Gå til innhold

[Løst] Hjelp, jeg skal bygge PC! :S

Anbefalte innlegg

Akkurat det med hovedkort blir jeg aldri klok på.

Men leste noen tester der jeg mener Maximus slo P8Z77 på ytelser.

Det er jo så mange faktorer som spiller inn når det kommer til hovedkort at jeg blir blå i tryne.

Er du helst sikker på at jeg vil få mer ut av P8Z77? Jeg kan gå litt opp i pris hvis det finnes et der ute som utmerker seg spesielt i sin prisklasse. (Helst 1500, men kan aller nådigst bøye meg til 2500 hvis det er verdt det)

Godt forklart det med CUDA, så da er det jo ikke så nøye om jeg tar det fra MPX eller Dustin. (driver ikke med video foreløpig) =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også velge dette hovedkortet. Det er eit kort for framtiden siden det støtter PCI 3.0, det er altså framtidens tilkoblingsmåter for skjermkort. Dagens skjermkort bruker som regel PCI 2.0, så hvis du kjøper dette hovedkortet så holder det i mange år til. Har det sjølv så anbefaler det. Det er heller ikkje særlig dyrt.

Når det gjelder om du skal handle fra MPX så er det eit greit valg. Du kan også handle fra Komplett. Den eineste forskjellen er at prisene kan variere bittelitt, men dei to kjedene samarbeid så det er egentlig smak og behag.

Endret av Sovende Panda
Lenke til kommentar

Det var ikke helt korrekt det jeg sa. Maximus var ikke i testen.

Men det så ut som P8Z77 scoret ganske dårlig på denne testen:

http://www.hardware.no/artikler/asus-p8z77-v-pro/108767/3

Det kortet du foreslo, Panda, ser ganske greit ut på det jeg kjenner til, men hvorfor er det så billig?:S

Som sagt jeg kan godt gå litt opp i pris hvis det finner noen som utmerker seg eller dominerer i sin prisklasse.

Vil bare ha et hovedkort som er greit og bygge på, framhever ytelsen i komponente på best mulig måte og har det folk flest trenger av tilkoblinger og features.

Virker som den vanskeligste oppgaven=/

Lenke til kommentar

Det skåret ikke dårlig - det fikk faktisk anbefalt stempel. Ytelsesforskjeller mellom ulike hovedkort er faktisk neglisjerbare - vi snakker om forskjeller man finner i syntetiske tester og som har null betydning i det virkelige liv. Så det er ingen hovedkort som dominerer i sin prisklasse eller utmerker seg.

Ellers er det å velge et Z68 basert hovedkort som Sovende Panda foreslår ikke noe jeg anbefaler når prisforskjellen er ca en 100-lapp. Z68 er forrige generasjon brikkesett fra Intel, og Z77 har alt som Z68 har og litt mer.

Når man velger hovedkort så må man fokusere på hva man trenger av funksjonalitet - dvs antall USB2/3, antall ekspansjonsporter av ulik type, SATA-tilkoblinger, overklokkingsmuligheter og layout på kortet. For de fleste kan man faktisk kjøpe et av de rimeligste hovedkortene basert på et bestemt brikkesett - og det vil holde i massevis når det gjelder tilkoblinger og funksjonalitet. Personlig har ennå ikke installert/brukt omtrent noe av den "ekstra" funksjonalitet som hovedkort har med seg.

I ditt tilfelle ville jeg primært vært opptatt av følgende:

- Potensiell mulighet for SLI (om du skulle ønske det framover), i og med at du har valgt et nVidia skjermkort. For de fleste vil aldri SLI eller CFX være aktuelt, men det er ikke nødvendig å droppe muligheten. Dvs det bør være minst to x16 G3 spor tilstede. Layout på kortet bør også være slik at det er nok plass mellom disse

- Enkel overklokking - en del kort har funksjonalitet som gjør dette svært enkelt.

- Nok USB og SATA porter. I realiteten har de fleste ATX baserte hovedkort nok av dette for 95 % av brukerne.

Rimeligste kortet som har OK funksjonalitet er Gigabyte GA-Z77X-UD3H - som koster 1 229,-. Gigabyte sine kort er ellers like gode som Asus sine. Personlig kjøpte jeg Gigabyte sist - fordi det var bedre pris relatert til nødvendig funksjonalitet.

Men kortet jeg "anbefalte" ovenfor, dvs P8Z77-V PRO har alt du trenger, dvs.

- 2 stk x16 G3 spor.

- avstand mellom disse som er stor nok.

- ledige PCIe x1, PCI og PCIe x4 spor selv ved SLI

- innebygd WiFi, dvs trådløs. Greitt om PC-en plasseres en plass uten kabel.

- Nok USB og SATA for de fleste.

- Funksjonalitet for enkel overklokking.

Så selv om jeg anbefaler et kort til knappe 1 500 kroner, så kan det faktisk hende at du ville vært fornøyd med et til 800 kr.

Jeg kan ellers si at jeg tidligere kjøpte kun DeLuxe etc av hovedkort, men da et av mine ASUS DeLuxe hovedkort gikk heden for en 6 - 7 år siden byttet jeg med et LE/SE kort - og det fungerte akkurat like bra. Etter det kjøper jeg bare hovedkort slik mitt på treet, dvs fra 900 - 1 300 kr, og av og til faktisk de rimelige.

Man bør også være klar over at det ikke vil være noen reell oppgraderingsmulighet på sokkel 1155 hovedkort. Ivy Brigde CPU-er er siste generasjon av Intel sine CPU-er for denne sokkelen, neste generasjon - Haswell - vil komme på sokkel 1150. I og med at du kjøper en i7 CPU vil det neppe komme noen CPU-oppgradering som har betydning.

@Sovende Panda:

På Z68 er det kun hovedkort markert med Gen 3 som har PCIe G3 - og det er ikke alle. Jeg har også et Z68 med PCIe 3 - og det koster 300 kr mindre enn ditt med samme funksjonalitet. Z77 er laget for Ivy Brigde - og her har alle hovedkort PCIe 3 - fordi Ivy Brigde krever PCIe 3.

Ellers så samarbeider ikke Komplett og MPX - det er faktisk akkurat samme butikken - bare med to ulike navn.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Veldig god og grei informasjon. Takk skal du ha!

Jeg vurderte dette, og tenkte at det var bedre

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=746651

Men hvis det hovedsaklig har med utganger og gjøre, så har jeg ikke behov for så voldsomt mye.

Så da tror jeg at jeg går for Pro kortet.

Eneste jeg så som en god fordel med Maximus var lydkortet i den, men jeg regner med at det ikke er så veldig til forskjell på kortene.

Lenke til kommentar

Man kan kable seg opp mot to nettverk, ved bestemt type oppsett kan man få dobbelt kapasitet, på servere brukes det til en spesiell form for fjernstyring. Jeg har noen servere med to nettverksinnganger og en spesiell brikke på. Da kan jeg via en bestemt IP-adresse faktisk sjekke status på hardware samt slå av og på serveren uansett hvor i verden jeg er. Man kan også bruke PC-en som gateway, firewall, router når man har 2 eller flere nettverksporter.

PCI er en eldre standard for ekspansjonskort, f.eks lydkort, TV-kort med mer. Jeg har en del slike kort til ulike formål - så derfor trenger jeg PCI spor. Den nyere standarden er PCIe, som kommer i x1, x4, x8 og x16 format. x1 går i alle de andre, x4 i x4, x8 og x16 osv. Skjermkort bruker x16. Lydkort etc bruker normalt x1. Så når du ikke vet hva PCI er trenger du det neppe.

Artikler om PCI og PCIe

http://en.wikipedia.org/wiki/Conventional_PCI

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Litt lange og på engelsk - men de forklarer hva de ulike er - og viser bilder av sporene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...