Gå til innhold

Forskjellen på Barton og Thoroughbred? og hva anbefales?

grillvott

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny cpu;

Hva er forskjellen på Barton og Thoroughbred?

valget står mellom.:

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Barton) prosessor, 512kb

&

AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Thoroughbred) prosessor.

Skal bruke maskina til litt videoredigering, bildebehandling, programmering + litt spill.

Hva bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barton har samme PR-rating på lavere frekvens. Resultatet er blant annet at du med Barton får lavere temperaturer, mindre krav til kjøing, og derav mulighet for mindre støy.

Edit:

Min anbefaling går til Barton..

Du kan muligens få en minimal ytelse-forbedring ved kjøp av 2600'en, men det er ikke verdt det selv om man ser bort i fra pris-forskjellen som også peker i bartons favør..

Lenke til kommentar

Dersom vi ser bort i fra PR-rating, er den eneste forskjellen at Barton har fått 512 kb Level 2 cache, mens Thoroughbred har 256.

Dette har minimalt å si mht. ytelse i spill og videoredigering, ihvertfall på Athlon-arkitekturen.

Ut i fra ditt behov ville jeg anbefale deg å gå for en XP 2600+.

Hvilket hovedkort har du?

Lenke til kommentar
Dersom vi ser bort i fra PR-rating, er den eneste forskjellen at Barton har fått 512 kb Level 2 cache, mens Thoroughbred har 256.

Dette har minimalt å si mht. ytelse i spill og videoredigering, ihvertfall på Athlon-arkitekturen.

Ut i fra ditt behov ville jeg anbefale deg å gå for en XP 2600+.

Hvilket hovedkort har du?

jeg har Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort.

Lenke til kommentar
Barton har samme PR-rating på lavere frekvens. Resultatet er blant annet at du med Barton får lavere temperaturer, mindre krav til kjøing, og derav mulighet for mindre støy.

Edit:

Min anbefaling går til Barton..

Du kan muligens få en minimal ytelse-forbedring ved kjøp av 2600'en, men det er ikke verdt det selv om man ser bort i fra pris-forskjellen som også peker i bartons favør..

Hva er PR-rating forresten? og hva menes med det der?

Lenke til kommentar

Poenget er at du må uansett justere FSB bussen når du setter inn en ny prossesor på kortet ditt, da default er 100MHz. Dermed setter du den til 200 istedenfor de 166 som er spesifisert, ikke mer komplisert en det. Dermed har du i realiteten en XP3200+. Men kjøpt er kjøpt.

Lenke til kommentar
Poenget er at du må uansett justere FSB bussen når du setter inn en ny prossesor på kortet ditt, da default er 100MHz. Dermed setter du den til 200 istedenfor de 166 som er spesifisert, ikke mer komplisert en det. Dermed har du i realiteten en XP3200+. Men kjøpt er kjøpt.

Hvor mye kan man klokke op xp2600 uten at den blir ustabil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...