egentlig ganske mye assa :p Jeg lurte bare på akkurat det .. MEn greit nok.

Da har jeg fått vite to ting da.

1: Karbo trengs ikke for å bygge(Ferdig)

2: Et kalorioverskudd rundt 500 er nokk (øker ikke så mye i fett da, right?)

Lenke til kommentar

1. Du trenger karbohydrater selvsagt (som generell energikilde), men det er ikke nødvendig å ta ekstra tilskudd for å bygge, nei.

2. Ja, det bør være nok. Det trengs ikke så mye. Husk at når du spiser mer vil du både forbrenne mer (altså - kroppen bruker jo energi på å fordøye maten også), overskuddet vil gå til muskelrestitusjon- og bygging (man kan ikke bygge noe som helst uten noe å bygge med, right?) og det generelle aktivitetsnivået ditt vil øke som følge av økt inntak. Hvis du går veldig mye opp i fett over tid med +500 tyder det jo på at du enten beveger deg for lite eller har overvurdert behovet ditt.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Men siden karbo er energikilde for musklene, hva burde jeg så erstatte karbohydratene med rett etter trening da ? øke proteinmengden elelr hva ? :)

og siden jeg har hviledag idag, skal jeg altså holde samme kalorioverskudd(500) som jeg ellers

gjør til vanlige trneingsdager ??

Lenke til kommentar

Musklene dine trenger ikke energi rett etter trening med mindre du skal trene igjen litt senere. Muskelglykogenet fyller seg opp utover dagen fra de måltidene du spiser. Likevel kan det være lurt å ta en banan, sjokolademelk eller en yoghurt etter trening for å få en liten blodsukkerøkning.

Ja, du holder samme nivå på hviledager. Musklene bygges ikke bare i timene etter trening.

Lenke til kommentar

Ja, frukt er fint. Banan er det beste, ettersom den inneholder både mer karbohydrater og protein enn andre frukttyper. I tillegg inneholder banan kalium, et stoff som hjelper å gjenopprette væskebalansen etter du har svettet ut mye. Det går helt fint med andre frukt også selvsagt. Hvis du vil kan du ta to også, for den del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...