Gå til innhold

Noctua NH-U12P SE2 / Factal R3 kjøler dårlig?

Ole12

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg sliter litt med litt før høy CPU temperatur i mitt Fractal Design Define R3.

Jeg har 2 Fractal vifter i front som suger inn luft, og 1 Fractal vifta bak som blåser ut luft.

CPU kjøler Noctua NH-U12P SE2 (push topp og pull under)

Den er montert slik at viftene ligger i topp og bunn, ikke på sidene slik at de ligger parallet med vifte bak på kabinettet.

Alle viftene kjører fullt, og CPU viser rundt 44*C idle, og rundt 58*C Load.

Vis jeg justerer vifte hastighetene ned litt rundt halvt, så stiger idle temperaturen til rundt 50++ og load til over 60++

Med en gang jeg åpner sidedøren så synker idle temperaturen til rundt 35*C med en gang, alle ledninger ligger på baksiden av kabinttet (mellom kabinett vegg og dør), altså ingen som ligger i veien for kjøling. Har 3 harddisker i front som ligger spredt ( slik dem ikke blokker luften fra viftene). Og et lydkort i PCI. Ellers så er kabinette veldig ryddig, alle vifte filterne er rengjort før støv.

Kan også nevne at den står oppå et teppe, slik at jeg ikke kan montere noe vifte i bunn.

Og viften på Ati radeon 6790 kjører konstant på fult (automatisk justering etter temperatur).

Så hva kan jeg egentlig gjør får å få bedre luft og temperaturer i kabinettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.

Det var det jeg selv og trudde, men etter et par youtube søk, så var det andre også som monterte kjøleren den veien.

Men jeg tror faktisk jeg prøvde å montere kjøleren den andre veien, men at brakettene bak ikke gikk an å snu, siden de ikke er firkantet men rektanguler.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Det var det jeg selv og trudde, men etter et par youtube søk, så var det andre også som monterte kjøleren den veien.

Men jeg tror faktisk jeg prøvde å montere kjøleren den andre veien, men at brakettene bak ikke gikk an å snu, siden de ikke er firkantet men rektanguler.

Om du har vifter eller åpning på toppen av kabinetter funker det fint.

om ikke må du ha den til å blåse bakover, problemet er at mye av lufta ut fra kjøler ikke går ut bakvifta men heller blir brukt flere ganger

Det skal være mulig å sette vifta begge veier, mulig du må plassere brakketen anneledes på kjøleren.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Den kan fortsatt være firkantet om den ikke er rektangulær :D

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...