m4rv Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Jeg har litt gammelt utstyr som jeg har tenkt til å lage en hjemmeserver av, og trenger da litt tips til hvordan jeg bør sette den opp. Planen er å installere Windows Server 2008 på denne, og bruke den til: - Lagring av filmer og serier (streames til boxeebox) - Lagring av bilder og personlige ting - Torrentklient Og sikkert mye annet etterhvert. Det jeg lurer mest på er hvordan jeg bør sette opp RAID på denne? Jeg har planer om å kjøpe noen av de RED diskene til Western Digital. Hvordan er det evt. å sette inn flere disker i RAID-oppsettet etterpå, uten at det påvirker data som allerede ligger der? Forslag og tips? Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Kjøp heller Windows Home Server 2011. Billig og latterlig enkelt i bruk. selges billig på dustin.no Lenke til kommentar
m4rv Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Kjøp heller Windows Home Server 2011. Billig og latterlig enkelt i bruk. selges billig på dustin.no Noen grunn til at du anbefaler akkurat det OSet? Hva med RAID oppsett. Har du noen tips der? Lenke til kommentar
Starbuck Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg skal sette opp en server hjemme nå, og har bestilt meg 4*2TB-disker som skal kjøre i RAID10. Ytelses- og sikkerhetsmessig absolutt det beste etter min mening, men det tar også 50% av kjøpt diskplass. (Jeg får effektivt 4 TB lagringsplass totalt) RAID5 burde holde til enkel bruk. Jeg har ikke testet det selv, men noen sier at det er litt tregere. Anbefaler deg å se videoene til Linus TechTips på YouTube. (og mange av de andre videoene han har lagt ut, mye bra der). Disse omhandler RAID, og kanskje er det lettere for deg selv å bestemme deg etter å ha sett disse: RAID 0 & RAID 1 Setup Guide (NCIX Tech Tips #77) RAID 5 & RAID 10 Tutorial & Explanation (NCIX Tech Tips #79) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå