Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc, får blåskjerm under installering av win7

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp bygget en ny pc. Den booter normalt, men når jeg skal installere windows får jeg uten unntak BSOD. Den kommer til "expanding windows files", til mellom 0% og 30%. Feilmellingene er litt forskjellige, men det går stort sett i at det er en hardwarefeil noe sted. Jeg har også fått blåskjem før installasjonen har begynt, altså mens jeg holder på å velge partisjon osv.

Alle vifter går og har akseptable temperaturer ( CPU under 40 grader)

Systemet:

----------------------------------------------

INTEL Core i5-3570K 3,4GHz LGA1155

Asus P8Z77-V PRO S1155 Z77 ATX

COOLERMASTER Case Midi Tower CM 690 II Advanced Inside Black Chassis USB3.0

OCZ Agility 3 Series - Solid State Drive - 240

CMZ8GX3M2A2133C11R - Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB Kit, 2133Hz, 2x4GB

Seagate Barracuda7200 3TB 7200RPM/64mb 3,5" ASUS Radeon HD 7870 2GB GDDR5

TX 750 strømforsyning

Ting jeg har forsøkt og resultat:

- forskjellige win7 cder - gir samme resultat

- memcheck 86 - gir ingen feil

- har prøvd alle kombinasjoner minneslots/brikker med 1 og 2

- har oppdatert BIOS til nyeste versjon

- har satt harddiskene til IDE

- har prøvd å resette BIOS

- har prøvd å installere fra USB - med og uten deaktivert CD-rom

- har prøvd en og en harddisk, samt en gammel fungerende HD, gir samme resultat

- har prøvd å installere uten skjemkort

- har prøvd å installere ubuntu, installasjonen hang seg opp

Noen som har noen forslag til hva i alle dager neste steg bør være? Levere til reperasjon? Bestille nye deler? Nytt hovedkort og CPU?? Jeg har virkelig ikke anelse om hva jeg bør forsøke nå. Takknemmelig for all hjelp.

Endret av stigbl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har følgende forslag:

Problemet kan være en delvis defekt kabel, f.eks. sata kabel. Ubuntu installasjons cd'en har harddisk teste program. (Ikke kjør det på ssd'en.)

Problemet kan også være inkompatibilitet mellom minnet og hovedkortet. Det er noe som heter Memory/Device support for hovedkortet på Asus sine nettsider:

http://www.asus.com/...155/P8Z77V_PRO/

Dette er en liste over minne som Asus bekrefter at fungerer med hovedkortet. Det minnet som ikke står der er enten ikke testet eller fungerer ikke. Asus tester ikke alt minne som finnes.

Lenke til kommentar

Jeg ville slått av ASUS sin autoklokking ( ASUS Turbo-V / OC-Tuner)

Stille PCI-E / BCLK fast på 100mhz .

Dette er default og presser alt over spec , minne , skjermkort (via pci-E frekvens til 103) og disker tilkoplet SATA (via PCI-E til 103/104 mhz)

Har hatt samme ustabilitet selv på 2 PCer bygd med ASUS Z68 kort.

http://www.tomshardware.com/gallery/asus_oc-tuner,0101-310941-0-2-3-0-png-.html

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å sette BCLK til både 98 og 100, samt fjerne alle former for overklokking - ingen resultat.

Samme problem. Men å sette BCLK fremprovoserte blåskjem med samme feilmelling som før noe tidligere under instalasjonen.

Lenke til kommentar

Har desverre ikke noe konkret løsning på problemet ditt men sørg for at du KUN har SSD,en tilkoblet når du legger inn windows og\eller feilsøker.Står en datadisk tilkoblet havner windows sin oppstartpartisjon på 100mb på den og det gir deg bootfeil og masse trøbbel.

Lenke til kommentar

Jeg bruker faktisk et ps2-tastatur. Jeg skal prøve et annet så fort jeg får tak i det, (har brukt mitt gamle trofaste compaq-tastatur i 12 år). Det er rart om det skal være årsaken siden det virker som det skal i BIOS og under installasjonen. Ellers trøster jeg meg med at "z68 bsod" og "z77 bsod" gir like ca. like mange treff i google. :p

Andre godt forslag tas også mot med stor takk!

Lenke til kommentar

Nå har jeg klart å installere Ubuntu. (vet ikke hvordan, tok noen forsøk) Ubuntu kjører fint så lenge jeg ikke gjør noe som helst. Da kan den stå og kjøre ganske så lenge, men med en gang jeg åpner et program eller klikker meg litt rundt så blir det havari. Har prøvd å kjøre uten mus, og uten tastatur...samme resultat. Burde jeg begynne å tenke på ny hardware? Hvor begynner jeg?

edit: jeg har også kjørt memory86 gjennom 20 passes uten noen feil.

Endret av stigbl
Lenke til kommentar

Burde jeg begynne å tenke på ny hardware? Hvor begynner jeg?

Du begynner vel med å teste med minne som Asus bekrefter at fungerer med hovedkortet.(?)

Har du testet å kjøre med kun 1 minnebrikke, skjermkortet og mus med ubuntu-live fra usb? (ingen harddisker/sata ledninger tilkoblet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...