newman221 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Hei. Jeg har tenkt å bytte hovedkort og CPU, hovedsakelig pga at vifta på CPU har begynt å bråke litt (Noctua U9F, 92mm), samt at min siste SSD ikke yter fullt på SATA-porten som er på hovedkortet. Har primært tenkt Intel, og en CPU i 1200-1600kr-klassen hadde vært supet. Men blir jo superforvirret av alle benevnelsene og ytelsene til Intel for tiden... Det er S, T, K, ingenting, og cpu-hastighet på en 3570 varierer fra 2,3GHz (T) til 3,4GHz (K). Hvilken bør man velge? Samme med hovedkort. Må ha støtte for SATA 3 og USB3. Om det er Asrock, MSI, Asus eller noen andre spiller ingen særlig rolle. Pris: Så billig som mulig. CPU-kjøler? Noen forslag der? Har et Lian Li A10B kabinett, så plass er det akseptabelt med... Bruk: Generell Windows, så stillhet er en fryd. Noe spilling. Enkel bilderedigering med Photoshop Elements og Lightroom. Har 8GB Crucial Elite ram fra før, og et ATi 5850 Vapor-X skjermkort. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Kjøler ville jeg valgt: Noctua NH-D14 CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 110,3 m³/h, 19,8 dBA Angående prosessor ville mitt valgt vært mellom i5 2500k og 3570k som gir mest ytelse for pengene og kjøleren over klarer å kjøle disse problemfritt og du vil ha mulighet for å overklokke senere enkelt, men som prisen er så minimalt ville jeg valgt ivybride. Angående hovedkort syns jeg det er litt vanskelig å gi råd, men ville valgt enten Asus eller Gigabyte. Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Jeg er enig i at klassifiseringene til Intel kan være litt forvirrende. Den enkleste å huske er kanskje K. CPU'er som har en K bak har unlocked clock multiplier, samt det er høyere onboard grafikk. De som ikke har noen betegnelse bak har locked clock multiplier, men du kan endre på intels egent turbo system, slik at du får noe høyere clock-hastighet når ikke alle kjernene er i bruk. T og S er jeg litt usikker på, men ser på Intel sine sider at det er litt forskjell. Ta 3570 i5 som eksempel. T versjonen har 2,3ghz clock speed og 3,3ghz max turbo - drar 45w på max TDP. S har 3,1ghz i clock speed og 3,8ghz i max turbo speed - drar 65w på max TDP. Til sammenligning har standard (uten noen betegnelse bak) 3,4ghz i clock speed og 3,8ghz på max turbo boost - drar 77w på TDP. Konklusjonen må bli at T og S er for de som er villige til å ofte hastighet for mindre strøm/lavere temperatur etc, mens K er for OC og standard er standard Husk at du må velge et HK som passer til CPUn. Mange av de nye ivy bridgene (alle de i 3000 serien) er det ikke fabrikk støtte for fra HK produsent. Man må derfor oppdatere bios med en sandybridge cpu (2000serien) for så å kunne kjøre ivy. Et eksempel der man må oppdatere bios for ivy er Asus P8Z68 -V-PRO-GEN3, som mange kjøper. Nye HK som kommer inn har selvsagt ivy støtten. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Jeg tenkte på Z77-serien. Så jeg havner på et OK resultat hvis jeg velger en Intel 3570K, Noctua NH-D14 og et Z77-hovedkort? Orker ikke skaffe en SandyBrigde-cpu for å flashe BIOS... Noen som har testet ASRock Z77 Extreme4? Og hva er forskjellen ned til H77? Ikke satt meg så godt inn i dette siden jeg kjøpte i5 750.. Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Beklager at jeg bryter inn, bare ignorer meg hvis det blir for offtopic. Men den tubroen du snakker om, Tusker. Finnes den i "K" produktene? Aka, hvis jeg ikke overklokker, vil den være dårligere enn de andre produktene som har turbo? Og hvorfor er det slik at man ikke bare kan bruke viften som følger med? Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Beklager at jeg bryter inn, bare ignorer meg hvis det blir for offtopic. Men den tubroen du snakker om, Tusker. Finnes den i "K" produktene? Aka, hvis jeg ikke overklokker, vil den være dårligere enn de andre produktene som har turbo? Og hvorfor er det slik at man ikke bare kan bruke viften som følger med? Turboen er den samme. Uten overklokking er eneste ulempe altså at K-modellene er dyrere. Edit: Når det gjelder viften som følger med, er den bråkete og lite effektiv, og det blir fort for høye temperaturer når man overklokker. Endret 20. juli 2012 av Pixma Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Turbo-mode er i alle prosessorene ser det ut til. Opp ca 400MHz hvis kun én kjerne benyttes. Og når det gjelder medfølgende vifte: STØY! Jeg jakter aktivt på komponenter som lager veldig lite støy, ofte litt på bekostning av ytelse og en noe høyere pris. Er det én ting som virkelig ødelegger en stue/datarom er konstant sus fra vifter. Byttet nettopp alle mine vifter i Lian Li-kabinettet (som var ganske så stillegående fra før) til Akasa Viper-vifter og satt dem på laveste turtall. Så nå hører jeg kun litt knatring fra snurrediskene, og dessverre den aldrende CPU-vifta. Må ha en større sak, 120mm-140mm tenker jeg er passe. Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Jeg tenkte på Z77-serien. Så jeg havner på et OK resultat hvis jeg velger en Intel 3570K, Noctua NH-D14 og et Z77-hovedkort? Orker ikke skaffe en SandyBrigde-cpu for å flashe BIOS... Noen som har testet ASRock Z77 Extreme4? Og hva er forskjellen ned til H77? Ikke satt meg så godt inn i dette siden jeg kjøpte i5 750.. Når det gjelder trådstarters spørsmål: i) Da havner du på et ganske så "OK" resultat. ii) Du mente kanskje at du ikke orket å skaffe SB-hovedkort? Det kan i så fall være lurt. iii) Har dessverre ingen erfaring med kortet du nevner. Vet at Asus P8Z77, ev. Pro- eller Deluxe-utgavene er populære, og testet av mange. iv) H77 (kontra Z77) tillater ikke overklokking av CPUs multiplikator (bare baseclock), og tillater ikke overklokking av RAM. Derimot støtter den PCI "native" (selv om mange Z77-kort også har PCI; Asus har for eksempel lagt til noen på kortene nevnt ovenfor). Dessuten har den bare 1 PCIe 3.0 x 16-port. Økonomiutgaven til Z77, med andre ord. Endret 20. juli 2012 av Pixma Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 PCI har jeg overhodet ikke bruk for. Skal jeg ha flere moduler blir det PCIx. Lyd har jeg via Hegel HD2. Skal aldri noensinne ha SLI/Crossfire, så det er ikke nødvendig. Men overklokking, hmmm. Det er jo trist å gå glipp av den muligheten. Det er jo såååå morsomt. Og en liten prinsippsak. Hadde tenkt meg Ivy Bridge (det er den nyeste, ikke sant??). Og det er jo selvfølgelig en nedtur hvis hovedkortet jeg eventuelt kjøper ikke støtter Ivy før en BIOSflash er gjennomført. (siden jeg ikke har noen slike liggende). Har sett at enkelte av de billige Z77-hovedkortene kun har 6 SATA-kontakter. Det er litt kjiipt, for jeg har idag 2 SSD, 4 harddisker og 1 DVDbrenner... Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Takk for svar! =) Jeg vurderer forøvrig dette kortet. Det ligger øverst på ekspert anbefalinger på Prisjakt.no http://www.dustinhom...1155-m-atx-ivy/ Kanskje det er noe får trådstarter? Har lest noen tester, og det virker som et veldig bra kort. Edit: De ligger på samme pris Endret 20. juli 2012 av Merkeligvei Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 PCI har jeg overhodet ikke bruk for. Skal jeg ha flere moduler blir det PCIx. Lyd har jeg via Hegel HD2. Skal aldri noensinne ha SLI/Crossfire, så det er ikke nødvendig. Men overklokking, hmmm. Det er jo trist å gå glipp av den muligheten. Det er jo såååå morsomt. Og en liten prinsippsak. Hadde tenkt meg Ivy Bridge (det er den nyeste, ikke sant??). Og det er jo selvfølgelig en nedtur hvis hovedkortet jeg eventuelt kjøper ikke støtter Ivy før en BIOSflash er gjennomført. (siden jeg ikke har noen slike liggende). Har sett at enkelte av de billige Z77-hovedkortene kun har 6 SATA-kontakter. Det er litt kjiipt, for jeg har idag 2 SSD, 4 harddisker og 1 DVDbrenner... Jeg tror fortsatt P8Z77-V vil oppfylle kravene dine fint. Selges i så fall for drøye tusenlappen: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=746635&cks=ASS&assoc=CD1DAD3B-0D82-4A06-9CF0-4DAF7B5CCDEE#extra Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Takk for svar! =) Jeg vurderer forøvrig dette kortet. Det ligger øverst på ekspert anbefalinger på Prisjakt.no http://www.dustinhom...1155-m-atx-ivy/ Kanskje det er noe får trådstarter? Har lest noen tester, og det virker som et veldig bra kort. I følge ASUS sine nettsider så støtter det hvertfall ivy og sandy fra første release bios Har testet et par av de korta. Greie de Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Så bra. Ser dessverre ut som ikke er mulighet for mer enn seks sata i den heller, newman221. Men hvilket tror dere er best av disse to kortene? Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Velger du P8Z77-V må du hvertfall flashe hvis du har 3470 eller 3570 cpuer. Du slipper å flashe med 3570k tho. link: http://support.asus.com/Cpusupport/List.aspx?SLanguage=en&m=P8Z77-V&p=1&s=39 Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Hva mener du med å flashe? Endret 20. juli 2012 av Merkeligvei Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Hva mener du med å flashe? Oppdatere BIOS på hovedkortet. Lenke til kommentar
Merkeligvei Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Lærer noe nytt hver dag. =) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) P8Z77-V har ASUS featuren BIOS USB Flashback. Dette var opprinnelig en ROG feature de nå har implementert i fleste 77 brikkesett kotene jeg har sett på. USB BIOS FlashbackSimple Plug & Press - Hardware-based BIOS Flashback A truly revolutionary hardware-based update solution. USB BIOS Flashback offers the most convenient way ever to update the BIOS! It allows users to update new UEFI BIOS versions even without hardware such as a CPU or DRAM installed into the motherboard. Just plug in a USB flash drive containing the BIOS file, and press the BIOS Flashback button for 3 seconds with the power supply connected. The UEFI BIOS will then automatically update without requiring further interaction. With its new, complementary Windows application, users can regularly check for UEFI BIOS updates and download the latest BIOS automatically. Hassle-free updating for the ultimate convenience! Lar deg altså flashe/oppdatere EFI BIOS uten at man har hverken cpu eller ram installert. Så om stock bios ikke supporterer cpu type er det slutt på dette å måtte skaffe/låne en annen cpu for å oppdatere hovedkortets BIOS. Har USB BIOS flashback (Z77 kort): Maximus 4.stk (V-GENE, V-Formula , V-Extreme,V-Formula/ThunderFX) Sabertooth Z77 P8Z77 WS P8Z77-I DELUXE P8Z77-M P8Z77 M-Pro P8Z77-V P8Z77-V DELUXE P8Z77-V PREMIUM P8Z77-V PRO P8Z77-V PRO/THUNDERBOLT P8Z77-V LE og P8Z77-V LE Plus Har ikke: P8Z77-V LK og P8Z77-V LX Edit: For P68/Z68 ASUS kortene er det eneste med USB BIOS Flashback dette: Maximus IV Extreme-Z (Z68) Resten av P68/Z68 kortene har ikke denne funksjonen , så da er det supportert installert CPU + ram som gjelder for å oppdatere EFI BIOS. Endret 20. juli 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Null pes å flashe bios, men hvis du har en cpu HK ikke støtter så vil du få no post(sort skjerm, viftene spinner) eller rebootloop. Da er det vanskelig å oppdatere bios. Derfor kjekt å se om din cpu er støttet i first release bios @syar2003: cool! det visste jeg ikke! må testes Endret 20. juli 2012 av Tusker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå