Merkeligvei Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Okei. Etter og ha fått masse pes rundt omkring, på at jeg må bygge PC'en selv, så har jeg veldig lyst og gjøre det. Jeg har brukt lang tid på og finne komponenter og lese meg opp fra newbie til litt mindre newbie. Så det gir meg ekstra lyst på og gjennomføre det her. Men jeg driter dessverre ikke penger. Og er dermed livredd for og gjøre feil med et så stort beløp! =/ Derfor er det to ting jeg håper på og få svar på her: 1: Alle sier det er så "lett" og bygge PC. Det ser ok ut og knipse på de forskjellige tingene, men det er alt det her med kabler, få max utelse ut av utstyret, hvilken vei skal viftene osv. Og det jeg er mest redd for er og møte på et problem der en av komponentene ikke passer:S Så, kunne noen her ha postet noen videoer som gir meg et realistisk syn på om jeg faktisk er istand til og bygge min egen PC. Og om jeg skulle være midt i prosessen og ser at jeg trenger hjelp, fins det en plass der de kan bygge den for meg? Vil at alt skal være riktig inne i PC'en=/ 2: Her er komponentene jeg har valgt ut. Vet noen om dette blir enkelt og bygge? Jeg er villig til og bøye meg for et bedre kabinett og hovedkort hvis det blir enklere. Kabinett: Virker som mange går for dette, ser muligens litt trangt ut? http://www.dustinhom...-r3-usb3-black/ Hovedkort: nr. 1 på prisjakt.no på ekspert omtale. Lest mye bra om den. http://www.dustinhom...1155-m-atx-ivy/ Prosessor: Vil ha i7, fordi det er gøy! =) http://www.dustinhom...8mb-s-1155-ivy/ Skjermkort: En av hovedgrunnene til jeg vil bygge, stille og veldig sterkt http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/ Ram: Vil ha 16GB fordi det er deilig. Disse er lave i tillegg. http://www.komplett....aspx?sku=585007 Strømforsyning: Hørt sykt mye bra om denne. Håper den er god nok til OC. http://www.dustinhom...d-650w-modular/ Prosessor vifte: god nok til OC? http://www.dustinhom...-1156-1366-am3/ DVD: Ser ut som mange anbefaler denne. http://www.dustinhom...ata-bulk-black/ Har brukt laaaaang tid på den listen, so be gentle:P Skjønner at jeg skriver langt og plagsomt her, beklager det. Endret 21. juli 2012 av Merkeligvei Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Ser ut som du har valgt gode deler, og så vidt eg kan sjå så passer dei sammen. Har aldri hørt om den PSUen så den kan eg ikkje si om er bra eller ikkje, men dei andre delene er kvalititet. Det er også lurt å velge lave RAM, som du har gjort, siden du skal ha CPU vifte i tillegg. Det er faktisk ikkje så vanskelig å bygge egen pc, alt det krever av deg er at du tar deg tid og er forberedt før du begynner. Delene passer bare ein plass så det skal godt gjøres å gjøre feil. Anbefaler deg sterkt å ta ein titt på denne videoen. Den hjalp meg utruleg mykje når eg skulle bygge min pc. Den tar for seg steg for steg alt du trenger å vite når du skal bygge. Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Tusen takk, det besvarte mange av spørsmålene min=) Skal se den videoen senere idag. Men hvis det skulle skjære seg, er det noen plasser som bygger PC'en for deg? Lurer fortsatt litt på den PSU'en, hvis noen kan svare på det? Er det en sjanse for at jeg ikke vil få plass til alt i kabinettet? Og hvor kan jeg få svar på hvilken vei jeg skal plassere viftene, og trenger jeg flere vifter? Ellers noe jeg må tenke på? Utrolig snilt at du/dere gidder og hjelpe! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Bra oppsett. Men personlig ville jeg vurdert Corsair AX-serien eller Seasonic X-serien. Selv om NZXT Hale får gode "reviews" er det en del usikkerhet knyttet til selve produsenten av PSU-ene. NZXT produserer ikke PSU-en, jeg er ikke sikker på hvem de lages av (trolig er det Super Flower). Erfaringsmessig (jf problemer med MIST og andre) så kan slike PSU-er score meget bra på tester, men faktisk ha noe redusert levetid pga noen dårligere komponenter. Seasonic, som lager både Corsair AX (unntatt AX 1200) og Seasonic X, er en produsent som har et meget godt rykte. Det er flere av oss som har bygd PC-er i en 10 - 15 - 20 år, som sverger nesten bare til Seasonic fordi vi vet hva vi får. Og prisforskjellene er ikke store. Corsair AX650 koster omtrent det samme, Seasonic X-660 en 100 lapp mer. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 - Det er nok el-butikker som bygger pc'er for deg, dette må du nesten sjekke opp sjølv. - Om kabinettet er stort nok er eg litt i tvil, det må nesten nokon andre svare på. Den store CPU viften gjør meg i stuss... Men du kan f.eks. sjekke ut dette kabinettet. Har den sjølv om er storfornøyd! Den koster eit par kroner ekstra, men eg føler det er verdt det. - Den einaste viften som følger med er den som er i PSUen. Hvis det er luftehull i bunn av kabinettet så skal viften plasseres mot dem, altså PSUen skal moterest med viften ned. Du kan montere den med viften opp også, det er ingen krise. Det som er forskjellen er kanskje eit par grader. Du trenger ikkje fleire vitfer. Det skal være nok med dei som er innebygget i kabinettet. Om du vil ha fleire er det mulig å installere dei på eit seinare tidspunkt. - Det som er viktig når du skal montere hovedkortet er å huske å montere støttene som følger med kabinettet som skal holde hovedkortet oppe. Hvis du ikkje gjør dette vil hovedkortet være i direkte kontakt med kabinettet, og det kan føre til skader på hovedkortet grunnet statisk elektrisitet. Eg trur videoen eg linket til tar for seg dette. Det kan du sjekke ut, hvis ikkje er det bare å spørre så skal eg prøve å gi ein meir detaljert forklaring. Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Storartet hjelp begge to. Og takk for tilbudet Sovende Panda! =) Bolson: Kunne du anbefalt en vifte de har på Dustin eller Komplett? Sovende Panda: Ser på reviews på det kabinettet at ikke holderen til skjermkortet følger med? Hva måtte jeg i så fall gjøre? Det er slike praktiske problemer jeg håper og unngå:S En av de store fordelene med Fractal kabinettet er at det er veldig stille. Hvordan er dette kabinettet i forhold til det andre? Og jeg kan også strekke meg enda lenger i pris for et enda mer praktisk og godt isolert kabinett=) Kjenner jeg blir mer motivert for bygging nå! =) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Det følger med to stk kabinettvifter til Fractal Design Define R3. Det er plass til 5 stk i tillegg. Ut fra testen her i hw.no skal du faktisk ikke trenge noen flere. Om du vil ha litt ekstra kjøling kjøper du 2 stk 120 mm og plasserer en i fronten og en i toppen. Manualen forteller hvordan du skal gjøre dette - viftene jeg anbefaler er Noctua. Define R3 er bedre en CoolerMaster kabinettet etter min mening. Testen hos hw.no viser faktisk bedre kjøleegenskaper totalt sett - og klart bedre støyegenskaper. Dog om du har tid til å vente så er Define R4 på vei inn, dette er litt større (breiere) - og har således bedre kabelorganisering og bedre plass til CPU-kjøler. CPU-vifta vil gå helt greitt å plassere i kabinettet. Jeg har Scythe Ninja II og Sigmatek Achilles i langt mindre kabinett enn dette, Høyden på kjøleren med vifte er vel 160 mm og bredden på kabinettet er ca 210 mm. Men jeg ser at du ikke har harddisk/SSD i oppsettet ditt. Vi til de grader anbefale å kjøpe en SSD på minimum 128 GB + en vanlig harddisk på 1 - 3 TB (hva du synes du har råd til). Om det sprenger budsjettet så går du ned på minne og CPU. Til 90 % av vanlige brukeres bruk, f.eks spill etc bruker man sjelden mer en 3 - 5 GiB minne. Jeg har 8 i mine PC-er, og det er kun ved videoredigering jeg bruker særlig mer enn 3 - 4 GiB. Anbefalt, stabil og rimelig SSD - Samsung 830. Den er rimelig hos Dustin for tiden. Til Define R3 trenger du ikke noe kit. @Sovende Panda: Define R3 og CM 690 II er ikke så forskjellige i størrelse. Define R3, 207,40x442x521.2 mm (bxhxd), CM 690 II, 215x496x529mm. Deler av høydeforskjellen på ca 5 cm stjeles av den spesielle toppen (for vifter etc) på CM 690 II. Den interne plassen er nesten identisk. Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Veldig interessant! =) Hadde ikke sett den testen angående Define R3 før, veldig hjelpsomt. Men det står at det er vanskelig og innstallere, og det skremmer meg litt, det er en av de viktigste faktorene i kabinettet for min del, siden jeg er newbie. Vet du forresten når R4 kommer? Hvilken CPU vifte siktet du til? Mente du den jeg hadde orginalt tiltenkt? Når det kommer til SSD og HDD så har jeg det liggende hjemme. Har en Corsair Force 3 som burde funke fint (vet det er SF, men de fleste sier at problemene er løst). Har også W7 liggende og slenge. Bare å slenge på mer informasjon om ting jeg burde tenke på, hvis noen kommer på noe som ikke er sagt her! =) Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Vil absolutt anbefale ein SSD. Har sjølv ein Crucial M4 64 GB som eg er godt fornøyd med, men 64 GB blir lite i lengden. Du bør minst ha 128 GB. Den Samsungen som Bolson linker til er også å anbefale. SSDer har sunket ein del i pris så det er bare å hive seg på å kjøpe først som sist. Det er da viktig at du installerer Windows 7 på SSDen for å oppnå maks ytelse av systemet ditt. Vil fraråde deg fra å bruke Corsair Force 3. Den serien har eit veldig dårlig rykte på seg, og er visst nok veldig ustabil. Når du først skal ha SSD er det viktig at du skaffer deg kvalitet. For hvis den ryker så ryker Windows også, og da er du ute og kjører. - Hvis det er Cooler Master kabinettet du meiner så følger det med fester til skjermkortet. Det er ein del av kabinettet som du skrur av og deretter fester skjermkortet med den samme skruen. Du kan til og med ha SLI om det er aktuelt. Bolson: Ser nå at det ikkje er så stor forskjell på kabinettene. Men var litt i tvil siden eg nylig monterte ei CPU vifte og den passet i kabinettet med liten margin. Det var ei Cooler Master Hyper Evo 212 vifte. Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Corsair SSD'en er på 120GB, men som sagt har hørt at de Force 3 serien har et dårlig rykte. Men jeg ser det er mange som skriver at problemene er løst og at alle SSD'er med kjent merke er stabile idag? Håper indelig det, fordi det er jo kjipt at det ligger en SSD til 900kr og råtner her=/ Fortsatt litt usikker på hvilket kabinett jeg skal velge Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Det testen mener er at det er litt ekstra skruing - og ikke alle de lettvinte løsningene som i enkelte dyrere kabinett. Du vil garantert ikke ha noen problemer. Ta deg bare god tid - pass på at du har god plass - les gjennom manualene og unngå statisk elektrisitet, ja da går det helt bra. Og så spør du på forumet når det er noe du lurer på. Force 3 er helt grei når du har oppgrader med siste firmvare. Og at OS-disken ryker er ikke særlig stor katastrofe, pass bare på at du ikke lagrer slik som du vil beholde på den. Og så tar du backup. Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Motiverende ord. Føles som jeg skal i krig:P Får håpe dette ordner seg. Fikk Force 3 for et par uker siden, så da er den vel oppgradert til nyeste firmware? Jeg har hørt at det ikke er så stor ytelsesforskjell på SSD hardiskene idag, stemmer det? Men tror det var en missforståelse ute og gå, Bolson. Mente hvilken CPU vifte ville du anbefalt istede for den jeg har satt opp? (en fra Dustin elr Komplett helst) Eller kan jeg bare bruke den jeg har satt opp? Føler meg ganske trygg nå, men er det noe mer og tenke på nå? Om lista ser ellers kompitabel ut? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Du kan bruke den du har satt opp - det er en av de beste cpu-kjølerne som finnes - og klart egnet for overklokking. Husk å kjøpe med en tube med kjølepasta som f.eks Artic Silver 5. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Glømte å nevne at det kan være lurt å kjøpe eit armbånd mot statisk elektrisitet. Eit sånn som dette. Da er du vel ganske klar til å bare kjøre på og bygge pcen Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Tenkte jeg skulle klare meg uten det, men siden jeg sikkert blir sittende veeeeldig lenge med dette, så kan det jo være lurt:P Tusen takk for all hjelpen dere to! Føler meg mye tryggere på og gå igang på dette nå! =) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Antistatisk armbånd har i realiteten begrenset effekt. Det fungerer akkurat like greitt at man tar på kabinettet jevnlig - noe man trolig kommer til å gjøre. Det er slik at det er forskjell i spenning mellom seg selv og datakomponentene som medfører overslag og ødelagte komponenter - derfor er det i realiteten nok å ta i kabinettet (metalldelen) jevnlig - så vil det ikke være noen spenningsforskjell. Dog koster et armbånd såpass lite at man gjerne kan ta det med. Jeg har ellers nybygd/oppgradert/fikset PC-er ca 25 ganger de siste 9 årene (ja det blir ca 2 - 3 ganger i året) - og statisk elektrisitet har aldri vært noe problem. Har ikke drept en eneste komponent. Og jeg er ikke ekstremt forsiktig. Men vær forsiktig med tepper og ullsokker. Endret 22. juli 2012 av Bolson Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Okei, ja jeg skal følge instruksjonene i filmen over. =) Men om dere orker et spørsmål til, så har jeg selvfølgelig det:P Lurer på om jeg skal kjøpe fra MPX istede, og da blir det samme oppsettet for utenom strømforsyning. Og hovedkortet ser ut til og være det samme, men det står CUDA? Vet ikke helt hva det er, men det ser ut som det er litt mer klokket? Vil det utgjøre noe forskjell eller skal jeg bare kjøpe det som jeg har satt opp her? http://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1105548&su=6C414F47-BEBC-4339-9F59-7EDF7B439F39 Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Vet fortsatt ikke hva CUDA er, men det ser for meg ut som Komplett har skrevet boost speeden og Dustin den vanlige. http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/55270-asus-gtx-670-directcu-ii-top-review.html Lenke til kommentar
handir Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 ganske sikker på at det fulgte med en tube NT-H1 med min NH-D14 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Jeg ville ikke kjøpt det hovedkortet. I og med at det er mATX så er det litt mer begrenset når det gjelder plass - bare 4 ekspansjonsporter. I og med at du har plass til ATX i kabinettet så ville jeg valgt et ATX kort. Et mulig valg er ASUS P8Z77-V PRO. CUDA er bare en teknologi knyttet til nVidia sine kort, og som brukes f.eks i rendering av video. Det er kort sagt en måte å bruke skjermkortet sin ekstreme flertråda ytelse til å gjøre oppgaver som CPU vanligvis brukes til. Et skjermkort har nemlig ekstremt mange "kjerner", GTX 670 har 1344 av de (kalles CUDA cores). Men kjerner her kan i sammenlignes med kjerner i en CPU, dette er "kjerner" spesialisert for bestemte oppgaver. For vanlige brukere har det null og niks betydning. Har intet med klokking av kortet å gjøre. Med f.eks spesialisert programvare kan jeg f.eks sette inn 3 - 4 nVidia skjermkort som støtter CUDA og få ytelse i rendering eller tallknusing som er langt over det noen vanlig CPU klarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå