PKcyriuz Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Hei! Jeg solgte bilen min tidlig i mai, Jeg (selger) og kjøper inngikk en skriftlig avtale om at jeg skulle få halve prisen på stedet, og resten med ett tidsrom på 1 måned (Vi begge signerte, kopierte ett eksemplar til hver, tok hverandre i hånden og det hele virket ganske greit). Nå har jeg kontaktet kjøper flere ganger, men ikke lyktes å snakke direkte ansikt til ansikt siden kjøper skrev under at han ville kjøpe bilen. Kjøper lover og lover, sier at pengene kommer, siste unnskyldning var at "Bank kortet er gått ut, får nytt iløpet av uka" (så da har han iallefall pengene tenker jeg, så skal ned der han jobber på mandag og få han til å ta ut pengene på stedet). Nå har det da gått over 2måneder og ingen penger har jeg fått. Om jeg ikke får pengene til uka, Er dette aktuelt å anmelde? Lenke til kommentar
Vrengtpolvott Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Du har skriftlig kontrakt på avtalen, så regner med det er ganske plankekjøring å få anmeldt det hele. Du kan jo også fortelle at du kommer til å anmelde dersom han ikke hoster opp pengene, kan være nok til å skremme han til betaling. Lenke til kommentar
PKcyriuz Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Problemet ligger i det at jeg ikke blir tatt seriøst av kjøper etter min mening, så ja det kunne nok ha hjulpet, er det noe konkret jeg kan anmelde han for, altså hvilke lov(er) har han da brutt? hehe, det å knuse ruter på bilen nå i ettertid blir jo bare tull og ikke særlig lønnsomt. Selv om jeg må innrømme tanken har slått meg. Verkstedet han driver sammen med broren sin, ligger i en bygd med Ca. 900 innbyggere, og litt utenfor byen, så folk snakker jo en del. Flere som er missfornøyde med stedet, selv om det ikke har vært i drift lenger enn 6-8 måneder. Noe som er veldig synd for de lokale som MÅ til byen for å fikse bilene sine osv. Lenke til kommentar
ole-jakob Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 I første omgang er ikke dette en straffesak, men en sivil sak. Det saken din gjelder er inndrivelse av et pengekrav du har på kjøperen. Slik jeg forstår faktum gjelder dette et pengekrav som ikke er omtvistet, dere er altså ikke uenige om at vedkommende skylder deg penger og heller ikke om hvor mye han skylder deg. Ut fra de opplysninger du har gitt, må vi nok kunne si at skyldner ikke har betalt innen forfall. Det naturlige da er at kravet går inn for inkasso. Dette kan gjøres på to måter: 1. Du kan drive egeninkasso (Det bør du gjøre via en advokat) 2. Du kan la et inkassobyrå gjøre jobben for deg. Jeg ville valgt sistnevnte, mest fordi inkassobyråene har mer erfaring med dette enn den vanlige advokat. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Politiet har ingenting med denne saken å gjøre, det er ikke straffbart å ikke betale for seg. Det er ikke politiet som kommer på døra om du ikke betaler regningene dine, gjeldsfengsel sluttet vi med for veldig, veldig lenge siden. Du må dermed sende saken til inkasso, som Ole-Jakob sier. Endret 21. juli 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
PKcyriuz Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Alright, takker for opplysende svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå