PanserJohan Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Regner med dette er et tema som er blitt diskutert her inne før, men jeg drister meg til å spørre. Jeg vasker bilen stort sett i maskin på statoil. Statoil på Byåsen (Trondheim), har fått seg ny vaskehall med full pakke av forskjellige program. Felgvask, underspyling, platinavask og fåglarna må vite hva alt heter. Nå har det seg slik at en Ku-Klux-Klan av måser har valg nabolaget som en flott plass å bo i sommer. Spør du meg, er de verre enn romfolket det mases om i media. Det kan virke som om bilene på parkeringsplassen er target practise for luftwaffe om dagen, og kommer ut om morgenen til en bil med opp til 12 dritflekker rundt om på bilen. Det irriterer meg selvfølgelig grenseløst siden jeg vasker bilen relativt ofte. Vasker ca hver gang jeg fyller disel, noe som er en gang i uka siden det blir en del kjøring i jobb. Tenkte da å spare noen kroner med å bruke høytrykksspyleanlegget de også har på Statoil. Men dette er noe jeg ikke får helt teken på. Hver gang jeg har prøvd dette, ender jeg opp med skjolder på sidene, og på ingen måter like ren bil som i maskinen. Hva er teknikken for å vaske bil med høytrykksspyler? Kan nevne at det er et slikt anlegg med mange forskjellige valg i form av * børster med såpe * børster med noe kjemisk opplegg * Børster med varmt vann * osv. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Ta med deg en bøtte med vann, en vaskehanske (fåes på BilXtra) og en god bilsåpe i selvvasken. Legg på avfetting og la det virke i noen minutter før du spyler av. Deretter vasker du bilen for hånd og skyll vaskehansken ofte. Dette går faktisk går veldig fort og etter bøttevasken så spyler du bare av såpen. Gjør du det på denne måten får du et mye bedre resultat og en mye mer skånsom vask enn i en automat... Edit* Og styr unna billige Biltema produkter. BilXtra fører Meguiars som er en helt annen verden. Enkelte Statoil stasjoner fører Prickbort som er en veldig bra avfetting som tar asfaltflekker og "nupper" i lakken. Den kan fint ligge på i 5 minutter+ så lenge den ikke tørker. Rusta på Nordby har også Prickbort til en billig pris om du befinner deg på østlandet. Endret 20. juli 2012 av CFM Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 bilen din er nok full av swirl merker etter maskinvask ... ikkje braa Men prickbort får man billigst på mekonomen til 69 kr litern mener jeg og huske, koster 99 kr på bilxtra Skal du ha sykt billig og kongebra felgrens så annbefaler jeg tamron sitt som man får tak i hos jula Jeg tar først og sprayer hele bilen med prickbort og felgrens med tamron sitt og lar det stå i max 3 min da det er etsende, først spyler jeg felger. forså vente ca 5 min , og spyle den helt. Deretter tar jeg såpe"skum" og skyter på hele bilen og lar renne ned og spyler da med vanelig vann. Bruker kun uwash sitt system da jeg er mest fornøyd med dem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå