Dr. Brodsky Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Emnetittelen ble ikke akkurat mitt beste verk, men det får nå være. Det jeg lurer på er hvor forsiktig dere er/vil være/var med deres unger. Jeg har selv en datter på snart 8 måneder, og som andre stolte foreldre både filmer og fotograferer vi ungen vår. Noe av dette havner så klart på facebook, og kommentarene lar ikke vente på seg. Det jeg undrer meg over er mengden negative kommentarene. Mens de fleste består av ting som "så søt" og lignende får vi en god del "at dere tør! vi ville aldri gjort sånn med vår lille...". Vi har en god del venner med barn på samme alder, og det er ikke uvanlig at de så snart ungen setter seg opp kommer løpende med en pute de legger bak i tilfellet ungen skal falle. Er jeg den eneste som mener det blir for dumt? Jeg mener at unger må få lov til å slå seg, og at det er forskjell på å slå seg og på å skade seg. Klart det bli knall og fall, men det er jo ikke farlig...? Endret 20. juli 2012 av Phileas Fogg 2 Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Nå er ikke jeg barnelege, men det er vel ganske allmennkunnskap at babyer tåler så og si ingenting av slag til hodet til de er 2 år gamle. Det er snakk om permanent hjerneskade/død om de får seg et kakk på feil plass på hodet. 5 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Det der hadde jeg aldri gjort med en baby, og jeg er ikke en av de såkalte hysteriske mødrene.. En 7 mnd gammel baby er nettopp det, en baby. Når ungen nærmer seg året og halvannet, da de selv ytrer ønske om å prøve ting, da slapp jeg min løs mer. Det er utrolig farlig om de slår hodet sitt, derfor har man puter rundt når de setter seg opp. Fordi det faktisk kan være virkelig skadelig om de faller bakover og slår hodet hardt. Unger skal få lov å slå seg og utfolde seg ja, men en baby? Hadde ikke jeg tillatt ihvertfall. 3 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Mener dere at man skal legge puter bak de når de setter seg opp? Hva skal vi gjøre da, hun løper jo rundt med vognen sin. Kan ikke polstre hele huset. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Hadde babyer vært like fragile som dere påstår hadde ikke mennesket som rase overlevd. De historiene man hører om barn som slår hodet og blir alvorlig skadet er unntakene og worst case/maksimalt uheldig-tilfellene. Et vanlig gulv fra sittende stilling ser jeg på som ufarlig. Derimot blir jeg litt mer oppmerksom i nærheten av fliser, dørstokker, dørkarmer og trapper. Å legge ut puter blir enten "istedenfor å passe på" eller å være overforsiktig om jeg får komme med min ærlige mening. Barn og babyer er svært robuste og fleksible (myke) nettopp fordi de har større sjanse for å skade seg. Jeg har barn og venner med barn som heldigvis deler et fornuftig syn på dette. Endret 21. juli 2012 av Twinflower 9 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Hun går allerede? En grei pekepinn er jo å la henne gå i den høyden hun kommer med kroppen sin, men ikke la henne klatre på ting sånn at hun kommer høyere enn dit hun kommer kun ved å reise seg. Sklier sammen med voksen feks. Jeg vet det er vanskelig med babyer som ligger langt foran, kjenner selv til ei jente som reiste seg og gikk rundt bord etc ved sju måneder. Men selv om de er tidlig ute og har relativt god kroppskontroll, så kan de fortsatt skade seg hardt. Men husk en ting, dere tar avgjørelser for deres barn. Jeg skjønner at dere synes det er ubehagelig med negative tilbakemeldinger, men sånn blir det ofte når man ser noe man selv ikke hadde gjort. Det er nok sagt i beste mening, fordi de er redde for at barnet deres skal slå seg, ikke fordi de vil kritisere dere. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Hun går ikke aleine, men hun har reist seg opp og gått rundt bord, langs vegger og med gåvogn siden hun var 7 måneder. Nå, rett før hun blir 8 måneder, har hun så vidt lært seg å stå aleine uten støtte (men hun liker det ikke, hun gjør det kun når hun bli så oppkavet at hun glemmer å holde seg fast). Vi vil jo selvfølgelig ikke at hun skal skade seg, og det har hun heller ikke gjort ennå, men enkelte virker veldig hysterisk. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Mennesket overlevde i to millioner år uten å ta i bruk puter eller polstring av vegger for å beskytte barna sine. Det går nok bra. Jeg har ikke barn selv, men jeg ville nok gjort skarpe kanter og høyder utilgjengelige for den potensielle ungen min. Ellers ville jeg latt ham/henne prøve seg fram og herje litt. Unger har bare gått av å slå seg litt og lære å overleve på egenhånd. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Vi klarte oss også da leger som forløste unger ikke vasket hendene sine, men det var veldig mange som unødvendig mistet livet på den måten.. Kan ikke helt sammenlignes, altså. Får man barn så må leiligheten selvsagt barnesikres. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Ja, ungen kommer helt klart til å miste livet hvis ikke hjemmet polstres. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Det er ikke det som er poenget. Du har ikke farlige vaskemidler eller medikamenter ett sted hvor ungen kan få tak i det, uansett hvor mange det har ''gått greit'' med, rett og slett på grunn av at man ikke er dum nok til å risikere ungens liv. Jeg snakker ikke om at man ikke skal la ungen få gå ut å leke, eller utfordre seg selv på noen måte, men det er viktig å være fornuftig og tilrettelegge spesielt hjemmet så mye som mulig før ungen kommer. Det vil alltids være noe man ikke får forhindret uansett hvor mye man prøver og det burde ikke være målet heller, men for å sette det på spissen så legger du ikke frem noe som er farlig for ungen på det grunnlag av at det kan gå bra, og har gått bra før med andre. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 @TS Er du oppegående? Sannsynlighvis. Og sannsynlighvis har du allerede tatt de handlinger som skal taes. Personer som Buffy osv er intet annet enn overformyndere som mener at kun de selv kan oppdra barn. Ellers synes jeg Twinflower kommenterer det greit. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Det er virkelig en dårlig metode på å prøve å vinne en diskusjon på. Du vet også tydeligvis veldig lite om hva jeg mener man burde gjøre når det gjelder barn. Jeg poengterer at man burde gjøre det man kan for å sørge for at barnet får en trygg hverdag, ikke at man skal løpe rundt etter ungen med en pute i tilfelle de faller. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Altså, babyer tåler mye på rett sted til rett tid, og så og si ingenting på feil sted til feil tid. I dette ligger det at babyer er utrolig hardføre, men er samtidig sårbare og trenger beskyttelse fra sine foreldre. Som da altså blir deres jobb. Og derav må situasjonene vurderes fortløpende. En baby som setter seg opp og risikerer å trille over er ikke farlig. Om babyen risikerer å trille ned fra sofaen eller ned ei trapp samtidig er det derimot farlig. En baby som holder seg i bordkanten er ikke nødvendigvis så farlig, men om det står en stor vase på en duk eller bordet er byttet ut med ei usikret hylle, ja da kan det være farlig. Slike vurderinger er dere nødt til å ta. Er det farlig å la babyen kose med katten? Er det farlig å la katten være alene på soverommet med babyen? Når du nevner facebook så må eg bare stille spørsmålstegn med hvilke bilder dere legger ut, hvilke venner er det som kommenterer, og hvorfor må dere i det hele tatt legge ut bilder om dere opplever slike kommentarer? Regner ikke akkurat med at det kun har skjedd en gang, siden du stiller spørsmålet her. Husk at et bilde kan gi feil inntrykk, og gi folk feil inntrykk. Vær forsiktige med hvilke bilder dere legger ut. Eller enda bedre, ikke legg ut bilder til personer som ikke bryr seg(noe som er de fleste). Endret 24. juli 2012 av nomore 2 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Bare for å oppklare litt; vi har ikke fått negative kommentarer angående våre evner som foreldre. De er mer i retningen "at dere tør" og "vår baby hadde falt". Ikke noe mer enn det, men nok til at jeg begynte å lure litt på hva andre foreldre lot sine unger/babyer gjøre. Bildene/videoene det er snakk om er av datteren vår som disser/husker, rutsjer og klatrer på et klatrestativ. Jeg ser ingen problemer med noe av dette. Husken var av typen som ligner en barnestol, så der satt hun jo godt. Rutjsebanen var det riktig nok litt størrelse på, men vi tok jo i mot i bunn i tillegg til at en av oss sto på siden og passet på litt. Klatrestativet kom hun seg ikke mer enn 15 cm opp i (da er det 85 cm fra hodet hennes til bakken...som var myk fallsand). Alt dette kom godt frem av bildene. Vi må ikke legge ut bilder, men er man stolt foreldre så er man stolt foreldre. I tillegg syns jo besteforeldre, tanter og onkler at det er stas med litt oppdateringer på hva vi holder på med. Kommentarene har vi fått av andre småbarnsforeldre som vi har blitt kjent med gjennom babytreff og lignende. Når det kommer til sikring av hjemmet tror jeg vi hr sikret minst like godt som andre. Alle stikkontakter er plugget igjen, alle skap og skuffer har fått barnesikring, alle hyller er skrudd fast i veggen og alt i hennes høyde er fjernet, kjøpt nytt tv bord med dører så hun ikke får tak i noe der og alle giftige planter er fjernet. Vi kjøpte til og med nytt, rundt stuebord for at hun ikke skal skade seg på spisse hjørner. Det farligste hun kan gjøre er å reise seg opp og falle eller løpe inn i veggen eller andre ting med gåvognen sin. I tillegg til at hun har en liten POÄNG barnelenestol fra Ikea som hun klatrer opp og ned fra. Endret 24. juli 2012 av Phileas Fogg 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Det er virkelig en dårlig metode på å prøve å vinne en diskusjon på. Du vet også tydeligvis veldig lite om hva jeg mener man burde gjøre når det gjelder barn. Jeg poengterer at man burde gjøre det man kan for å sørge for at barnet får en trygg hverdag, ikke at man skal løpe rundt etter ungen med en pute i tilfelle de faller. Selvsagt vet jeg lite om deg. Like lite som du vet noe om meg og f.eks TS. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 får vi en god del "at dere tør! vi ville aldri gjort sånn med vår lille...".Før jeg leste videre trodde jeg faktisk at denne kommentaren dreide om at dere la ut bilder på facebook, og ikke om innholdet på bildene. Det er en uting å publisere bilder av personer som ikke har samtykket, og i dette tilfellet heller ikke har mulighet til å si nei. Jeg håper det kun er familie som har tilgang. 1 Lenke til kommentar
psadaki Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Enig med deg TS. Et barn skal lære å slå seg litt. Selv hadde jeg ikke en eneste bukse uten hull på begge knærne i mine første år. Lenke til kommentar
Hjærte Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 "Dagens foreldre" har det med å sy puter under barnas armer. Jeg tror ikke at dette er bra, det er viktig å la barn prøve og feile. Jeg har selv barn og har aldri lagt puter bak ryggen eller noe for å støtte opp. Har barnet vært ustødig, har jeg sittet rett ved og passet på. Det har blitt endel knall og fall men ingen alvorlige ulykker. I ditt tilfelle hvor barnet reiser seg opp å går har det vel sittet en stund på egenhånd og da ser jeg ikke helt vitsen med en pute. Man må vurdere hver enkelt situasjon. Når barn blir større og begynner å bevege seg er det nesten umulig å følge med de til enhver tid med alle huslige gjøremål man har. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Først: hva mener man med "tåler"? Hva er "farlig"? Jeg vil mene det ikke er farlig å brekke armen, slå ut en tann eller tre eller få en hjernerystelse. En enkel sikkerhetsregel er at barns hode tåler å falle fra "egen høyde", dvs at så lenge de bare "velter" på gulvet så gjør det i hverste fall vondt*, mens om de faller fra trapper, stoler o.l så kan det være skummelt. Er rett og slet trist at vi har fått ett samfunn som ikke lenger takkler risiko. Noen over her snakket om "så sikkert som mulig", og det er det værste piss jeg ser. "Så sikkert som nødvendig" er det vi burde gå for. *joda, i ekstreme tilfeller kan det gå galt da også. Men ta en titt på "helt uskyldige medisiner" legen gir ungen din og hva slags bivirkninger du finner under 1:100000 .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå