Lami Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Heisann! Har et veldig irriterende problem. På alle bildene jeg tar er det to flekker på samme sted hele tiden, disse er grå. Jeg har prøvd andre objektiver og blåst inn i huset, men forsatt der. Også prøvd dust removal funksjonen som rister men forsatt ingenting. Jeg begynner å bli irritert da alle bilder jeg tar her på ferie i Spania blir ødelagt hvis bakgrunnen er lys. Frister å kaste kameraet på sjøen og kjøpe nytt. Tenkte kanskje det er sensor, og derfor dro jeg til en fotobutikk for å høre med noe renseverktøy for sensor men de sa jeg burde levere den inn. Dette sa han koster €50, rundt 350-400NOK. Men problemet er at, jeg ikke har funne noen som jeg kan levere inn kameraet til, og vet ikke om de kan rengjøre/fikse på kort tid (halv time, time, eller hvor lang tid det nå tar). Blir ikke aktuelt og vente flere dager, og må vel kanskje kjøre rundt 15min-20min for å komme til en forhåpentligvis sjappe, som kan fikse det. Jeg vil fikse dette selv hvis det går, men igjen så har jeg bare mikrofiberklut tilgjengelig, kanskje noe annet, spørs om det er sensor som er problemet eller ikke. Skjønner heller ikke hvordan det kan komme støv på sensoren. Har ALDRI brukt den "open shutter to clean sensor" metoden i menyen på kameraet heller så.. Trodde det var tett der altså. Men hva kan det være? Drit på sensor? Hvis ja, Kan jeg fikse dette selv? Trenger svar fort da jeg ikke vil gå flere dager med dette dritet! Takker på forhånd! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Det er nok dritt på sensoren det. Stikk innom et lokalt apotek og kjøp en ørepumpe - det e ren billig utgave av en slik en. Ta av objektivet, og sett kamera å sensor clean mode, og bruk pumpen - hold tuten et par cm fra sensoren. Virker ikke det, så må du få tatt en sensor rens. Sensorrens hos noen kan sakene sine bør ta 5 minutter, og €50 høres ut som riktig pris. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Sensoren er heldighvis en forholdsvis enkel skur å rense selv, og stort sett dreier det seg om støvflekker. En blåsebelg fjerner dette lett (hvis det er vanlig støv). Hvis det er pollen eller ting som sitter litt hardere, så har jeg god erfaring med Sensor Swabs og renseveske. Mange entusiaster mener teip er tingen, men det har jeg ikke testet selv og tror heller ikke jeg tør. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Tusen takk for kjappe svar Setter pris på det. Men.. Kan jeg ikke peke kameraet ned og blåse med munnen opp i huset? Kanskje blåse inn fra siden, eller blir ikke det sterkt nok? Men kanskje jeg finner en pharmacia (apotek) i morra når jeg skal ut.. Men hvis ikke det fungerer, finnes det ingen annen måte å få renset sensoren enn disse swab produktene/for sensor rensing? Får jeg tak i en sånn rense q-tips på apoteket og? Mikrofiberklut funker ikke? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Microfiberklut og sensor er no-no. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Poenget er at det du bruker må være 100% lofritt. mange mener kutips fra apotek er tingen, men har ikke testet dette selv. Med sensor swab i riktig størelse så er det bare en sveip over sensoren så har du tatt alt. Sitter den enda hardere enn at sensor swab kan fjerne det (har også opplevd dette selv) så kan du bruke Lens Pen. (kjøp en ny lens pen, og ikke bruk den to ganger.) mange vil rive seg i håret nå, men snakker fra egne erfaringer, og det funket utmerket. Mikrofiber klut vil jeg ikke annbefale. Mikrofiber kluter er supre til å tørke støv med, men det vil også være en del støv i slike mikrofiberkluter (selv om dem er nye) så dette ville jeg ikke brukt. Du skal holde kameraet med åpningen nedover ja, og blåse inn i huset i forskjellige vinkler. Prøv dette først. Funker det ikke, så ville jeg prøvd Sensor Swabs og renseveske. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Legger til litt mer generell info: Det du bør grue deg til, er hvis du får støv på mattskiven. Dette vil synes når du ser i søkeren, men ikke på bildene. Men allikevel er det irriterende. Mattskiven har en ru overflate med et mikroskopisk lag med tynn tynn folie. Denne riper du opp så fort du er borti den. Dette har jeg erfart selv, og innformasjonen har jeg fra FotoCare i Oslo som jeg har snakket med direkte. Denne er uhyre følsom. Men skitt/støv på denne vil bare synes i søkeren, og ikke på bildene som sagt, så her snakker vi kun om et irritasjonsmoment EDIT: Men blåse er lov altså. Men ikke med munnen... kun Blåsebelg beregnet for formålet Å blåse med munnen vil gi kondens/dugg/spytt og i verste fall en liten matrest fra i går Endret 20. juli 2012 av BjerkneZ Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Å blåse med munnen skaper fuktighet, og det vil du ikke ha der inne... At bildene er ødelagt er vel også å trekke det litt langt, tar ikke veldig mange sekundene å fjerne i etterbehandlingen av bildene. En liten "test" du kan gjøre er å bruke liten blendr (f/22 eller enda mindre), sette objektivet på manuell fokus og stille fokusen fullstendig feil og ta bilde mot noe lyst, feks himmelen eller en hvis vegg (altså at veggen/himmelen er helt ute av fokus). Da kan det tenkes at det er flere prikker som popper frem på bildene. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Når jeg sier "Blåse" så mener jeg da altså ALLTID med blåsebelg, og ikke med munnen. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Oi, mye svar her allerede. Takk Jeg satser på at en blåsebelg er nok. Kommer meg nok på et apotek i morra tidlig, så skal ta å prøve ut det. Kjøper en qtip samtidig som jeg bruker etterpå hvis ikke blåsegreia funker. Med mindre vi kjører til Malaga og leiter etter en sjappe. Mattskiven ja, er den lett tilgjengelig når jeg raiser mirror? Jeg ser altså noe i det vinduet, eller søkeren noe svart og en annen prikk dessverre. Kanskje det kom der når jeg åpnet speilet? Men synes ikke på bilder heldigvis. Men litt rart, har en sånn "dust alert" funksjon som skjekker etter støv på sensoren. Når jeg knipser et bilde og den skjekker, så kommer det ikke opp støv på de stedene det gjør på bildene, men det er noe støv der men forsvinner noe når jeg tar dust removal som rister. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Oi, mye svar her allerede. Takk Jeg satser på at en blåsebelg er nok. Kommer meg nok på et apotek i morra tidlig, så skal ta å prøve ut det. Kjøper en qtip samtidig som jeg bruker etterpå hvis ikke blåsegreia funker. Med mindre vi kjører til Malaga og leiter etter en sjappe. Mattskiven ja, er den lett tilgjengelig når jeg raiser mirror? Jeg ser altså noe i det vinduet, eller søkeren noe svart og en annen prikk dessverre. Kanskje det kom der når jeg åpnet speilet? Men synes ikke på bilder heldigvis. Men litt rart, har en sånn "dust alert" funksjon som skjekker etter støv på sensoren. Når jeg knipser et bilde og den skjekker, så kommer det ikke opp støv på de stedene det gjør på bildene, men det er noe støv der men forsvinner noe når jeg tar dust removal som rister. Mattskiven synes bare når speilet IKKE er slått opp. Speilet legger seg forran mattskiven når du slår den opp og befinner seg rett på innsiden av åpningen på oversiden (sett fremmefra) Blås litt på denne også. Men min erfaring tillsier at støv på mattskive sitter litt hardere. Men det har i utgangspunktet ingenting å si, så hvis du kan leve med det, så gjør det. Dust Removel har kanskje en mer forebyggende effekt og er ikke så effektiv til fjerning av støv, men den er nå der og da er det jo greit å bruke den. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Et par tips til, ikke bruk trykkluft fra en kompressor siden den luften kan inneholde små partikler som kan "sandblåse" sensoren, når du bruker den innebygde sensorrensfunksjonen så hold kameraet så åpningen peker nedover. Det er enkelte som påstår at Q-tips og teknisk sprit er løsningen men det burde gjøres med stor omhu siden det ikke skal mye til og skade sensoren. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Blåse med munnen er en særs dårlig idé, ja - du får fukt inn i huset, og veldig lett små spyttdråper som tørker og blir _enda_ flere flekker på sensoren. Trykkluft er no-no, men blåsebelg er en fin ting. Som flere har skrevet - €50 er helt gjengs pris for sensorrens. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Er tilbake etter en tur på apoteket Fikk kjøpt meg blåsegreie, gikk på badet og blåste. Fikk vekk det som var på mattskiven i samme slengen, så er ikke noe drit når jeg ser inn i det vinduet! Fikk også vekk en av to flekker på sensoren. Dessverre så er det en igjen som jeg ikke får vekke med blåsingen! Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke funnet noen seriøse butikker med slikt, kun sånne små fotosjapper på sentrene her i Malaga. Vet ikke om dere kan finne en seriøs, dere som vet hva dere skal søke på, i nærheten av Malaga, Spania. Da får å få tak i evt swap greie eller levere inn. Med mindre det er noe jeg kan få tak i lett, enten på apotek eller lignende. Isåfall kom med et bilde som viser hva, er ikke lett å forklare noe slikt i Spanske sjapper so apotek hvor flesteparten såvidt skjønner engelsk Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Er den siste flekken egenltig sjenerede. Du er jo p internet, så det burde være mulig å laste opp et eksempelbilde. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Ja, ganske. Er på iPad'en og begrenset data-abo så å laste opp blir både dyrt og vanskelig. Kan prøve en annen dag, men som sagt den er irriterende og veldig tydelig så vil få den bort. Edit: lastet opp et bIlde på face, kanskje det funker. Her ser du flere flekker men alle unntatt den mest tydelige er igjen. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=4196686755982&set=a.1529988010180.2068105.1249115901&type=1&relevant_count=1&ref=nf Endret 22. juli 2012 av Lami Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 "Innholdet er for øyeblikket utilgjengelig Siden du ønsket å vise, kan ikke vises akkurat nå. Den kan være midlertidig utilgjengelig, du kan ha klikket på en gammel lenke eller det kan være du ikke har tillatelse til å se denne siden." Noe feil med rettigheter tipper jeg. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Sånn: http://db.tt/1QQWe97f Ser dere den mest tydelige oppe i høyre mest til venstre. (jupp fin båt, er båten til kongen av Saudi-Arabia som lå til havn ved Puerto Banus, Marbella!! ) Edit: kan jeg bruke støvkost? Fant et sånt kit til bruk på linser med noen qtips, kost og mer, kan jeg bruke det på sensor? Endret 23. juli 2012 av Lami Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Slike flekker kan jo lett fjernes i etterkant, men ser jo så klart det med at den ikke bør være der i utgangspunktet. Så lenge du ikke får fjernet den med blåsebelg, er det nok Sensorswab og renseveske JEG vill brukt vertfall. Du kan evt. prøve litt forsiktig med en NY Lenspen. Lofri Q-tips har jeg ikke testet selv, men det kan jo være en løsning. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Ville ikke brukt en støvkost, fare for at du tilfører mer støv, og de kornene du ikke har fått fjernet med blåsepumpen sitter fast, så en skikkelig våtrens må til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå