Gå til innhold

Hvor starter jeg?

TSFH

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kar på 22 år. Fullførte min førstegangstjeneste for snaut 2 år siden og kom ut med en kjempe god tjenesteuttalelse.

Etter jeg kom ut ble det mye tenking på hva jeg hadde lyst til å drive med fremover. Jeg søkte befalskolen året etter jeg kom ut fra førstegangstjenesten. Her fikk jeg beskjed om at jeg hadde for lite konkurransepoeng. Jeg tipper mine dårlige karakterer spilte en rolle her også.

Jeg tok opp 3 fag på 4 måneder (alt for mye jobb) hos privatist, og det gikk ganske dårlig. Selv om jeg hadde en liten forbedring føltes det ut som jeg satt igjen med 4 månder bortkastet tid.

Så jeg bestemte meg for å søke hjelp og tok et karriærekurs. Her landet jeg på politiyrket. Men etter at jeg hadde scoret dårlig på eksamen hadde jeg

liten tro på at jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn her heller.

Karaktersnittet mitt ligger nå på 3 fra VGS.

Jeg har sett litt på grenader-stillinger ettersom jeg kunne tenke at dette er en alternativ vei til befalutdanning. Jeg liker praksis, og er jeg motivert liker jeg godt teori også.

Så sitter med to muligheter for fremtiden? Komme i form og trene for å slå igjennom om jeg kommer inn på opptak, eller gå tilbake på skolebenken og håpe at jeg gjør det bedre?

Jeg får stadig høre at jeg kan gjøre hva jeg vil her i livet. I militæret ble jeg fortalt at jeg hadde gode lederegenskaper, og at jeg burde søke befalskolen. Det føles ut som karakterene mine stopper meg opp. Jeg drømmer om å jobbe enten i PST eller i E-tjesten.

Håper noen kan gi meg noen tips om hva jeg burde gjøre.

Med vennelig hilsen,

TSFH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta et år og ta opp fag. Så søker du befalskolen eller eventuelt gjennomgående krigsskole.

Hvis du søker grenader er det ikke sikkert at du får GBK. Da vil befalskolen være et bedre alternativ. Du kan jo også søke grenader og ta opp fag mens du jobber. For så satse på at du får GBK eller søke befalskole.

Husk at for videre karriere i forsvaret må du sannsynligvis komme deg inn på krigsskolen en eller annen gang. Litt usikker om de har alderskrav. Hvis ikke må du få spesialist kontrakt, og har hørt at det er ikke veldig mange som får det.

Lenke til kommentar

Litt rart at forsvaret reagerer på karrakterer fra VGS. Som du selv sa så antokk du at det var det, men det er da ikke helt verifisert? Kjenner mange som har kommet inn på befalsskole med rundt det samma snittet som du forteller om. Befalsskole har ingen "karakterkrav" som det f.eks er på høyere utdanning.

Grenader -> GBK -> Befals ruten er det ikke så forferdelig mange som får / tar, det mest vanlige er som nevnt GBU. Men selvsagt du kan jo være grenader i noen år (maks 9), men etter det står du på bar grunn igjen.

Jeg hadde prøvd å ringe forsvaret, ta kontakt med vernepliktsverket eller og sjekk ut mulighetene og hva nå enn du lurer på der.

Lenke til kommentar

Takk for svar, har tenkt litt på saken og tenker at jeg tar 1 år med full skole, så håper jeg på enten å komme inn på befalskolen eller krigsskolen.

Krigsskolen er smart om man ønsker en lengere karriære i forsvaret? Jeg så at befalskolen hadde noen linjer som kanskje gir meg bedre støttebein til senere, men har ingen erfaring her :)

Endret av TSFH
Lenke til kommentar

Vitnemålet er gjerne ikke så viktig for å komme inn på befalskolen, men det gir et innblikk i hvordan du er som person. Har du dårlige karakterer og høyt fravær viser det bare de som ser på dokumentene, som faktisk ikke kjenner deg eller har noe forhold til deg at du ikke gidder å følge med på skolen.

Karakterer har derimot en del å si for å komme inn på krigsskolen der det er meget stor konkurranse om et lavt antall plasser, og da spesielt på de tekniske linjene ettersom at de er tunge å følge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...