Matsemann Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Hei! Er på jakt etter en ny bærbar. Ting jeg ser for meg: 17 tommer under 4 kg, men ellers er ikke vekt noe issue 1920x1080 oppløsning 8GB + ram, gjerne 16GB gjerne SSD Kunne dra spill ok. Jeg spiller ikke mye, så trenger ikke dra spillene på maks, men kunne kjøre de noenlunde ok. Har funnet en på komplett: Samsung 700G7C. Den koster 13000, tilbud fra 16 000. Den har 16GB ram Intel Core i7 3610QM / 2.3 GHz 1920 x 1080, 17.3" NVIDIA GeForce GTX 675M - 2 GB GDDR5 SDRAM Det eneste jeg er litt negativ til er at den kaster bort penger på BD og en ekstra harddisk. Her vil jeg gjerne hatt en SSD for de pengene.. Så spørsmål: Er det et godt kjøp? Er det noen andre pcer i samme klasse jeg burde vurdere? Jeg har sett på ASUS G75VW, litt lik, men kun 8GB RAM (kan sette i mer) og NVIDIA GeForce GTX 670M - 3 GB GDDR5 SDRAM. Derimot koster den 1000 kr mindre på Dustin Home. Det kan jeg bruke på minne og en SSD. Endret: Eller en annen versjon av den samme. 6GB RAM og 660M, men koster 10 000kr. Noen tanker? Endret 21. juli 2012 av Matsemann Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Ser på helgetilbudene fra Komplett. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744854#extra Denne er jo veldig grei. Kan bare stappe inn RAM selv, så er den like god. Og RAM er billig. Noen som vet om jeg kan kjøpe en SSD og sette inn i den? Om det er ledig plass eller om jeg bare kan ta ut dvd/cdrom? Lenke til kommentar
HawkeyeFtw Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Kun 8 gb ram sier du? Tviler på at du i det hele tatt kommer til å være i nærheten av 8 gb. Spørs jo hva du skal gjøre på pcen da, men 8 gb vil nok holde i lang baner. Og er det bare spill du skal bruke den til eller andre oppgaver også? 2 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Lite spilling, vil bare kunne spille spill ved behov helt greit. Skjermstørrelsen/oppløsning er i hovedsak fordi jeg vil ha mest mulig tekst samtidig når jeg programmerer. Og 'bare 8GB' var nok mest sett i forhold til den andre med 16. Kommer i hovedsak til å brukes til tyngre programmeringsoppgaver. Og på min stasjonære spiser det opp RAM når en sitter på større prosjekter med titusenvis av filer og man vil kompilere osv. Samtidig liker jeg å kjøre et skikkelig IDE. At den seneste jeg så på 'bare' har 8 GB RAM er helt ok, fordi den faktisk er lett å oppgradere. Men noen pcer jeg så på tidligere idag hadde 8 GB RAM, der 4 GB var fastmontert og kun én slot man kunne bytte ut. Så foreløbig frister den seneste pcen mest. Ikke så dyr, og holder nok regner jeg med. Men noen som vet om det er mulighet for å sette i en SSD? Endret 21. juli 2012 av Matsemann Lenke til kommentar
HawkeyeFtw Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Lite spilling, vil bare kunne spille spill ved behov helt greit. Skjermstørrelsen/oppløsning er i hovedsak fordi jeg vil ha mest mulig tekst samtidig når jeg programmerer. Og 'bare 8GB' var nok mest sett i forhold til den andre med 16. Kommer i hovedsak til å brukes til tyngre programmeringsoppgaver. Og på min stasjonære spiser det opp RAM når en sitter på større prosjekter med titusenvis av filer og man vil kompilere osv. Samtidig liker jeg å kjøre et skikkelig IDE. At den seneste jeg så på 'bare' har 8 GB RAM er helt ok, fordi den faktisk er lett å oppgradere. Men noen pcer jeg så på tidligere idag hadde 8 GB RAM, der 4 GB var fastmontert og kun én slot man kunne bytte ut. Så foreløbig frister den seneste pcen mest. Ikke så dyr, og holder nok regner jeg med. Men noen som vet om det er mulighet for å sette i en SSD? Ok, da så. Siden du ser etter en desktop erstatter så antar jeg at du ikke skal flytte så mye på den. Den siste du linket til er skikkelig svær! En venn av meg har den i 15 tommeren og han får den ikke ned i sekken sin (mye på grunn av vifta eller hva det nå enn er som stikker ut bak). Kan være du får noen flere poster av andre som har peiling, så ikke gjør et forhastet kjøp. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Ja, størrelsen er noe jeg har tenkt på, og som jeg må tenke litt mer på også. Jeg har målt opp i forhold til min 5 år gamle bærbare, og det er noen cm på hver side. Kommer til å flytte litt på den. Til universitetet noen dager i uken. Men bor like ved. Vekten takler jeg. Kunne nesten vurdert en 15 tommer, men ting blir så smått! Sitter på en nå, til surfing osv. fungerer det utmerket. Men ikke til den type jobbing jeg ønsker. Takk for innspill, Hawkeye. Lenke til kommentar
HawkeyeFtw Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Ja, størrelsen er noe jeg har tenkt på, og som jeg må tenke litt mer på også. Jeg har målt opp i forhold til min 5 år gamle bærbare, og det er noen cm på hver side. Kommer til å flytte litt på den. Til universitetet noen dager i uken. Men bor like ved. Vekten takler jeg. Kunne nesten vurdert en 15 tommer, men ting blir så smått! Sitter på en nå, til surfing osv. fungerer det utmerket. Men ikke til den type jobbing jeg ønsker. Takk for innspill, Hawkeye. Ingen problem. Om du går for 15 eller 17 er egentlig helt opp til deg og hva du foretrekker. 1 Lenke til kommentar
Oskbre Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Om du går for en 15" kan du jo eventuelt kjøpe f.eks en 24" monitor som du kan bruke når du jobber hjemme. Det gjør jeg og det fungerer utmerket 1 Lenke til kommentar
HawkeyeFtw Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Om du går for en 15" kan du jo eventuelt kjøpe f.eks en 24" monitor som du kan bruke når du jobber hjemme. Det gjør jeg og det fungerer utmerket De er vel ikke så dyre heller da? Spørs jo selvfølgelig på hvilken skjerm man velger, men det finnes jo gode billige skjermer til ca. 1000 om jeg ikke husker feil? 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Ja, ideen er å koble den opp mot mus/tastatur/skjerm om jeg skal jobbe med den hjemme. Skjermer har jeg. Så jeg vet ikke hvor nødvendig det er med et slikt beist, men jeg heller veldig mot det heller enn å kjøpe noe som blir for lite. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Om jeg skulle kjøpe ASUS G75VW, som jeg nå tror jeg har bestemt meg for.. Ville det da vært smart og slengt med en Crucial 128GB SSD og kanskje noen RAM-brikker? Om noen har bedre forslag til ssd/ram så kom gjerne med det. Evt. andre ting. Lenke til kommentar
Oskbre Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Jeg vil si at å kjøpe en ssd er noe av det smarteste du kan gjøre! Men jeg vil anbefale denne: http://www.dustinhome.no/product/5010619756/samsung-830-series-128gb-ssd-sata-600-mlc/ Den er billigere og en av de beste/mest stabile ssd'ene på markedet nå. Litt mer ram er vel heller ikke et dumt valg! Ram til bærbare maskiner har ikke mye peiling på, så kan ikke komme med noen anbefalinger der. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Jeg ser den bare koster 749 hos komplett som OEM versjon: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752104#info Hva innebærer det? Står "ssd and installation manual only". Trenger jeg bracket som ellers følger med? Følger det med kabler her? De har akkurat samme, bare ikke OEM her, mye dyrere: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648573#info Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Okey, søkte opp på samsung sine sider med produsentnr. http://www.samsung.c...MZ-7PC128D%2FEU Venstre er den til 749 på komplett og den du lenker til på DustinHome, den til høyre 1199. Forskjellen er litt programvare, 3,5" brakett med skruer, SATA-data og strømledning. Trenger jeg dette? ENDRET: Jeg har faktisk alt av kabler liggende, så da er det ikke noe issue uansett. Endret 22. juli 2012 av Matsemann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå