Gjest Slettet-e4gLBc Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) hei, for ikke så veldig lenge siden så fikk jeg vite at jeg skal opp i tverrfaglig eksamen som lærling innen dataelektronikk. så har egentlig noen spørsmål angående oppgavene og håper at noen her på forumet har vært borti disse oppgavene hvis vi for eksempel tar for oss denne oppgaven: http://www.udir.no/U...ker_VG3_H11.pdf så virker det som en veldig åpen oppgave men lurer fælt på en del ting. i lærling tiden har jeg jobbet med data, servere, nettverk. kundebehandlig osv og ikke hatt noe med brann/tyveri alarm og den delen der. siden det er det minst interessante jeg vet om omtrent. uansett, så står det at man skal arbeide med data og elektronikk system, så kan dette være en oppgave til både alarm systemer og data systemer(servere nettverk osv?) så med denne oppgaven skal man bare finne opp noe helt tilfeldig? det står at man skal kontakte kunden, så skal man lage en liksom samtale mellom kunden eller skrive hvordan man ville kontaktet kunden? er det noen som er kjent med disse oppgavene og eventuelt har gjort den og kan vise et svar eksempel? vet ikke om det er forklart godt nok, men håper jeg gjorde meg forstått og at noen vil svare -random134 Endret 9. april 2020 av Slettet-e4gLBc Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Er egentlig ikke dataelektroniker, men har vel sånn sett en eller annen gang vært borte i de fleste utposter av elektrofagene, inklusive det aller meste, så jeg forsøker nå med et par råd .. Man bør i alle tilfeller legge læreplanen til grunn, i og med at vurderingen/karakterfastsettingen skal gå på "graden av måloppnåelse i forhold til målene i læreplanen". http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=147835&v=5 I dette faget der målene er mer åpne enn i de fleste andre fag, så kan man kanskje med fordel også kikke litt i de mest vanlige lærebøkene, etter som lærebøkene kanskje har lett for å fungere som en slags "læreplantolkning" når læreplanen blir veldig generell. Jeg ville ta utgangspunkt i det som oppgaveteksten sier, altså valgt meg to systemer å skrive om, ikke to "tilfeldige" systemer, men kanskje heller noe litt "bransjetypisk" og "læreboktypisk", som jeg selv kan godt, og som man kanskje også kan regne med at eksamens sensoren kan også. Først ville jeg beskrive rimelig nøyaktig hva slags systemer det dreier seg om. Så ville jeg ha beskrevet rimelig godt utdypende hvordan jeg ville gå fram for å rette feilene, både med hensyn til forberedelser, feilsøking, og en sluttkontroll som verifiserer at installasjonen virker. Riktig planleggings dokumentasjon og riktig dokumentasjon for utført jobb vil også være viktig. I en virkelig jobbutførelse så vil det kanskje ikke være så viktig å forklare "hvordan tingene virker" men for en eksamensoppgave, så vil det kanskje være lurt å vise at man har oversikt. Denne typen "veldig fri oppgave" har ellers etter mitt syn en stor svakhet. Denne er at mange "montører" kan faktisk utføre jobben i praksis, men når det kommer til det å skrive lange avhandlinger, så er det mange som ikke behersker dette like godt. Det prøven ender opp med å "måle" det er sånn sett ikke hvor godt man behersker "teknologien" men der i mot hvor god man er til å skrive "norsk stil" om teknologien. Hvis du poster et par ideer til hvilke tema/systemer du kunne tenke deg å velge og hvordan du ellers ville løse oppgaven, så går det sikkert an å få et par flere tips, Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Alarm tilhører telekommunikasjonsmontørfaget, ikke dataelektronikerfaget. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Jeg kikket i læreplanen, og det kan se ut som om TMB "som hovedprinsipp" har rett. http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=112128&v=5 Men jeg lurer på om det ikke av og til kan være slik at fagene overlapper hverandre litt. Et styresystem basert på PLS kan vel for eksempel være like så aktuelt for en elektriker som for en automatiker. Tilsvarende så spørs det om det ikke er "ting på alarm" som kan dekke både telekomunikasjonsmontør og dataelektroniker ? Vet det ikke, men ville kanskje tro det, selv om jeg ikke vet det 100 % Det har ellers også forekommet at elektriker har fått oppgaver innenfor alarmsystemer. Selv om det ikke skjer hvert år, så skjer det nok fra tid til anen at fagene overlapper en del. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Ellers hvis man vil legge litt arbeide i den gode forberedelse, og de gode eksempler, så kan man jo kontakte fylkeskommunens opplæringskontor der man bor og be om info om lærebedrifter innenfor dataelektronikerfaget. Så kan man jo spørre bedriftene direkte om gode eksempler. Ellers så er jeg ganske overbevist om at det vil være ganske normalt at mange fag og fagbrev vil kunne "overlappe" hverandre, slik at "alarm" for eksempel kan være både innenfor dataelektroniker og telekommunikasjonsmontørfaget. Andre eksempler på "fag" som overlapper hverandre det er jo større varmepumpeanlegg, som kan være både kuldemontør, elektriker, automatiker, rørlegger og tavlebygger, og for så vidt også dataelektronker, samtidig. random134, er du fortsatt med ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-e4gLBc Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) hei, er fortsatt med har dessverre ikke fått tid til å sjekke tråden før nå. ser veldig greit ut med at fagprøvene skal dekke en del forskjellige fagene slik at den blir litt "universal?" så det er bra for meg at prøven ikke er for spesifikk på en måte men kan litt fortelle litt av min situasjon. etter at jeg var ferdig på VG2 data-elektroniker startet jeg som lærling med et ekstra år "er VG3 lærling" men gikk ikke vg3 så etter at jeg ble lærling har jeg jobbet på et data-verksted og lærte alt fra standard reparasjon av maskiner til privat kunder, og det jeg har fokusert mest på er oppsett og vedlikehold av servere, oppsett av nettverk og brannmurer i tillegg til å gjøre jobber for forskjellige bedrifter som å sette opp nettverksskrivere over RDP f.eks men etter at jeg så på eksamens eksempler så fikk jeg inntrykk av at oppgavene var mer rettet mot telekommunikasjons montør&alarm systemer, og ikke noe noe som har med servere og nettverks f.eks å gjøre. men hvis jeg starter med denne oppgaven f.eks Kunden fortel at begge systema fell ut og ikkje fungerer i enkelte periodar. Kontakt kunden for å finne ut meir av oppdraget og laus problemet. ser at "begge" systemer feller ut tilfeldig, kan jeg starte oppgaven med å si at det kan være nettverket som kneler og at serveren har problem med policy funksjoner f.eks? Kontakt kunden for å finne ut meir av oppdraget og laus problemet etter at jeg har gjort oppgaven angående hvordan jeg vil feilsøke og reparere feilene skal jeg lage et kontakt brev til kunden? et liksom brev/epost hvor det står hva som må gjøres og eventuelt om det ikke kan gjøres noe med. ikke mye teknisk informasjon i eposten for kunden skjønner ikke noe av det uansett, men gi kunden en beskjed på om det finnes løsninger på problemet osv? håper det ikke ble for rotete skrevet, er utrolig takknemlig for svarene Endret 27. juli 2012 av random134 Endret 9. april 2020 av Slettet-e4gLBc Avvikler konto Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 (endret) Det var ikke så lett å forstå om du hadde gjennomført VG3 i skole eller VG3/lærekontrakt i bedrift. Datanettverk er vel slik som jeg ser det et godt eksempel på et "fagområde" som faller inn under to fagområder. Man kan sammenligne med "jernbane" som handler om "skinnegangen" og "togene som kjører på skinnegangen". Tilsvarende "nettverkets kabling" som "skinnegangen" og "datatrafikken og serverne" som "togene på skinnegangen". Her ligger vel selve kablingen først og fremst på telekommunikasjons montør mens datatrafikk og elektronisk utstyr ligger over mot dataelektroniker. (Slik som jeg ser det.) For å sette opp selve kablingen og den helt grunnleggende struktur i nettverket så skal man jo være "installatør av Ekomnett" ut i fra Ekomforskriften og tilhørende autorisasjonsforskrift. Når man skal besvare en slik oppgave så skal man jo demonstrere for sensor at man behersker alle de aktuelle sidene ved jobben. Har ikke læreplanen for dataelektronker foran meg men en vanlig målformulering innenfor elektrofagene er "skal kunne planlegge, gjennomføre og dokumentere". Å utarbeide et brev eller en oversikt over hva du vil si til kunden er kanskje en god ide. Da er det kanskje viktig å ta med i betraktning at kunden kanskje ikke sitter inne med den tekniske detaljforståelse, slik at forklaringen kanskje bør være i samsvar med dette. Det viktigste for kunden er kanskje noe i retning av "hvor lenge er anlegget nede ?" og "hva koster det ?" Dessuten så bør det finnes en finnes en utdypende og god plan for hvordan man vil planlegge og gjennomføre jobben. Det bør/må for eksempel finnes en beskrivelse av hva slags verktøy man behøver til jobben. Så bør det finnes en beskrivelse av hvordan man rent praktisk går fram for å feilsøke anlegget og å få brakt klarhet i hva feilen egentlig består i. Så kan man lage en beskrivelse av hvordan ulike feiltyper kan repareres eller feilrettes. Det bør finnes en beskrivelse av/plan for hvordan man gjennomfører en sluttkontroll som "beviser" at anlegget virker slik som det skal. Det bør også utarbeides et eksempel på hvordan man kan dokumenterer og fakturerer en ferdig utført jobb. Hvis man er i tvil om hva som er en "bransjetypisk" måte å dokumentere en slik jobb, så kan det kanskje være lurt å ringe opp en bedrift og spørre. Man kan også skrive i eksamensbesvarelsen at man har diskutert problemstillingen rundt dokumentasjon med bedrift A Det er nok en veldig god ide å trene på å besvare eksamen. Når man har en "mal" så kan nok denne på mange måter kanskje "brukes om igjen" med litt endringer på "den virkelige eksamen". Hvis du legger ut et videre forslag til hvordan du vil løse oppgaven, så går det sikkert an å få en tilbakemelding. Endret 28. juli 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-e4gLBc Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) takker for svar igjen. tenker at jeg kan prøve å gjøre oppgaven og komme med et svar til oppgaven så kan vi se hvordan det går men tar meg med mange av de gode tipsene om hvordan jeg burde skrive besvarelse på prøven Endret 9. april 2020 av Slettet-e4gLBc Avvikler konto Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Jeg glemte en ting. "Risikoanalyse" pleier å være veldig populært å ha med i de andre elektrofagene, dvs muligheter for brann, arbeide i høyden, muligheter for personskade, osv. Selv om det kanskje ikke er så mye risiko med data og elektronikk, så er det vel greit å ha det med. På feilsøkingsdelen så er det vel kanskje lurt å ha med en oppdeling hvordan man først feilsøker det fysiske nettverket først, og så deretter på "pakkenivå" og med hensyn til datakommunikasjon og serverfunksjoner. Du kan jo eventuelt poste litt og litt av et løsningsforslag og så få noen kommentarer underveis. Min personlige "synsing" det er nok at denne typen frie oppgaveformen kanskje i like stor grad tester norskkunnskapene og evnen til "å skrive avhandling" som egentlig de teknisk faglige kunnskapene. Det hjelper nok helt sikkert å trene på dette. Endret 29. juli 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Hole Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Skumleste bare kjapt gjennom oppgaven du skrev, og den ser jo bra ut, men er ikke helt slik jeg husker vi gjorde det. Når vi fikk oppgave om at det var en feil med systemet, så fant vi selv på en feil, og jobbet konkret med den. (Herunder hvordan feilmeldingen var, hvordan man feilsøkte, hvordan man rettet opp feilen, hvordan man forhindrer den fra å skje igjen, dokumentasjon) Du har skrevet hele oppgaven uten å vite hva feilen var. Mulig begge måter er "riktige", men i forberedelsene (liksom-eksamen) på skolen, fikk vi beskjed om at det var slik vi burde gjøre det. Tror også vi spesifiserte grundig hvilket system vi hadde valgt, og hvordan det var satt opp før vi begynte med "feilsøkingen", men mulig dette var en del av oppgaven vi fikk. (f.eks. at systemet var et brannalarmsystem, med x-antall detektorer, og hvilke detektorer som er brukt forskjellige plasser, og hvordan man har gjort installasjonen så den er FG-godkjent, ++) Oppgave: Beskriv hvordan du vil utføre arbeidsoppdraget, inkludert for- og etterarbeid. Mulig forarbeid kan tolkes som da du satt opp systemet. Husker ikke nøyaktig oppgaven jeg hadde, men jeg gjorde det på den måten, og fikk uansett en 5'er, (veldig sterk i følge læreren min), så kan ikke ha gjort så alt for mye feil. Litt av poenget er jo at man skal kunne vise at man kan å "planlegge, montere, sette i drift, funksjonsteste, feilsøke på og dokumentere data- og elektronikksystemer.", og ikke bare feilsøke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-e4gLBc Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Takk for ditt svar! grunnen til at jeg ikke skrev om en konkret feil som jeg kunne ha gjort er fordi at oppgaven er ganske generell, så derfor vil jeg svare oppgaven på en ganske generell måte som forklarer hvordan jeg ville feilsøkt og reparert et datasystem uten å få oppgitt en konkret feil, altså om hvordan jeg vil tre frem for å løse problemet. men kan kanskje være litt mer spesifikk å få frem at det er en server som jeg hjelper kunden med i denne oppgaven? i tilegg til at jeg dikter opp en feil med at kunden f.eks har feil med et trådløst nettverk eller backup av serveren? EDIT: tror du at dette kunne vært et gyldig svar til en eksamen om jeg skulle fått denne oppgaven? Endret 28. august 2012 av random134 Endret 9. april 2020 av Slettet-e4gLBc Lenke til kommentar
Hole Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Tror det er mer riktig å gjøre sånn som du beskriver ja. Oppgaven er veldig generell, det er helt riktig. Men det er jo fordi fagfeltet dataelektroniker er så stort, og det er utallige system man kan jobbe med. Man kan ikke si i oppgaven at systemet ditt har en kablingsfeil, og systemet du har valgt er trådløst. Man kan ikke si at systemet sliter med tap av pakkedata, siden det ikke er sikkert systemet ditt bruker dette. Derfor må oppgaven være som den er. Tror også dette kan være en fallgruve, at med en så åpen prøve, får man åpne svar. Og det syns ikke jeg er det beste. "Systemet har en feil. Finn feilen" Se for deg disse alternativene: 1: Jeg finner en fornuftig feilsøkingsmetode til å finne feilen. 2: Feilmeldingen er at aksesspunktet i 3. etasje ikke får tilgang til internett. Først prøver jeg å koble laptopen min til aksesspunktet. Her får jeg opp feilmeldingen "ingen internettilgang". Jeg sjekker i kommandolinjen ved hjelp av verktøyet ipconfig om jeg har fått tildelt IP fra DHCP-serveren. Det har jeg ikke. Jeg går så til serverrommet for å sjekke om DHCP-serveren er oppe. Det er den. Jeg kobler laptopen min til switchen i severromet med kabel, og ser om jeg mottar IP-adresse der. Det gjør jeg. Jeg sjekker så om kablene mellom switchene på serverrommet og i 3. etasje er plugget i, og har linklys. Det har de. Jeg kobler meg til med kabel til switchen i 3. etasje, og ser om jeg mottar IP. Det gjør jeg. Jeg prøver å flytte aksesspunktet til en annen port på switchen, og ser om det da virker. Det gjør det ikke. Jeg prøver å bytte kabelen mellom switchen og aksesspunktet, og prøver igjen. Da fikk jeg internett. Jeg sjekker den gamle kabelen visuelt, og bruker en kabeltester til å se om jeg finner noen feil med den. Det viser seg at det er brudd i kabelen, pga en bøy med for liten radius. (elns ) Begge kan jo være riktige svar til oppgaven, for det er jo det den spør om. Men jeg vil tro at sensoren ser at personen i alternativ 2 har mer forståelse for systemet enn alternativ 1. Edit; Vil bare påpeke at dette var et eksempel, og dårlig skrevet/formulert. Men du ser tegningen. Endret 28. august 2012 av Hole Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Har ikke rukket å lese gjennomforslaget postet over ennå (vil gjøre det), men allikevel et par ord: Selv om oppgaven er generell, så bør nok svaret være forholdsvis "konkret" og demonstrere at du behersker et eller annet system og problemstillingene rundt dette forholdsvis "hands on". Synes det første svaret fra Hole over treffer ganske midt i blinken. Grunnen til at oppgaven er generell er nok at "faget er stort" slik at man må "treffe faglig" i forhold til personer med forskjellig praksis og erfaringsbakgrunn. Hvis man spesifiserer et bestemt system så vil dette kanskje bare passe for noen av de som har prøven/eksamen. Opplegget må jo passe for alle. Endret 28. august 2012 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Har fått lest aller raskest gjennom, og ja nå "ser" jeg et Hole så absolutt er på sporet i det andre innlegget også. Måten han beskriver svaret på mener jeg er bra. Først og fremst så mener jeg at man med utgangspunkt i den generelle oppgaveteksten må/bør finne fram til en helt konkret system og feilsøkingssituasjon. Når det dreier seg om mailen til kunden, så tror jeg at jeg ville ta utgangspunkt i den situasjon at jeg allerede har snakket det grunnleggende om feilen pr telefon. I e-mailen så vil jeg sende en kort orientering om hvordan jeg vil feilsøke og rette feilen, når jeg ønsker å utføre jobbe, hvor lenge anlegget vil være nede og et prisestimat. Når det gjelder forarbeidet så ville jeg først og fremst ha laget en liten plan for den konkrete jobben og beskrevet konkret hva jeg har tenkt å gjøre for å feilsøke og rette feilen. Dessuten så bør framgå hva slags verktøy og hva slags utstyr jeg behøver å ta med meg. Det bør også finnes en plan for hvor lang tid jeg regner med at jobben vil ta, eventuelt et gantdiagram. Under gjennomføring så ville jeg beskrive i detalj hvordan jeg ville gå fram for å feilsøke og rette feilen i det aktuelle anlegget. Dersom det dreier seg om et datanettverk, så ville jeg dele feilsøkingen i to hovedfaser der den føste fasen vil være å feilsøke nettverket "på fysisk nivå" dvs kontrollere at kabling, switcher, routere og slike ting fungerer. Det neste blir så feilsøking på ip pakke og server nivå, inklusive også brannmurer. I etterarbeidet så ville jeg ha lagt vekt på å vise hvordan jeg kan dokumentere den utførte jobben i henhold til vanlig bransjestandard. Dessuten så vil det også kanskje være en ide å vise hvordan man kan kostnadsberegne og fakturere jobben ? Jeg har selv aldri jobbet som dataelektroniker, men disse elektrofagene er jo en del i slekt med hverandre. Synes som sagt Hole sin beskrivelse ser meget bra ut. Anbefaler at det lages et nytt utkast til besvarelse der det hele er lagt over mot en helt konkret jobbutførelse. Når man får trent litt på en slik oppgavebesvarelse så blir det etter hvert bra. Endret 28. august 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå