Keyzer28 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 På 7D har jeg funnet ut at jeg kan hente utrolig mye ut av høylysene slik at jeg så og si kan brenne ut høylys for og hente det maksimale ut av skyggene uten for mye banding og støy. I RAW konverteren henter jeg inn høylysene. Geir Brekke har noen fine artikler om dette på foto.no Det er også min erfaring, men siden jeg ikke har erfaring med andre sensorer enn den i 7D, var jeg ikke klar over at dette er spesielt for Canon. Det var for øvrig artiklene til Geir Brekke som fikk meg til å sjekke ut dette. Det viktigste er nok å eksperimentere såpass at man lærer seg å kjenne kameraet sitt godt. Antar dette bør gjøres hver gang man bytter kamerahus. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Men er det ikke slik at dette banding problemet først og fremst er et problem hos kun 7d og muligens også 60d(virker det som). Nei, jeg vil tro at ihvertfall alle med 18mp sensoren, i tillegg også 5D-serien. Når det gjelder 450D så lånte jeg et nytt av butikken den gangen jeg hadde 50D og dette måtte på service - i følge mine resultater med 450D finnes det og snev av banding fra den sensoren under de rette (feile) premissene, skjønt ikke helt i samme klasse. Når det er sagt er min mening at 18mp sensoren er bedre på alle områder enn den som står i 450D. 400D med sin 10mp sensor har svært lite banding, men vil uansett være forbigått av 18mp sensoren på alle områder, så bakoverskritt er ingen god totalløsning. Hva som helt konkret er årsaken til banding rent teknisk er jeg ikke rett mann til å svare på, ei heller om det finnes en annen løsning rent teknisk enn å gå over til et annet sensordesign (dersom det virkelig er sensoren i seg selv som skaper bandingen). Jeg vil og mene at bandingen kan reduseres/økes ved bruk av forskjellige råfilkonvertere - etter min bestemte mening får man desidert best resultater ved bruk av Canons DPP som og gir i tillegg best resultater på de andre elementene i råfilbehandlingen, og dermed best sluttresultat. Bandingen må som regel fremprovoseres ved i de aller fleste tilfeller betydelig undereksponering og fremkommer da oftest synligst ved å dra andre veien igjen i behandlingen av råfilen, alstå ved like heftig, eller mer "plusseksponere" tilbake den undereksponerte filen. Egentlig er det er røff behandling av en bildefil dersom man tenker etter, og ofte en unaturlig tilnærmingsmetode. Ønsker man å undereksponere mer enn minus 1-1,3 bør man tenke seg litt om, særlig dersom man (av en eller annen grunn) etterpå har tenkt å reversere undereksponeringen til en nøytral eller plussverdi. Da er det bedre å bruke AEB funksjonen og ta 3 bilder med et minus, et nøytralt og et plusseksponert. Selv bruker jeg svært ofte den muligheten, ja nærmest som standard ved all utefotografering utenom fuglefotografering. Da har man sikret seg 3 bilder av samme motiv, men med 3 forskjellige eksponeringer. Det koster null og har flere verdier i seg på sikt - også dersom man en eller annen gang i fremtiden vil sette sammen et HDR-bilde. Så lenge man vet at banding kan skje bør man vite litt hva man helst bør unngå, eller kan sikre seg med. Etter min erfaring er det ytterst sjeldent jeg drar et kraftig undereksponert bilde opp på nullbalanse eller sågar over på plussverdi - det virker unaturlig for min tankegang å sette opp kameraet til å kraftig undereksponere når jeg vet på forhånd at jeg vil ha et nøytralt eksponert bilde. En annen sak som kan være mer irriterende og som er noe man oftere møter på er den typiske Canonstøyen, dvs form og farge på støyen, den burde Canon snart ha fått lagt bak seg. Canon har ikke mer støy enn f.eks Nikon, men Nikons støy er mye lysere og mer finkornet, noe som gir et renere inntrykk. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå