Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overføring av bolig til egne barn

jansen&co

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker å overføre min bolig til min datter med en klausul om at jeg skal kunne bo der så lenge jeg er i stand til å vedlikeholde eiendommen. Må eiendommen være gjeldfri for å gjennomføre overføringen? Er det andre ting som kan vanskeliggjøre/umuliggjøre en overføring til barn/barna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det snakk om så store verdier at jeg definitivt ville kontaktet en advokat for rådgivning.

Men nei, eiendommen må ikke være gjeldsfri. Men om du har pant i boligen vil jeg anbefale å involvere banken også. Men det er andre ting som kan komplisere ting, spesielt om du har flere barn. "Så lenge jeg er i stand til å vedlikeholde eiendommen" er også litt uklart og et potensielt tvistetema.

Lenke til kommentar

Gjeldsrettslig: Dersom det hefter gjeld på eiendommen er du nødt til å avklare med kreditor hvem som skal betjene gjelden (du eller datter). Overføring vil ikke utslette eventuelle panteheftelser på eiendommen, slik at ved mislighold av gjelden er ikke eiendommen beslagsfri.

Skatterettslig: Du må også ta stilling til spørsmålet om kompensasjon. Jo høyere kompensasjon du skal ha, desto lavere arveavgift (bruksrett for deg blir her en form for kompensasjon). Overføringen vil utløse dokumentavgift.

Konflikter i bruksretten: En form for konflikt som kan dukke opp er hva som ligger i "er i stand til å vedlikeholde eiendommen". Betyr dette at du skal måtte være i stand til å gjøre det selv, eller skal du ha adgang til å be om hjelp? Hvis du mener at du skal ha livsvarig borett, så bør du skrive det. Tilsvarende, hvis du mener at du skal ha borett så lenge du ønsker, skriv det. Å introdusere momenter som kan vurderes objektivt skaper fort konflikter når partene har to forskjellige vurderinger...

Arverettslig sett: Disposisjonen er i grenselandet mellom livs- og dødsdisposisjoner.

En dødsdisposisjon er et salg eller en gave som ikke får noen reell betydning for deg mens du lever (i motsetning til en livsdisposisjon). Betydningen av at noe er en dødsdisposisjon er at dødsdisposisjoner er begrenset av arverettens regler om pliktdelsarv og at gaver må settes opp i testaments form.

Her kan det - særlig hvis du mener du skal ha livsvarig bruksrett til boligen - tyde på et ønske om å omgå arvelovens regler om forbud mot å forfordele arvinger ved skiftet. Hvis du har flere enn ett barn vil dette fort kunne bli et problem.

Dette er kun de problemstillinger som er aktuelle basert på hva som er skrevet i førstepost. Det kan være flere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...