Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en 1TB Seagate ekstern harddisk der alle mappene på harddisken er låst

Hver gang jeg trykker for og åpne en mappe får jeg meldingen "Du har ikke tilgang til denne mappen". Når jeg velger fortsett for og få tilgang får jeg beskjed om at jeg ble nektet tilgang og må gå til kategorien sikkerhet for og få tilgang. Da må jeg også velge og bytte eier til denne datamaskinen før jeg får tilgang til mappen. I tillegg må jeg også gjøre dette med alle undermappene. Og det vil ta flere timer.

Prøver og høyreklikke på en av mappen og huke vekk "Skrivebeskyttet" får jeg bare meldingen "Feil ved angivelse av attributter" og må bare velge å ignorere alle.

Hva kan problemet være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken har mest sannsynlig vært koblet opp mot en annen maskinkonto og det har er ntfs filsystem på den og kanskje har du også hatt en annen brukerkonto som har kopiert filer fra ett annet ntfs filsystem

Klikk på disken og ta eierskap av hele disken med undermapper og filer, dette vil ta en stund men du skal ikke behøve å gjøre det mer enn en gang.... se om det hjelper

Lenke til kommentar

samme som mapper...

høyreklikk disken, velg "egenskaper", så velger du fliken "sikkerhet", der klikker du på nederste valget "avansert",

Der kan du enten klikke på "endre tillatelser" og legge deg til som administrator for alle filer og mapper med undermapper, eller du kan klikke på eier og ta eierskap.

edit:

Det er vanlig at "SYSTEM" er eier av en disk, så det er best å legge deg til som administrator....

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Start et administrativt command prompt

Kjør kommandoen

takeown.exe /F
Z:\
/A /R /D Y >> %TEMP%\Takeown.log

- Hvor Z:\ er bokstaven som problemdisken har

Kjør kommandoen

icacls
Z:\
/Reset /T /C >> %TEMP%\icacls_Reset.log

- Hvor Z:\ er bokstaven som problemdisken har

Prøv igjen og si fra hvordan det gikk.

NB! Kommandoene over kan ta mange minutter, avhengig av hvor mange katasloger og filer som finnes på disken din. Dette er samme som du kan gjøre i Explorer men ved å kjøre disse kommandoene slipper du å lure på om du gjør det riktig.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...