Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidligere samboer holder tilbake depositum.

Schwarzkopf

Anbefalte innlegg

God dag.

Så har det jeg fryktet skulle skje, skjedd. I fjor høst flyttet jeg sammen med min tidligere samboer til en annen by. Vi ble enige om at hun skulle reise sammen med huseieren for å ordne med depositumet.Grunnet sommerjobb hadde jeg ikke mulighet til å være med. For å få fortgang på leieprosessen ble hele depositumsummen innbetalt fra hennes konto, mens jeg innbetalte min halvpart dagen etter.

Problemet er at hun nå holder tilbake hele depositumsummen. Dette skyldes trolig bitterhet fra hennes side, ettersom hun fortsatt måtte betale leie for perioden hun ikke bodde der. Det er i hennes øyne rett og rimelig at hun skal få vederlag for å ha betalt for denne perioden.

Jeg besitter kvitteringen som dokumenterer at jeg overførte min andel av depositumet dagen etter, samt leiekontrakten der depositumsummen står. Jeg vurderer nå å gå til anmeldelse dersom hun ikke tilbakebetaler snarest, men tenkte jeg skulle høre her først.

Endret av Mannetøs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

Hvor mye penger er det snakk om? Det skal handle om rimelig mye før politiet vil gjøre noe.

Jeg ble lurt en gang selv for 1200 kroner og politiet bare henla saken.

Ta kontakt med banken din. De kan garantert gi deg noen tips.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Min del av depositumet er på underkant av 10 000,-

som sagt. Ta kontakt med banken, det er de som avgjør om du får eller ikke. De har sine egne rutiner for å rydde opp i slike saker.

Lenke til kommentar

Anmelde? Hvis du skal anmelde må du kunne påvise en straffbar handling. Den som med objektivt rimelig grunn mener seg berettiget gjør ikke noe straffbart. Lindorff anmelder deg heller ikke hvis du ikke betaler regningene dine.

Uenigheten her synes ikke å være på hvorvidt du har et krav mot henne på din halvdel av depositumet. Hun mener tydeligvis 1) å ha et krav mot deg, og 2) at vilkårene for motregning av hennes krav mot ditt krav er oppfylt.

For å ta det siste først: Motregning innebærer at man gjør opp to krav mot hverandre. Det er en del ulovfestede vilkår for dette.

1) Kravene må kunne regnes mot hverandre. Når begge kravene er i norske penger er dette vilkåret oppfylt.

2) Kravene må bestå mellom de samme parter.

3) Hovedkravet (ditt krav mot henne) må kunne frigjøres (dvs, hun må ha lov til å gjøre det opp). Hovedregelen er at alle krav kan frigjøres når som helst debitor måtte ønske.

4) Motkravet (hennes krav mot deg) må være forfalt. Hovedregelen er at krav forfaller når kreditor krever betaling.

Alle fire vilkårene ser ut til å være oppfylt.

Det er imidlertid en selvsagt forutsetning for at motregning skal være lovlig at motkravet er reelt, altså et lovlig krav begrunnet i avtale, erstatning, etc.

Siden hun de facto har bestridt ditt krav mot henne er neste skritt varsel om søksmål etter tvisteloven pgf 5-2, og så forliksklage.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Når det kommer til bitterhet stammer det fra tidligere kommentarer om at hun har liten lyst til å betale for en leilighet hun ikke lenger bor i. Dette var greit nok, men kontrakten sa at vi begge var ansvarlige for vår del av leien. Huseieren kontaktet dermed jurist, som konkluderte med at hun var avtalerettslig forpliktet til å betale. Det at hun nå holder tilbake 10 000,- av depositumet skjønner jeg ikke, når kontrakten er soleklar på at dette er mine penger.

Endret av Mannetøs
Lenke til kommentar

Hun mener vel hun har et regresskrav mot deg av en eller annen grunn, typisk at hun er avtalerettslig forpliktet til å betale huseier, men at hun i realiteten har dekket kostnader som du har påført henne, slik at hun har et erstatningskrav mot deg, som hun følgelig kan kreve inn ved å motregne.

Juss-Buss har utgitt denne hendige brosjyren om forliksrådet, hva som skjer, og hvordan ting går frem.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvilke kostnader jeg har påført henne. Det er en skriftlig leiekontrakt som sier at jeg og <navn> skal betale <sum> innen gitt dato hver måned. Hun har forpliktet seg like mye som meg til å betale leien. At hun ikke lenger bor i leiligheten er trist nok for henne, men det fritar henne ikke fra å betale, noe huseier var helt enig i. At hun nå skal få ta utlegg i mine penger som kompensasjon for et avtaleforhold som hun selv har skrevet under på har jeg vanskelig for å tro.

Endret av Mannetøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...