Ole12 Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Hallo. Jeg sliter litt med litt før høy CPU temperatur i mitt Fractal Design Define R3. Jeg har 2 Fractal vifter i front som suger inn luft, og 1 Fractal vifta bak som blåser ut luft. CPU kjøler Noctua NH-U12P SE2 (push topp og pull under) Den er montert slik at viftene ligger i topp og bunn, ikke på sidene slik at de ligger parallet med vifte bak på kabinettet. Alle viftene kjører fullt, og CPU viser rundt 44*C idle, og rundt 58*C Load. Vis jeg justerer vifte hastighetene ned litt rundt halvt, så stiger idle temperaturen til rundt 50++ og load til over 60++ Med en gang jeg åpner sidedøren så synker idle temperaturen til rundt 35*C med en gang, alle ledninger ligger på baksiden av kabinttet (mellom kabinett vegg og dør), altså ingen som ligger i veien for kjøling. Har 3 harddisker i front som ligger spredt ( slik dem ikke blokker luften fra viftene). Og et lydkort i PCI. Ellers så er kabinette veldig ryddig, alle vifte filterne er rengjort før støv. Kan også nevne at den står oppå et teppe, slik at jeg ikke kan montere noe vifte i bunn. Og viften på Ati radeon 6790 kjører konstant på fult (automatisk justering etter temperatur). Så hva kan jeg egentlig gjør får å få bedre luft og temperaturer i kabinettet? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Monter cpu kjøleren slik den blåser ut bak på eksos viften din. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Jepp! Monterte selv NH-D14 feil vei først, Skjønte fort at det ikke var tingen da skjermkort og kabinettak ville stoppet all luft. Tok den av, snudde brakettene, byttet kjølepastaen og monterte rett. Dårlig: Bra: 3 Lenke til kommentar
Ole12 Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Takker for svar. Det var det jeg selv og trudde, men etter et par youtube søk, så var det andre også som monterte kjøleren den veien. Men jeg tror faktisk jeg prøvde å montere kjøleren den andre veien, men at brakettene bak ikke gikk an å snu, siden de ikke er firkantet men rektanguler. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Takker for svar. Det var det jeg selv og trudde, men etter et par youtube søk, så var det andre også som monterte kjøleren den veien. Men jeg tror faktisk jeg prøvde å montere kjøleren den andre veien, men at brakettene bak ikke gikk an å snu, siden de ikke er firkantet men rektanguler. Om du har vifter eller åpning på toppen av kabinetter funker det fint. om ikke må du ha den til å blåse bakover, problemet er at mye av lufta ut fra kjøler ikke går ut bakvifta men heller blir brukt flere ganger Det skal være mulig å sette vifta begge veier, mulig du må plassere brakketen anneledes på kjøleren. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Takker for svar. Det var det jeg selv og trudde, men etter et par youtube søk, så var det andre også som monterte kjøleren den veien. Men jeg tror faktisk jeg prøvde å montere kjøleren den andre veien, men at brakettene bak ikke gikk an å snu, siden de ikke er firkantet men rektanguler. Den kan fortsatt være firkantet om den ikke er rektangulær 2 Lenke til kommentar
Ole12 Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Sendte mail til Noctua ang CPU-montering, var ikke mulig med mitt hovedkort. Derfor har de nå sendt nye fester (CPU og hovedkort) slik at jeg kan snu den slik den skal være:) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå