to88he Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 På tide å ta skrittet litt bakover i tiden og har derfor bestilt meg et Canon A-1 fra ebay Hva slags film bør jeg bruke? Tenkte å skaffe både S/H og farger. Og hvem fremkaller bilder og hva er prisen? (Gjør noen av de store kjedene dette?) Fremkalle til digitalt(CD) var det jeg hadde i tankene. Så til mitt andre spørsmål angående blenderprioritet på Canon A-1: Ser at dette kameraet har mulighet for full auto(idiotmodus), men tenker jeg kommer til å bruke blenderprioritet en god del. Så registrerer jeg at man på dette kameraet kan stille blender både på kameraet og selvfølgelig manuelt på objektivet. Må man stille lik blender begge steder eller setter man objektivet på A for å så kun stille blender på selve kameraet? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Brukte selv fujifilm superia: http://www.fujifilm.com/products/films/color_negative_films/ Fotobutikker gjør vel fortsatt dette, men erfarte stor forskjell på kvaliteten så prøv deg frem. Se forøvrig tråden her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=123756 Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Mye av moroa ligger i å eksperimentere med forskjellige typer film for å finne det som passer best for bruksområdet ditt. Det er mye spennende der ute -- spesielt innen svarthvitt finnes det utallige mulige kombinasjoner av filmer, framkallere og framkallingsteknikker. Med fargefilm er det litt mer spikra, siden det egentlig finnes én riktig måte å framkalle C41 (fargenegativer) og E6 (fargepositiver/lysbilder) på. Svarthvitt har det mye for seg å framkalle selv, mens med farger er det for litt mer spesielt interesserte. Noen vanlige svarthvittfilmer er Kodak T-Max og Ilford Delta som finnes i ASA 100, 400 og 3200. Kodak skryter mye av hvor skarpe og finkornede T-Max skal være. Variantene som markedsføres som 3200 er litt spennende fordi de tåler å framkalles som alt mellom 800 og 6400, så der har du noe å eksperimentere med i mørket. Men det finnes mye fascinerende å leke seg med på svarthvittfronten. Du kan prøve Kodak Tri-X 400, som er kjent for sin karakteristiske grove kornstruktur; den har vært populær blant spesielt dokumentarfotografer/fotojournalister, spesielt fordi det i sin tid var ganske formidabelt at den trygt kan presses helt til 1600. Skaff deg Leica, khakifarget Domke-bag og en haug Tri-X, så er du godt rustet for å fange Pulitzere. ( ). Se også på Ilford SFX200, som er spesiell med at den er usedvanlig sensitiv for lengre bølgelengder, nesten helt inn mot infrarødt. Med dyprødt filter foran objektivet kan den filmen gjøre knallblå hilmer kølsvarte og grønn vegetasjon hvit. Veldig spennende. Foma Air skal ha cirka samme effekt. Ilford Pan F+ kan også være fin, spesielt når du har anledning til å bruke stativ; den er ganske lite følsom, nominelt ASA 50, men har ekstremt fint, nærmest ikke-eksisterende korn, og solid kontrast med mulighet for veldig tette skygger. Når det gjelder fargefilm finnes det mye mer eller mindre grelle greier. Gode gamle Kodachrome 64 er det ingen som kan framkalle lenger -- ikke rart, den trengte hele 14 bad -- men noen alternativer består. Fuji har sin Velvia 50, en fargepositiv med vanvittig intens fargemetning. Den er veldig finkornet og kan fungere for landskap, men den kan fort bli litt i overkant intens for min smak. Det ville ikke vært snilt å bruke den til portretter, da er det bedre med litt Kodak Portra 160, fargenegativer som er kjent for veldig pene hudtoner og fin kornstruktur. Det er mulig det har noe for seg å prøve Kodak Ektar 100 også; jeg har ikke testet den, men den skal gi mettede farger, litt som Velvia, men den bør tolerere eksponeringsslurv bedre, noe negativer generelt gjør. Fargepositiver er veldig kresne på eksponeringa. Hvor det er best å framkalle avhenger litt av hvor du bor -- det skal være en god lab eller to i Oslo, resten av landet veit jeg egentlig ikke med. Noen sender filmer til England også. Det kan ha mye for seg å prøve å finne ut om det er et mørkerom du kan bruke i nærheten av din bopel, men det er egentlig ganske lett å framkalle svarthvittfilmer hjemme også. Studentersamfundet i Oslo har et veldig bra mørkerom i kjelleren, med alle fastiliteter, deriblant Durst-forstørrer, Jobo autolab og Epson-skanner. Det anbefales hvis du er nærme nok; jeg pendler dit fra Drammen. Det er mulig å gi filmene til JapanPhoto også, som sender dem til Cewe, men det kan bli ganske tvilsomme resultater. De gangene jeg har gjort det sånn har det noen ganger blitt OK, og noen ganger ganske ubrukelig. De skanner filmen, men det kan bli ganske uskarpt og bare ca. 1500 piksler på langsida. Noe som kan være billig og fungere veldig bra er å rett og slett avfotografere filmene med digitalkamera; det finnes diverse dingser man kan bruke i kombinasjon med makroobjektiver for å gjøre det. Hvis jeg trenger å skanne mellomformat, som tulleskanneren i multifunksjonstulleskriveren min ikke klarer, improviserer jeg noe med en 105mm med mellomringer, en pappeske, litt kalkerpapir og en blits. Det funker strålende! Hvis du har noen skikkelige prisvinnende blinkskudd som fortjener å digitaliseres med verdens beste skanner, kan du leie en arbeidsstasjon med Hasselblad Flextight hos Interfoto. Endret 22. juli 2012 av C₈H₁₀N₄O₂ 1 Lenke til kommentar
to88he Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 Takk for utfyllende svar C₈H₁₀N₄O₂. Jeg har bestilt T-max 400 + noen ruller med Superia 200. Så får vi se hvordan det går. Jeg tror faktisk jeg har tilgang til mørkerom på høgskolen der jeg studerer, men er så ung at jeg aldri har rørt analogt i noen stor grad tidligere. Så dette blir spennende. Hehe, har domke F-2 fra før(waxwear). Har sett diverse videoer på nettet at folk bruker makroobjektiver og lysbord for å fotografere negativene. Har et 100mm makroobjektiv så kan prøve å eksperimentere litt med dette og blits slik du nevner. Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Når jeg ser på min tilsvarende modell (Canon Av-1) så ser jeg ingen plasser jeg kan stille blender på selve kamerahuset. Så jeg skjønner ikke helt? Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Blender settes på objektivet. Kameraet kan deretter justere lukkertid selv ut fra lysmålingen den tar gjennom objektiv (eller du kan sette den også). Mao må du ha objektiv med manuell blenderjustering. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Når jeg ser på min tilsvarende modell (Canon Av-1) så ser jeg ingen plasser jeg kan stille blender på selve kamerahuset. Så jeg skjønner ikke helt? Jeg har ikke bestilt AV-1 men A-1. Dette kameraet har både mulighet for lukkerprioritet, blenderprioritet, manuell og full auto. Tror dere misforstår litt her. På dette kameraet kan du stille blender også på selve kameraet. Se videoen under. Det jeg lurer på er hva man setter objektivet til når man stiller blenderen på kameraet? F/22 ?? http://www.youtube.com/watch?v=qZ6qZmcpUXY Endret 23. juli 2012 av to88he Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Jeg har aldri eid A-1 men Google er en fin ting. Når du stiller blenderen på kameraet, må du sette blenderringen på linsa til "A". ( grønn A ) Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Her er eksponeringsdelen av en ganske bra bruksanvisning: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/SLRs/a1/manual/htm/basic.html Anbefaler å surfe litt rundt på den sida, det er helt enormt mye og detaljert informasjon om diverse gamle kameraer der, deriblant A-1. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Når du stiller blenderen på kameraet, må du sette blenderringen på linsa til "A". ( grønn A ) Jeg eier en A-1 og det som sies her er korrekt: Både på lukkerprioriet (Tv) og blenderprioritet (Av) skal blenderringen på objektivet stå til "A". Hjulet på kamerahuset stilles da til enten Tv eller Av. For manuell fotografering stilles hjulet på kamerahuset til Tv for innstilling av lukker og blender stilles inn direkte på objektivet. Lysmåleren gir info i søkeren. Canon A-1 var det beste kamerahuset i denne kolleksjonen (proffmodellen F-1 var jo bedre). AV-1 var det minste i samme kolleksjon og hadde vel bare blenderprioritet. Disse kameraene var derfor ikke særlig like i funksjonalitet. Jeg kan anbefale A-1, men det er muligens et problem å få tak i batteri til dem fortsatt? Mener å huske at disse batteriene skulle bli faset ut, men ser nå at 4LR44 er å få tak i til en billig penge. Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Skann av manualen finnes her: http://butkus.org/chinon/canon/canon_a-1/canon_a-1.htm På ekelte eldre FD objektiver var det en grønn prikk istedenfor en "A" på objektivet. FL objektiver hadde ikke denne funskjonaliteten så her må hjulet på på objektivet snurres og lysmåling skjer i nedblendet modus. Jeg kjøpte et brukt billig for et år siden og hadde ingen problemer med å finne batterier på f.eks. Clas Olsson. Altitec - batteributikken har sikkert også det du trenger. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Mye av moroa ligger i å eksperimentere med forskjellige typer film for å finne det som passer best for bruksområdet ditt. Det er mye spennende der ute -- spesielt innen svarthvitt finnes det utallige mulige kombinasjoner av filmer, framkallere og framkallingsteknikker. Med fargefilm er det litt mer spikra, siden det egentlig finnes én riktig måte å framkalle C41 (fargenegativer) og E6 (fargepositiver/lysbilder) på. Svarthvitt har det mye for seg å framkalle selv, mens med farger er det for litt mer spesielt interesserte. Noen vanlige svarthvittfilmer er Kodak T-Max og Ilford Delta som finnes i ASA 100, 400 og 3200. Kodak skryter mye av hvor skarpe og finkornede T-Max skal være. Variantene som markedsføres som 3200 er litt spennende fordi de tåler å framkalles som alt mellom 800 og 6400, så der har du noe å eksperimentere med i mørket. Men det finnes mye fascinerende å leke seg med på svarthvittfronten. Du kan prøve Kodak Tri-X 400, som er kjent for sin karakteristiske grove kornstruktur; den har vært populær blant spesielt dokumentarfotografer/fotojournalister, spesielt fordi det i sin tid var ganske formidabelt at den trygt kan presses helt til 1600. Skaff deg Leica, khakifarget Domke-bag og en haug Tri-X, så er du godt rustet for å fange Pulitzere. ( ). Se også på Ilford SFX200, som er spesiell med at den er usedvanlig sensitiv for lengre bølgelengder, nesten helt inn mot infrarødt. Med dyprødt filter foran objektivet kan den filmen gjøre knallblå hilmer kølsvarte og grønn vegetasjon hvit. Veldig spennende. Foma Air skal ha cirka samme effekt. Ilford Pan F+ kan også være fin, spesielt når du har anledning til å bruke stativ; den er ganske lite følsom, nominelt ASA 50, men har ekstremt fint, nærmest ikke-eksisterende korn, og solid kontrast med mulighet for veldig tette skygger. Når det gjelder fargefilm finnes det mye mer eller mindre grelle greier. Gode gamle Kodachrome 64 er det ingen som kan framkalle lenger -- ikke rart, den trengte hele 14 bad -- men noen alternativer består. Fuji har sin Velvia 50, en fargepositiv med vanvittig intens fargemetning. Den er veldig finkornet og kan fungere for landskap, men den kan fort bli litt i overkant intens for min smak. Det ville ikke vært snilt å bruke den til portretter, da er det bedre med litt Kodak Portra 160, fargenegativer som er kjent for veldig pene hudtoner og fin kornstruktur. Det er mulig det har noe for seg å prøve Kodak Ektar 100 også; jeg har ikke testet den, men den skal gi mettede farger, litt som Velvia, men den bør tolerere eksponeringsslurv bedre, noe negativer generelt gjør. Fargepositiver er veldig kresne på eksponeringa. Hvor det er best å framkalle avhenger litt av hvor du bor -- det skal være en god lab eller to i Oslo, resten av landet veit jeg egentlig ikke med. Noen sender filmer til England også. hvor i Oslo er de labene ? Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Du har Studio Technika i Göteborggata 27B. Labdoka slutter å eksistere 1. november. Det er også mulig å ta kontakt med Studentenes Fotoklubb. Du må ikke være student for å være medlem, men det er billigere om du er det. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Du har Studio Technika i Göteborggata 27B. Labdoka slutter å eksistere 1. november. Det er også mulig å ta kontakt med Studentenes Fotoklubb. Du må ikke være student for å være medlem, men det er billigere om du er det. Takker, skal sjekke det ut..Er som å lære sykle igjen dette med film, som eks pushe film hastigheten osv, kan man da justere iso bak som eks på en m6 etter man har begynt å skytte på 400iso til eks 800iso på en tri-x? Endret 30. oktober 2012 av DaniNichi Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Du har Studio Technika i Göteborggata 27B. Labdoka slutter å eksistere 1. november. Det er også mulig å ta kontakt med Studentenes Fotoklubb. Du må ikke være student for å være medlem, men det er billigere om du er det. Takker, skal sjekke det ut..Er som å lære sykle igjen dette med film, som eks pushe film hastigheten osv, kan man da justere iso bak som eks på en m6 etter man har begynt å skytte på 400iso til eks 800iso på en tri-x? Hele filmen må pushes like mye, men hvis du tror det går greit at de første bildene blir et trinn for lyse (det tviler jeg på) kan du jo prøve. Eventuelt kan du finne ut hvor mange centimeter inne i filmen du er, og klippe den opp der (i stummende mørke, selvfølgelig) og ha den i to forskjellige tanker, hvorav én pushes Endret 30. oktober 2012 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Du har Studio Technika i Göteborggata 27B. Labdoka slutter å eksistere 1. november. Det er også mulig å ta kontakt med Studentenes Fotoklubb. Du må ikke være student for å være medlem, men det er billigere om du er det. Takker, skal sjekke det ut..Er som å lære sykle igjen dette med film, som eks pushe film hastigheten osv, kan man da justere iso bak som eks på en m6 etter man har begynt å skytte på 400iso til eks 800iso på en tri-x? Hele filmen må pushes like mye, men hvis du tror det går greit at de første bildene blir et trinn for lyse (det tviler jeg på) kan du jo prøve. Eventuelt kan du finne ut hvor mange centimeter inne i filmen du er, og klippe den opp der (i stummende mørke, selvfølgelig) og ha den i to forskjellige tanker, hvorav én pushes begynner lure på om jeg i det hele tatt har tid til drive med film,hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå