Gå til innhold

Smarte innspill på hva jeg burde gjøre til høsten?

Anbefalte innlegg

Her er det altså enda en tosk som lurer litt på hva han burde gjøre med livet sitt, og håper på noen innspill som kan hjelpe han med å ta en riktig beslutning på hva han burde gjøre til høsten.

Jeg er inni mitt 21. leveår (91-modell), og føler det er på tide å starte på et studium. Har søkt på Sammenlignende Politikk i Bergen, og kommet inn. Jeg har en sykelig interesse for samfunnsfag, så dette burde jo være mitt i blinken.

Men;

Jeg har pdd. en fantastisk jobb som lønner meg +/- halvmillionen i året. Jeg tenker derfor at jeg kan ta meg råd til et år til i tenkeboksen på hva jeg vil studere og bli, å bli lærer (på Vgs), eller purk kunne også vært aktuelt. Da kan jeg i tillegg spare opp en større egenkapital, mtp boligkjøp senere i livet.

I tillegg har jeg fått en særs lukrativt tilbud fra jobben (av en eller annen merkelig grunn er de visst ganske glad i meg), tar jeg et år til der på heltid sponser de samtidig et årskurs på BI, uten at det legges noen føringer på videre ansettelsesforhold.

Jeg har altså gått to år nå uten å studere (om en ser bort ifra et mislykket forsøk i 2011/2012 på Markedshøyskolen der jeg slutta, siden studiet rett og slett ikke passet meg), og føler at det virkelig er på tide å "få gjort noe med livet". Sammenlignende Politikk ser også interessant ut.

Samtidig har jeg altså en fin jobb med en voksen inntekt, der jeg i tillegg har fått et veldig bra tilbud om jeg fortsetter et år til. Denne jobben finnes bare i Oslo.

Jeg er også usikker på hva jeg vil studere og hva jeg vil bli (også litt usikker på hva man egentlig blir etter tre/fem år på Sammenlignende Politikk(?)), og tenker at et år til i en situasjon som egentlig passer meg jævlig bra kanskje ikke er så dumt.

Er det noen som har noen innspill?

Hoppe i det, eller jobbe et år til og klarne hodet?

Takk :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er aktuelt for deg å studere på et universitet i fremtiden ville jeg i alle fall tatt ex.phil og kanskje ex.fac, da har du litt lenger tid å tenke på og en lettere studiehverdag til neste år. Det krever ikke så veldig mye av en person å bestå dette, og du kan eventuelt jobbe litt innimellom også til neste år. Ole Brum, med andre ord.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg tenker på med engang er; det er ingen vits å stresse. På studiet jeg går (starter andre året nå til høsten) har vi folk som er født i 92, og folk som er født i 86. Det viktigste er at du er sikker, og gjør det du vil (eller i noen tilfeller det du må, men du er jo i en privligert situasjon, så kan velge litt friere ^^)

Egenkaptial er utrolig viktig, det er sant, men se på det sånn:

Alternativ 1) Jobbe noen år for å så gå noen år på skole.

Alternativ 2) Gå på skole noen år, for å så jobbe noen år.

Det blir det samma, men pdd er du jo i en jobb med god lønn, og med en utdannelse er du ikke sikker på å starte med en så god lønn som du har nå. Jeg kan heller ikke se hvordan en (spesielt bachelor)av r type "Sammenlignende Politikk" utdannelse, kan gi deg en startlønn på det du tjener nå,

Denne avgjørelsen vil i bunn å grunn kun styres av din endelige personlige mening, og det er jo bra. Du sitter jo i en spesiell situasjon, høy inntekt, men lyst til å studere. Det jeg selv hadde gjort er å starte på skole (selv var jeg gira på å komme igang, og få tatt meg en utdannelse). Men det jeg hadde tipsa deg om å gjøre, er å jobbe, spare, virkelig bestemme deg for hva du vill ;)

Btw, hva slags jobb er det du har?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle tre!

Ex. phil var ikke dumt, men det er kanskje litt seint nå? Tenker også selv at det ikke er lurt å stresse. Årskurs på BI og to nye alderspoeng er jo heller ikke dumt, og øker valgmulighetene til neste år. At man ikke må studere er helt riktig, men det åpner mange dører til senere.

Valkyrex: Jeg jobber som abonnementsselger i Aftenposten ;) Tøff, men artig og godt betalt jobb.

Lenke til kommentar
abonnementsselger

+/- halvmillionen i året

I mine ører hørtes dette vellldig overlønnet ut.

Hva er det du gjør i jobben egentlig?

Som ovenfor sa, med 500.000 har du mer en mange nyutdannede og du er ikke i en slik situasjon at du er nødt å studere post-haste.

Men kunnskap er uannsett positivt,- kanskje et nettstudium ved siden av jobben?

Lenke til kommentar

Fullførte nylig en bachelor hvor den elste blir 50 år i august :) så ingen stress. Men hvis du syns jobben din er monoton og litt kjedelig nå, ville jeg i hvert fall begynt å spesialisert meg - noen nevte Ex Phil osv. Hvis du ikke syns jobben din er kjedelig og kan tenke deg å gå disse BI kursene for å gå i rekkene innen det du gjør nå: Hva er problemet da og hvorfor vil du studere da? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke jobben min er monoton og kjedelig. Den er tvært i mot variert og morsom. Men, den er såppass tøff at jeg ikke kan se for meg å drive med noe slikt resten av livet. Det er fine penger og god sosial trening nå, men som femtiåring kunne jeg godt tenkt meg å gjøre noe annet. Jeg vil ihvertfall ha muligheten til det, om jeg skulle ha lyst. Derfor utdannelse.

Grunnen til at jeg er i tvil, på tross av det gode tilbudet fra Aftenposten, er at jeg føler at det er på tide å komme i gang med en skikkelig utdannelse. En "livutdannelse" (eller hva man nå vil kalle det). Et årskurs på BI kan vel neppe regnes som det. For de som lurer er det et årskurs i coaching jeg vurderer, da det er det som ser mest interessant ut. Coachingkompetanse tenker jeg også kan være relevant, uansett om jeg vil bli lærer, fortsette som selger, bli samfunnsviter, eller noe helt annet.

Men jeg stresser likevel litt, jeg har nå hatt samme jobb i over tre og et halvt år, føler at det er på tide å komme seg videre her i livet, og ser samtidig venner som enten er ferdig utdannet, ferdig med læra, eller snart ferdig. Mens jeg står igjen uten noen ting egentlig.

Ang jobb/lønn: Nå var ikke poenget med tråden å briefe med inntekt og slikt, men jeg kan trygt slå fast at jeg ligger på cirka halvmillionen. I fjor tjente jeg 400, og da var 7 av månedene som deltidsansatt. På seks lønninger i år har det tikket inn 248, og da med to av månedene som deltidsansatt. Dette inkluderer selvfølgelig både fastlønn, kvartalsbonuser og provisjon. Oppgitt lønn er total lønn, inkl alt.

Jobben min består i å stå på gata i Oslo og vifte med gratisaviser, og håpe på at jeg treffer på noen som er gira på å abonnere. Føler folk at jobbrelaterte spørsmål er besvart nå? :p

Og takk for fine svar, jeg er helt i villrede på hva jeg skal gjøre, og innspill fra andre er noe av et mest hjelpsomme som finnes da. Begynner å helle mot å takke ja til tilbudet fra Aftenposten, ta et år til i Oslo, og se om jeg får kjøpt en leilighet.

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Ang jobb/lønn: Nå var ikke poenget med tråden å briefe med inntekt og slikt, men jeg kan trygt slå fast at jeg ligger på cirka halvmillionen. I fjor tjente jeg 400, og da var 7 av månedene som deltidsansatt. På seks lønninger i år har det tikket inn 248, og da med to av månedene som deltidsansatt. Dette inkluderer selvfølgelig både fastlønn, kvartalsbonuser og provisjon. Oppgitt lønn er total lønn, inkl alt.

Jobben min består i å stå på gata i Oslo og vifte med gratisaviser, og håpe på at jeg treffer på noen som er gira på å abonnere

Hadde iallefall tatt jobben din hvis jeg hadde hatt muligheten :p. Jeg bygger landet og har knappe 300K, så jeg trenger å bli ferdig utdanna.

Men hvis du trenger forandring ville jeg anbefalt å fortsette jobben 1 år til(med mindre du har søkt på et studie?) og kanskje forberede deg til neste skole-søknad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...