Gå til innhold

7d/60d: banding og mye støy i mørke områder, en svakhet?

Anbefalte innlegg

Hei, har gjort litt research(google søk, 7d vertical banding) på nette om at en del folk har hatt problemer med sin 7d ved at man raskt får så kalt vertical banding støy ved lav iso hvis man lysner opp mørke eller veldig undereksponerte områder i et bilde. Har også lest et par steder at folk også har opplevd dette med sin 60d, siden begge kameraene bruker samme sensor, men at problemet derimot er størst hos 7d

Har nyrlig anskaffet meg et 60d og til min overraskelse, så har 60d også dette hvis man lysner opp mørke områder i bildet en del. Vill faktisk påstå at mitt gamle 450d var bedre på dette og ga mindre farge støy hvis jeg lysnet opp mørke områder . Noen flere som har samme erfaring? Litt skuffende at 60d(og 7d) er dårligere på dette en et såpass "gammelt" kamera som 450d er. Og hvordan fjerner man slik støy i LR3, ser ut som at jeg heller ikke får fjernet det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt 7D i to år, og har funnet ut at det ikke bare må det eksponeres helt riktig skal en ha noe å gå på - men også at støyen generelt er ganske fremtredende selv ved laveste ISO om bildet dyttes i etterbehandlingen. Aldri blitt noe problem dog, med mindre jeg har bommet grovt på eksponeringen.

Lenke til kommentar

Har brukt 7D i to år, og har funnet ut at det ikke bare må det eksponeres helt riktig skal en ha noe å gå på - men også at støyen generelt er ganske fremtredende selv ved laveste ISO om bildet dyttes i etterbehandlingen. Aldri blitt noe problem dog, med mindre jeg har bommet grovt på eksponeringen.

Men syntes du ikke at det er litt synd at disse relativt nye modellene skal ha slike problemer som ikke var til stede på eldre modeller? Syntes at det er litt dårlig av canon, for nikon er jo MYE bedre på dette, etter hva jeg har forstått? Hvis jeg hadde visst om dette problemet litt tidligere, så hadde jeg muligens ikke oppgradert til 60d og heller ventet enda litt lengere.

Lenke til kommentar

Men syntes du ikke at det er litt synd at disse relativt nye modellene skal ha slike problemer som ikke var til stede på eldre modeller? Syntes at det er litt dårlig av canon, for nikon er jo MYE bedre på dette, etter hva jeg har forstått? Hvis jeg hadde visst om dette problemet litt tidligere, så hadde jeg muligens ikke oppgradert til 60d og heller ventet enda litt lengere.

Hvis det stemmer at tidligere Canon-modeller faktisk var bedre, så er jeg enig at dette er litt synd - har ikke brukt tidligere modeller enn 550D/7D.

Men det jeg har funnet ut er at det det ikke spiller noen rolle. Bildene blir fine og veldig brukbare allikevel - selvom jeg ikke har 2-3-4 ekstra EV å gå på i skyggeområder.

Lenke til kommentar

Den som leter, finner, sier nå jeg.

Det er sikkert mulig å få til banding med 60D/7D. Men det vanskeligere nn med gamle Canon hus. Så hvis du ikke har problemer i dag, så blir det ihvertfall ikke et problem med et nyere hus.

Som H_Treider nevner, så er det viktig å eksponere riktig. Canons filosofi har vært å sørge for nok "headroom" i høylysene. Noe som gjør at då passe på skyggeparterene. Nikons filosofi har vært motsatt, slik at der er det er lett å øke skyggepartiene, men med den ulempen at det er lettere å brenne ut høylysene. De nyeste sensorene til Nikon har et veldig høyt dynamisk område på lav ISO slik at de også takler høylysene bedre nå.

Men om Nikons sensorer er såpass mye bedre enn Canons sine sensorer, at det verdt å hoppe over, et er jeg usikker på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det ikke slik at dette banding problemet først og fremst er et problem hos kun 7d og muligens også 60d(virker det som). Etter hva jeg har forstått, så oppstår dette problemet først og fremst ved lav iso(100-200) og det er jo ikke helt normalt. Er i hvertfall det jeg har lest etter mange brukeres erfaring på diverse forum.

her er en diskusjon om problemet;

http://www.flickr.com/groups/canon_7d_digital_slr/discuss/72157623496964841/

Lenke til kommentar

Banding er ikke uvanlig. Finner det uten problemer på min egen sensor, hvis jeg prøver å lete etter det. Som Tomsi skriver - den som leter finner - spesielt hvis man går inn for å lete etter feil, og spesielt hvis man både tyner sensordataene i etterbehandlingen _og_ pixelpeeper i 100% crop.

Lenke til kommentar

Har gått igjennom mine få 7D og 60D filer (har bare lånt de så jeg sitter på kun rundt 50 bilder). Men de er så og si alle alle skutt på ISO 400 eller 3200. Og der er det ikke noe banding å se. Men det stemmer jo med den diskusjonen som dan83 linker til - det er ISO 100 og 200 som er "problemet". Men med de bildeeksemplene jeg så der, så vil jeg si at det er feileksponering som er hovedproblemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt at du henger deg opp i problemet. Det er jo bare å enten skyte i ISO 400 eller over, eller å eksponere bildet riktig i utgangspunktet, så blir det ikke noe problem. Fokuser på å ta gode, interessante og velkomponerte bilder istedenfor å sitte og pixelpeepe og å frustrere seg over problemer som egentlig ikke har noen som helst praktisk betydning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt så godt jeg kan å finne banding på et par makrobilder med mørk, grønn bakgrunn (ISO 400), og jeg klarer ikke å finne antydning til det. Har lest om problemet tidligere, men jeg har aldri opplevd dette i praksis.

Hvor mye drar dere opp skyggepartiene for at dette skal bli et problem?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt at du henger deg opp i problemet. Det er jo bare å enten skyte i ISO 400 eller over, eller å eksponere bildet riktig i utgangspunktet, så blir det ikke noe problem. Fokuser på å ta gode, interessante og velkomponerte bilder istedenfor å sitte og pixelpeepe og å frustrere seg over problemer som egentlig ikke har noen som helst praktisk betydning.

Selvsagt,men er det ikke det vi har et forum til da, å diskutere eventuelle problemer osv forskjellig utstyr har. Har aldri sagt at det kommer til å bli et stort problem for meg(hvis det viser seg at min 60d også har samme "svakheten"), men det kan være litt bekymringsfult med tanke på at jeg tar en del landskapsbilder om kvelden ved iso 100, og da hender det jeg må øke de mørke områdene litt.

Selvsagt best å unngå det, men er ikke alltid like lett under litt krevende lysforhold, skjønner?

Tokk et bilde i går natt med helt mørk forgrunn og det skulle ikke så mye til før jeg kunne se vertical banding(vet ikke hva det heter på norsk) og jeg har aldri opplved noe slik på min gamle 450d, så derfor startet jeg denne tråden =)

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt så godt jeg kan å finne banding på et par makrobilder med mørk, grønn bakgrunn (ISO 400), og jeg klarer ikke å finne antydning til det. Har lest om problemet tidligere, men jeg har aldri opplevd dette i praksis.

Hvor mye drar dere opp skyggepartiene for at dette skal bli et problem?

problemet oppstår vell mest ved enda lavere iso(100-200), i følge mange andre 7d brukere. Men godt mulig det var den første serien som hadde dette "problemet", ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Bildene i Flickr-linken du la ut ser i hvert fall ganske ille ut. Jeg har ikke lest den tråden, men jeg mistenker at de har dratt opp relativt kraftig (mer enn man noen gang trenger å gjøre i praksis).

Jeg har også tatt en del landskapsbilder der jeg har dratt opp skyggene en del (her har jeg brukt ISO 100), og jeg har ikke sett dette problemet. Men når jeg tar den slags bilder (det gjelder for øvrig det meste jeg tar av bilder) eksponerer jeg så lyst som mulig, sånn at det ikke er spesielt mye å dra opp.

Og er bildet kraftig undereksponert sletter jeg det, så det er kanskje årsaken til at jeg ikke har sett dette problemet.

Edit: Forsøkte nå å dra opp skyggene på et landskapsbilde tatt med ISO100, og jeg klarer faktisk å se det når jeg peeper i 100 %, men dette bildet har 118 sekunders eksponeringstid, så fargestøyen blir mer fremtredende enn bandingen.

Men i praksis ville jeg jo aldri dratt opp et bilde såpass mye, ei heller beskåret det såpass at det ble et synlig problem. Akkurat landskapsbilder beskjærer man vel i svært liten grad.

Og er dynamikken så stor at f.eks. forgrunnen blir veldig mørk, slenger man vel uansett på et gradert ND-filter (eller tar to eksponeringer) for å slippe å dra opp forgrunnen flere trinn.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Bildene i Flickr-linken du la ut ser i hvert fall ganske ille ut. Jeg har ikke lest den tråden, men jeg mistenker at de har dratt opp relativt kraftig (mer enn man noen gang trenger å gjøre i praksis).

Jeg har også tatt en del landskapsbilder der jeg har dratt opp skyggene en del (her har jeg brukt ISO 100), og jeg har ikke sett dette problemet. Men når jeg tar den slags bilder (det gjelder for øvrig det meste jeg tar av bilder) eksponerer jeg så lyst som mulig, sånn at det ikke er spesielt mye å dra opp.

Og er bildet kraftig undereksponert sletter jeg det, så det er kanskje årsaken til at jeg ikke har sett dette problemet.

Edit: Forsøkte nå å dra opp skyggene på et landskapsbilde tatt med ISO100, og jeg klarer faktisk å se det når jeg peeper i 100 %, men dette bildet har 118 sekunders eksponeringstid, så fargestøyen blir mer fremtredende enn bandingen.

Men i praksis ville jeg jo aldri dratt opp et bilde såpass mye, ei heller beskåret det såpass at det ble et synlig problem. Akkurat landskapsbilder beskjærer man vel i svært liten grad.

Og er dynamikken så stor at f.eks. forgrunnen blir veldig mørk, slenger man vel uansett på et gradert ND-filter (eller tar to eksponeringer) for å slippe å dra opp forgrunnen flere trinn.

Ja, som sagt, så pleier jeg å prøve å unngå å øke de mørke partiene for mye, siden det skaper en del støy. Men det som jeg syntes er oppsiktsvekkende er at jeg allerde nå, etter bare 2 dagers bruk med 60d, syntes at 450d virket bedre på akkurat dette. Selvsagt fikk jeg støy med 450d hvis jeg dro opp eksponeringa mye, men jeg fikk ikke slik så kalt vertical banding. Noe som tyder på at dette forekommer hos canons 18mp sensor, som man finner i både 60d og 7d. Blir nok ikke et stort problem, men må ærlig innrømme at det er litt skuffende for det =)

Lenke til kommentar

Samtlige av postene på Flickr starter da også med "når jeg drar opp eksponeringen to trinn i etterbehandlingen". Det kan virke som om den "ekstra" dynamikken Canon-sensorene har på laveste ISO vs ISO 400 eller så medfører litt banding.

Heldigvis er løsningen enkel - som på alle Canon-hus - også dette - eksponer mot høyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samtlige av postene på Flickr starter da også med "når jeg drar opp eksponeringen to trinn i etterbehandlingen". Det kan virke som om den "ekstra" dynamikken Canon-sensorene har på laveste ISO vs ISO 400 eller så medfører litt banding.

Heldigvis er løsningen enkel - som på alle Canon-hus - også dette - eksponer mot høyre.

hvis man tar landskapsbilder med himmel, så hender det også at det er bedre å eksponere mot venstre, for at himmelen ikke skal bli helt utbrent. Mye kan man rette opp i LR3, ved å bare senke eksponeringen på himmelen og ved bruk av recovery slideren, men ikke alltid det er mulig. Alternativet er selvsagt å skaffe seg noen ndg filtere, men det tror jeg ikke at jeg har råd for tiden.

Lenke til kommentar

Å eksponere så det ikke blir utbrent _er_ å eksponere mot høyre - at høylysene er så langt til høyre som mulig uten at noe viktig blir utbrent. Men - kjemper man med for mye dynamikk i motivet får man - som du sier - gå over på GND-filtre, flere eksponeringer eller annet...

Lenke til kommentar

Jeg har sett dette "problemet" i noen av mine bilder der det er skyggepartier. Men jeg har forstått at dynamikken til de forskjellige kameramodellene i dag ligger forskjellig sted på skalaen. Dvs at noen kameraer er bedre til og fange høylys og blir da dårligere i skyggepartier og omvendt. På 7D har jeg funnet ut at jeg kan hente utrolig mye ut av høylysene slik at jeg så og si kan brenne ut høylys for og hente det maksimale ut av skyggene uten for mye banding og støy. I RAW konverteren henter jeg inn høylysene. Geir Brekke har noen fine artikler om dette på foto.no

Det ideelle er om dynamikken hadde vært så bra at man hadde like mye og gå på i skyggene som i høylysene , kanskje fullformat er tingen på det punktet. Eller en OM-D 5 har jeg lest rykter om...

Lenke til kommentar

Det ideelle er om dynamikken hadde vært så bra at man hadde like mye og gå på i skyggene som i høylysene , kanskje fullformat er tingen på det punktet. Eller en OM-D 5 har jeg lest rykter om...

FF er ikke nødvendigvis løsningen - Forskjellene i DR på Nikon D7000 og D800 er så små at det er det er ikke derfor du velger D800 istedet for D7000.

Jeg vil tro at for å være sikret i de mest ekstreme tilfellene, så trenger vi en DR på et sted mellom 15 og 20EV. Når det skjer, er jeg usikker på; men det tror jeg er en stund frem i tiden til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...