Sa95 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Jeg har tenkt å kjøpe Alienware m14x med 500GB harddisk og deretter installere mSATA disk selv, men i følge DELL på chat er 750GB + 32GB mSATA cache løsningen deres raskere enn at jeg selv installerer en mSATA disk etterpå. Grunnen til dette er at 32GB mSATA-en deres er "bygd inn" i harddisken og er dermed raskere, men hvis jeg installerer mSATA senere, så vil det være "separat" og dermed ikke like raskt. Er det de sier riktig eller prøver de bare å selge meg overpriced mSATA disk? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Det avhenger av bruk og størrelse på den mSATA disken du kjøper. 750 GB disken er en såkalt hybriddisk, trolig en Seagate Momentus XT ST750LX003. Koster litt over 1 000 kr kjøpt løst. Den innebygde 32 GB SSD vil bli brukt som cache, dvs den vil ved hjelp av diverse regler (algoritmer) cache programmer etc som du bruker mye. På det som ligger i cachen vil den være like rask som en SSD, på ting som må cahes først vil det være omtrent som en vanlig harddisk. Så er alternativet å kjøpe en liten SSD (f eks 32 eller 40 GB) så er trolig hybriddisken bedre løsning totalt sett. Men tenker du å kjøpe en mSATA på 80 - 128 GB så vil jeg tro det kombinert med en lagringsdisk på 500 GB er det beste. OS og langt mere programmer kan da installeres på SSD-en. Lenke til kommentar
Sa95 Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Dilemmaet mitt er slik: 1. Et tilbud fra Dell med 750GB + 32GB mSA`TA cache til 9900 kr eller- 2. 750 HDD og deretter kjøpe 256 GB mSATA fra Crucial. Med det vil prisen ligge på 11059 kr totalt. Hvilken burde jeg gå for? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Nå vil ikke mSATA versjonen av Crucial M4 være tilgjengelig før i september så vidt jeg vet. Og hvor god tilgang det vil bli i starten er vanskelig å si. Om du velger alternativ 1 vil ikke mSATA plassen brukes opp (om det er korrekt at det er Seagate Momentus XT eller lignende som brukes), og du kan oppgradere selv med mSATA senere. Sjekk ut dette. Velger du 128 GB versjonen (noe som klart vil holde til OS, programmer og en del spill) så vil du prismessig komme omtrent likt ut. Så det er faktisk ikke noe enkelt valg - du må uansett ta en reinstallasjon. Personlig er jeg ikke opptatt av stor lagringsplass på en bærbar - da jeg lagrer mest på server/cloud. Og klarer meg godt med en 180 GB SSD. Lenke til kommentar
Sa95 Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Det er sant. Jeg går for hybriddisken takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå