Gå til innhold

Flekk på alle bilder! Drit på sensor? Trenger svar asap!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt qtips flere ganger med renseveske på mitt forrige hus, det gikk fint det... ...men jeg har også oppdaget noen døde piksler i sensoren. Jeg vet dog ikke om det skyldes min renseprosedyre, om det alltid har vært der eller om noen har gått av med naturlig avgang, hehe :)

Lenke til kommentar

Japan Photo bruker Fotocare AS i Oslo som servicepartner. Har du tegnet "superforsikring" ved kjøp av kamera på JP, så kan du sende det inn til rens uendelig mange ganger helt gratis og uten egenandel. Dog tar dette fort ett par uker, og jeg har selv valgt å besøke fotocare direkte. Da fikser dem det på bare noen minutter mens jeg venter.

Men man bør da altså avtale tid først :)

Lenke til kommentar

800,- for rens med Japan Foto?! 800,- er ganske dyrt :-P Og det tar et par uker også ja.. 400,- er greit men kanskje jeg skal stikke innom de for å høre, eller hvis det er nødvendig da.

Jeg bor i Bergen. Vet dere da om noen andre som kan fikse det kjapt (ikke så hastverk men flere uker blir litt for lenge) og helst under 800,-? :p

Edit: eller finnes det noen butikker som jeg kam få tak i rensekitt hos så jeg kan gjøre det selv og har ting til neste gang jeg må renske? :)

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ta kontakt med dette firmaet som ligger i Bergen:

http://www.camera.no/

En "superforsikring kostet rundt 1000-lappen for mitt kamera og varer i 4 år. To renser på fire år, og beløpet er tjent inn. Er ikke noe vits i å spare de pengene en slik forsikring koster ved kjøp av kamera etter min mening. Dessuten så dekker jo forsikringen personlige uhell, uten egenandel.

Så du bør nok regne med at det fort kommer til å koste litt, hvis du krever en såkalt "fiks på dagen"-løsning. Husk at du slipper porto og stresset med å sende fra deg utstyret. Service koster :)

Personlig betaler jeg gjerne 7-800,- i året hos fotocare for en skikkelig rens av kameraet. Jeg kunne brukt JP som mellomledd og fått det gratis, men da må jeg da altså vente i et par uker. Drar jeg direkte til Fotocare, så blir jobben gjort på 5min. og dessuten så får jeg meg jo en finfin fototur. Sist var jeg innom Operaen på vei hjem og tok bilder :)

Fra jeg kjører hjemmfra til jeg er tilbake igjen tar det totalt ca. tre timer. Ikke galt det, og det er noe jeg gjerne betaler litt ekstra for :)

Man renser jo ikke akkurat kameraet en gang i uken heller.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at nye kamera krever hyppigere sensorrens. Etter 2-3 runder er det ikke ofte jeg renser sensor. Nyere modeller har også blitt ekstremt mindre utsatt for dritt på sensor. D3 er vel det verste jeg har opplevd relatert hyppighet av sensorrens.

Lenke til kommentar

Jeg leverte det inn til Camera & Videoteknikk AS idag i Bergen :)

Det skulle bli fikset i løpet av neste uke og koster 600,- ifølge han fyren som satt der. Synes forsatt 600,- er litt mye med tanke på at det kostet kun £50 i Spania.

Snakket først om de hadde kitt så man kunne gjøre det selv, men de anbefalte sterkt å ikke gjøre det selv :p De preika mye om det når jeg var der.. Men de hadde ikke noe kitt.

Lenke til kommentar

Ah :(

Kommer ikke til å gjøre det igjen ihvertfall, å levere inn til service.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så sinnsykt dyrt for en jobb som fikses på noen minutter! Sto også på nettsiden dems at det koster 1050,- for speilrefleks kameraer!! Rart jeg betaler 600,- da.. (hvis jeg gjør det da, får se når jeg henter det :p)

Men kan noen komme med tips til sensorkitt da? Noen i Norge som selger det? :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig anbefaler de ikke at du gjør det selv, hvem ville ikke hatt 600.- for ti minutter jobb, men på en annen side, hvis du har 10 tommeltotter og utbasunerte det så har de rett i sine antagelser :)

+1, stiv pris for å gnukke av noen flekker

Det er nok mange her som skriver mye om ting de ikke vet så mye om, og jeg er en av dem. Men jeg ser et par sider av saken som kan tale for at dette faktisk ikke er en så stiv pris.

Verkstedene "gnukker" ikke bare av noen flekker. De som gjør det profft, har en skikkelig rigg med "støvsuger" som forhindrer at nytt støv kommer inn i kameraet ved og rett etter rens, samtidig som jeg antar at det resterende utstyret også er litt mer avansert enn det man kan kjøpe selv. Etterkontroll, og en fare for å måtte gjøre det på nytt hvis det ikke ble bra, er jo en annen ting.

De som gjør dette skal ha lønn, firmaet skal ha fortjeneste, staten skal ha sine avgifter og alle utgifter til både renseutstyr, lokaler, strøm osv... skal betales.

I tillegg må man ta høyde for at man kan måtte erstatte kameraet om man får ødelagt sensor på kameraet om man gjør en feil under rens (eller kunden påstår det). I følge en butikk jeg var innom, var nettopp disse "påståelsene" grunnen til at de ikke lenger gjorde det i butikken.

Men synes man at det er så dyrt, hvorfor ikke gjøre det selv? Vet at verkstedene ikke anbefaler det, nettopp fordi man kan skade sensoren, men er man gnien nok så tar man vel gjerne den sjansen :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det krever noe investering for å få satt opp en ideell arbeidstasjon for sensorrens; men det er ikke rakettvitenskap, og utstyret er ikke så dyrt... . Så når den først er satt opp; så er den meget billig i drift. Jeg synes nok at 600 kroner er i overkant - 300 kroner høres mer riktig ut.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det krever noe investering for å få satt opp en ideell arbeidstasjon for sensorrens; men det er ikke rakettvitenskap, og utstyret er ikke så dyrt... . Så når den først er satt opp; så er den meget billig i drift. Jeg synes nok at 600 kroner er i overkant - 300 kroner høres mer riktig ut.

Tja... av 600 kroner går 120 rett til staten.

Ca. 15-20 minutters jobb (kamera skal klargjøres, renses, kontrolleres, evt. ny rens, rapport skal skrives, kameraet pakkes ned igjen osv...) tilsvarer en lønnskostnad på fort opp mot 100 lappen inkl. arbeidsgiveravgift osv...

Da står det igjen 380 kroner som skal dekke materialer, utstyret, lokaler, andre utgifter og evt. erstatninger. Minst halvparten av de 380 kronene forsvinner nok i det dragsuget.

Og da står det igjen litt i fortjeneste (ca 150 kroner?)... det er jo bare rett og rimelig, for man gjør det jo tross alt for å tjene penger, ikke for å være snille.

Så nei, jeg mener ikke 600 er dyrt. 300 hadde ikke vært holdbart.

Prisen på 1050 er vel hvis kameraet sendes inn tipper jeg. Da kommer portokostnaden (ca. 150 kroner) og ekstra jobb med mottak, pakking og forsendelser i tillegg.

Det blir uansett dumt av oss å diskutere om 600 er dyrt eller ikke, når vi ikke har full oversikt over hva de faktisk har av kostnader og tidsbruk i forbindelse med en slik jobb.

Lenke til kommentar

Så de tar 450.- for å trykke på "speilopp" knappen :p

Hahaha, nei uff! :p

Hadde samme problemet for en tid tilbake. Da fant jeg flere som anbefalte rensesett fra Copper Hill:

International basic kit kjøpte jeg.

http://www.copperhil...1&=SID#MOREINFO

Havnet på 30$ + 12$ frakt, så man havner under tollgrensen.

Takker for tipset! Blir nok kjøp av et slik et om en tid :)

Bare et lite tips dersom man skulle befinne seg på en plass hvor det er vanskelig å få tak i renseremedier: bruk stor blender (&--#62;f/8), så synes ikke sensordritten. Så kan man heller stresse med å rense sensoren når man kommer hjem. :)

Takk! Men blir det ikke mye lys inn da? Så på et relativt lyst bilde med sol osv blir det hvitt, eller tar jeg feil? Er ikke sikker jeg.

Men Bergdahl: Spanjolen da? Bruker han et slikt International Basic Kit fra Copper hill images tror du siden han 'kun' krevde £50?

Litt rart at det koster rundt 360kr (£50) hos spanjolen og forhåpentligvis 600,- (har ikke betalt ennå så vet jo ikke om det blir dyrere) her hos Camera&Videoteknikk AS? Er jo samme jobben, sensorrensing.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Men Bergdahl: Spanjolen da? Bruker han et slikt International Basic Kit fra Copper hill images tror du siden han 'kun' krevde £50?

Litt rart at det koster rundt 360kr (£50) hos spanjolen og forhåpentligvis 600,- (har ikke betalt ennå så vet jo ikke om det blir dyrere) her hos Camera&Videoteknikk AS? Er jo samme jobben, sensorrensing.

Litt andre lønnskostnader og andre kostnader i Spania enn i Norge da :) Mulig de har mindre moms og arbeidsgiveravgift også, for alt jeg vet.

Og hvis dette var et enkeltmannsforetak, så er jo lønnen hans selve fortjenesten, så da sparer man jo de kronene også. Hvor nøye han er, hvilket utstyr som brukes og om han forsikrer at kameraet ikke ødelegges ved rens, er jo også usikkert.

Med de forbehold, så høres 600 i Norge ut som en helt kurant pris, når prisen i Spania er 360 kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, nå har jeg vært å hentet kameraet og jeg må si at jeg er forbanna etter å ha brukt 600,- på ingenting.

Jeg fikk ikke prøvd kameraet der oppe da batteriene var tomme, så jeg måtte vente til jeg kom hjem. Stappet i batteri og prøvde.

For det første, så har de idiotene klart å få MYE dritt og rusk og faenskap på den mattskiven eller hva det nå heter. Der jeg ser inni når jeg tar bilde. Faen så mye dritt der at det nesten ikke går an å se noe som helst!

Også har det heller ikke klart å få vekk flekkene på sensoren. De samme flekkene er forsatt der, men de er ikke fullt så tydelige lengre, men det må da for faen gå an å ta vekk alt!

Arg, så irritert! Og med de fucka åpningstidene så er det umulig for meg å komme meg ut der.

Det var bra rens må jeg si. Gjort ting værre og ikke gjort en god jobb. De som sa det beste er å levere det inn, jaja, in my ass! :nei2:

EDIT: Skal jeg ta å ringe de nå og si ifra, eller kan det være at de tror jeg har forårsaket det hvis jeg drar opp igjen på fredag og sier det?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...