Gå til innhold

Vil utviklingen lede oss inn i cyberspace..?

Anbefalte innlegg

Med evnen tilpasse seg og stadig forflytte seg til nye stadier ( fra partikler til celler, fra vann til landjord osv..)

Det ser jo ut som folks dagligliv beveger seg mer og mer over til internett, og at flere og flere trives bedre med å være der enn i "real life". Blir "cyberspace" det neste nivået vi forflytter oss til?

(Det var en eller annen kjent lege som snakket om noe sånt på tv for en del år siden husker jeg.)

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke i stand for mennesket å bevege seg inn i cyberspace via evolusjon. Evolusjon fungerer ikke slik. :tease:

Det er derimot godt mulig at vi kan, via teknologi, forflytte oss gradvis nærmere og nærmere sømløs intergrasjon mellom Cyberspace og Real Life.

Lenke til kommentar

Det er ikke i stand for mennesket å bevege seg inn i cyberspace via evolusjon. Evolusjon fungerer ikke slik. :tease:

Det er derimot godt mulig at vi kan, via teknologi, forflytte oss gradvis nærmere og nærmere sømløs intergrasjon mellom Cyberspace og Real Life.

Jo men blir ikke det å se det etter nåværende mulige forutsetninger? Tidligere kunne vi jo ikke på langt nær begripe såpass engang.

Lenke til kommentar

Utsagnet rundt evolusjon er basert på hvordan evolusjon har fungert i all tid hittil. Man reproduserer seg, og alle avkom har noen endringer. Avkommene som overlever fører endringene videre.

Et godt eksempel på evolusjon hos mennesker, er mindre kjever, grunnet mer kjøtt og mindre grønt i kostholdet vårt.

Så, hvordan skal vi "vokse" oss inn i en digital verden? For det første, er evolusjon fryktelig, fryktelig langsomt. Det tar flere generasjoner før en endring kan forekommer skikkelig. Da ser vi på 40-80 år minst. Det er godt mulig vi blir bedre tilrettelagt for et liv med mindre fysisk aktivitet og mer hjerneaktivitet. Men en symbiose mellom digitalt og organisk har jeg absolutt ingen tro på at det kommer til å forekomme.

Men jeg har en veldig, veldig stor tro på at vi en gang kommer til å flytte "meg"-et inn i en digital verden, hvor man lever videre som en digital avatar, for deretter å videreføres inn i androide kropper.

Lenke til kommentar

Men jeg har en veldig, veldig stor tro på at vi en gang kommer til å flytte "meg"-et inn i en digital verden, hvor man lever videre som en digital avatar, for deretter å videreføres inn i androide kropper.

Kan du utdype kva du meiner med "androide kropper"? Er det på ein måte roboter?

Lenke til kommentar

Android

Android er rett og slett en menneske-lignende robot, eller syntetisk robot. Vi vil da flytte vår bevissthet bort fra de skrøplige kroppene våre, over til robot-kropper som tåler langt, langt mer påkjenning. De er også "udødelige".

Det finnes flere TV-serier og filmer som har tatt opp dette emnet, men det mest populære som jeg kommer på i farten, er vel Ghost in The Shell.

Lenke til kommentar

Teknologi kan kanskje en gang i framtiden utvikles slik at mennesker kan flytte bevisstheten over i en datamaskin eller en robot.

Men evolusjonen har ingen slike mekanismer eller muligheter. Selv ikke om mennesker hadde levd i et datasamfunn i hundrevis av generasjoner ville menneskene kunne bli mer digitale via evolusjon.

Lenke til kommentar
Med evnen tilpasse seg og stadig forflytte seg til nye stadier ( fra partikler til celler, fra vann til landjord osv..)

Jeg tror nok du har misfortått noe vesentlig om hva evolusjonsteorien omfatter. Evolusjonsteorien starter IKKE med Det store smellet (Big Bang) for ca 13,75 milliarder år siden, men med det første protolivet (de første livsformene på Jorda) for nesten 4 milliarder år siden.

Evolusjonsteorien handler altså IKKE om tyngdekraft, sorte hull, stjerner, planeter, atomer eller andre deler av vitenskapen. Faktisk så regnes heller ikke vitenskapen om hvordan det første protolivet oppstod (biogenese/abiogenese) som en del av evolusjonsteorien.

Evolusjonsteorien handler kun om slektskapet og utviklingsmekanismene for livsformene på vår egen planet, selv om det antas at liv på andre planeter er underlagt tilsvarende mekanismer.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...