Gå til innhold

For lav klokkefrekvens på CPU. Feil på prosessor?

M-EF

Anbefalte innlegg

Heisann.

Fikk min fars gamle laptop opp i hendene, og ble spurt om jeg kunne reparere maskinen hans siden den nå jobber utrolig treigt.

Han har kjøpt seg ny laptop, men ville ha denne i reserve (til å legge kabal og surfe på nettet).

Er en gammel sak dette her, en Fujitsu Siemens M1425 med Intel M745 (socket 479 og Intel 855PM chipset) på 1,8 GHz.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302932#extra

Etter en formatering og ny innstallering på Windows, reagerte jeg på at maskinen fortsatt jobber treigt. Fant etterhvert ut at prosessoren ikke leverer mer enn 596 MHz!

Er det noen enkel måte å finne ut om feilen ligger i hovedkort eller prosessor?

Vet at det ikke er verdt å reparere på denne maskinen, men om det kan være nok med å bytte CPU, så ser at de selger disse for 11 dollar i USA. Hadde jo vært morsomt å kunne få det til. Er lenge siden jeg har drevet med pc-bygging/reparasjon (hobbybasis) og aldri vært bort i laptoper.

Noen som kan hjelpe? :)

Endret av M-EF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres mer ut som om Intel Speedstep er aktivt - noe det stort sett er på alle laptops med intel cpu fra de siste ti åra. Prøv å belaste pcen for å se om den girer seg opp, f.eks Prime95 vil kjøre cpu på maks rimelig fort.

Og ja - støv er som regel årsak #1 til treige laptops ;-)

Lenke til kommentar

Heisann.

Fikk min fars gamle laptop opp i hendene, og ble spurt om jeg kunne reparere maskinen hans siden den nå jobber utrolig treigt.

Han har kjøpt seg ny laptop, men ville ha denne i reserve (til å legge kabal og surfe på nettet).

Er en gammel sak dette her, en Fujitsu Siemens M1425 med Intel M745 (socket 479 og Intel 855PM chipset) på 1,8 GHz.

http://www.komplett....ku=302932#extra

Etter en formatering og ny innstallering på Windows, reagerte jeg på at maskinen fortsatt jobber treigt. Fant etterhvert ut at prosessoren ikke leverer mer enn 596 MHz!

Er det noen enkel måte å finne ut om feilen ligger i hovedkort eller prosessor?

Vet at det ikke er verdt å reparere på denne maskinen, men om det kan være nok med å bytte CPU, så ser at de selger disse for 11 dollar i USA. Hadde jo vært morsomt å kunne få det til. Er lenge siden jeg har drevet med pc-bygging/reparasjon (hobbybasis) og aldri vært bort i laptoper.

Noen som kan hjelpe? :)

Har hatt samme problemet på samme modellen (CPUen kjører hele tiden i strømsparingsmodus på 600MHz). For meg var løsningen å resette BIOSen om jeg ikke husker feil.

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...