funkweb Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Har en venn som har hatt problemer med PC'n. Han hadde kjøpt seg nytt PC, og han har tyderligvis gjort noe som gjør at PC''n ikke fungerer optimalt. Han forteller at han opplever enkelte ganger blåskjerm og random krasj når han spiller. Jeg dro da bort til ham for å titte på maskinen hans for å se om det er noe jeg kan hjelpe med. Jeg opplevde blåskjerm der og da. Vi kjørte memtest86 og med en gang teller den masse error, og fortsatt på 0% complete. Jeg forsto med en gang dette tar laaang tid og dette stemmer ikke. Han har 4x4GB med ram, det skal være av denne typen: Vengeance 16GB Dual Channel DDR3 Jeg stusset jo fælt på hvorfor memtest86 finner masse error, så derfor tenkte jeg å teste ved å fjerne 2 av brikkene slik at 2 av brikkene som står igjen som dual channel spor 1 og 3. (I følge brukermanual) Etter dette kjørte vi memtest86 igjen, voila.. ingen error og ser ut til å fungere. Nå har jeg jo bedt ham og kjøre med dette oppsettet et par dager for å se om du fortsatt får blåsjerm / random krasj ved spilling. Men, det er jo rart hvorfor han ikke kan bruke alle disse 4 brikkene? Noen der ute som har svaret på dette? Hovedkort han har er som følger: Gigabyte Z77 D3H Ja, han har W7 64-bit hvis du lurer Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Det kan være feil på 1 (eller begge) modulene som ble tatt ut, det kan være en feil på HK'et (spor 2 og/eller 4) eller HK'et kan rett og slett ikke kjøre 4 slike moduler. Modulene er ikke listet på Gigabyte's QVL, men dukker opp med Corsair's memoryfinder. Det taler for defekt(e) moduler eller minnespor. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Det er som jeg sa til ham, at når du kjøper hovedkort så sørg for å kjøpe ram som støtter av hovedkortet. Gjerne det som står anbefalt. Men jeg ser poenget ditt, det må være en av disse feilene som du listet opp. Det han kan gjøre, er å fjerne de 2 minne som fungerer med de 2 andre bare for å eliminere at det ikke er noe galt med minne, da gjenstår det å finne ut om minnesporene er øddelagt eller rett og slett ikke støtter alle 4 slike moduler på en gang. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Er nok en eller begge minnebrikkene som er defekte eller en elelr begge minnespora som ikke brukes nå. Be vedkommende kjøre 1 og 1 minnebrikke i alle minnesporene. Dette tar fort et par dager, men er verdt det. Husk å kjøre minnebrikkene opp mot 8 timer hver. Enn at du får error med en gang. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) av ren nysgjerrig noe vi ikke har prøvd, å sette XMP profil i BIOS. Kanskje dette løser problemet, jeg tviler men kan prøve(Med alle 4 brikker installert). Endret 21. juli 2012 av funkweb Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Er også muligheter for at du må justere spenningen til minnekontrolleren i CPUen i BIOS, men om Memtest finner feil så har du enten feil med brikkene (Testes med å bytte ut de to som funker med de som ikke funket med 4 stykk) og funker det bra i Memtest da så er ikke problemet relatert til defekte minnemoduler. Da er det sporene som er neste kandidat, og da må du prøve 2x brikker i de andre sporene og se hva som skjer, funker det da, så er problemet mest sannsynlig innstillinger på RAM, siden hver CPU og minnekontroller er unik så må du prøve deg fram med slake eller høye timings og litt forhøyet spenning til du finner problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå