Gå til innhold

Billig VMWare server, kan jeg bruke AMD A-Serie eller Intel i3?

MrAHB

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å bygge meg en billig server som jeg skal kjøre VMWare VSphere på. (ESXi 5)

Jeg har kabinett/strøm og disk, så jeg trenger hovedkort, cpu og minne.

PCen som jeg bruker som desktop/HTPC har en Intel Core 2 Quad 8200 cpu og den støtter ikke virtualisering, derfor vil jeg forsikre meg om at cpu støtter virtualisering...

Jeg har sett at man får en AMD A-serie for ned mot latterlige 500kr. Kan man bruke en slik cpu til 600-800kr til virtualisering? Og hva med f.eks Intel i3?

PCen skal stå på døgnet rundt, så jeg vil helst ha en cpu som ikke bruker så mye strøm, 65W hadde passet bra.

Fint om noen kan komme med inspill til ett billig oppsett.

Om det er mulig å bruke A-serien ser budsjett ca slik ut:

En 65W cpu 700kr, AMD A serie

8GB ram 400kr

ATX hovedkort 800-1000kr

Tilsammen 2000kr

Jeg må kanskje ha to nettverkskort også?

Må jeg ut med 3000 så er det greit...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigste løsningen hadde er vel å kjøpe en brukt CPU som støtter virtualisering, er en del Core 2-CPUer som støtter det. To nettverkskort trenger du ikke, men du trenger en nettverksbrikke som er støtta av ESXi 5.

Trenger du noe bra ytelse? Trenger du mye RAM (om du skal kjøre mange gjeste OS). Vil du ha muligheten til å koble gjeste-OS direkte til PCI/PCIe-kort?

Endret av Kamerat
Lenke til kommentar

Billigste løsningen hadde er vel å kjøpe en brukt CPU som støtter virtualisering, er en del Core 2-CPUer som støtter det. To nettverkskort trenger du ikke, men du trenger en nettverksbrikke som er støtta av ESXi 5.

Trenger du noe bra ytelse? Trenger du mye RAM (om du skal kjøre mange gjeste OS). Vil du ha muligheten til å koble gjeste-OS direkte til PCI/PCIe-kort?

Hei

Takker for svar. Skulle gjerne sett en liste over cpuer som er støttet, det finnes en på vmware sine sider, men den er mistenkelig kort, der er det stort sett bare xenon prosessorer...

Tenker meg 8 gig minne, og hadde ikke tenkt at noen os'er skulle kobles direkte mot noen ekspansjonskort. Må nesten være noe som støtter ddr3, ellers så blir minnet gjerne dyrt, i allefall ved en utvidelse.

Lenke til kommentar

Hei

Takker for svar. Skulle gjerne sett en liste over cpuer som er støttet, det finnes en på vmware sine sider, men den er mistenkelig kort, der er det stort sett bare xenon prosessorer...

Tenker meg 8 gig minne, og hadde ikke tenkt at noen os'er skulle kobles direkte mot noen ekspansjonskort. Må nesten være noe som støtter ddr3, ellers så blir minnet gjerne dyrt, i allefall ved en utvidelse.

Hvis du går for nye komponenter ville jeg gått for i3-alternativet. Intel er ganske safe når det er snakk om virtualisering og alltid funka for hobbybruken min (har brukt mest ESXi og VirtualBox og har så vidt testa ut Xen). Har ikke noe erfaring med virtualisering på AMD-CPUer.

Lenke til kommentar

Ville valgt AMD sin uten tvil! 4 ekte kjerner, og bedre hovedkort for pengene! Så kan velge å enten spare penger eller kjøpe mer minne.

8gb ram skal holde i første omgang :)

Ikke at det har noe å si til dette, men AMD sin innebygde GPU er MYE bedre en intel sin. Visst du kanskje senere skal bruke hardwaren til noe annet, f.eks HTPC eller noe.

Lenke til kommentar

Ville valgt AMD sin uten tvil! 4 ekte kjerner, og bedre hovedkort for pengene! Så kan velge å enten spare penger eller kjøpe mer minne.

Ikke at det har noe å si til dette, men AMD sin innebygde GPU er MYE bedre en intel sin. Visst du kanskje senere skal bruke hardwaren til noe annet, f.eks HTPC eller noe.

Har du vært nedfrossen noen år? Lenge siden jeg har hørt "ekte kjerner" argumentet :D

Nå er det jo faktisk Intel som har "ekte kjerner" og ikke AMD da - Bulldozerkjerner er jo ikke akkurat komplette...

PS! Hvis du tenker på AMD A serien så er de basert på Athlon 64 teknologi - det samme Fred Flinstone bruker - helt greie HTPC'er pga av ok skjermkort, men men

Til ESXI 5 boks ville jeg ha strukket meg til en IB i5, så får du med VT-d også.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

AMD Bulldozer kjerner er ekte, du får 2 integer units + 2 128 bit fp units som kan fungere som 1 256 bit fp unit, per kjerne.

Eit AMD val med Asus HK vil også gi tilgang til ECC minne som har blitt billig i det siste. http://www.proshop.n...paign=pricesite

http://www.prisjakt....kmoms#prodlista

Så det som sies andre steder at en Bulldozermodul med to integer units deler blant annet en fp unit er bare tull?

I min verden må en komplett kjerne ha 1 integer unit + fp unit + alt som hører til uten å måtte dele dette. Men man kan jo tolke ting forskjellig - spesielt hvis man har rødfarge på brillene sine.

Lenke til kommentar

Har du vært nedfrossen noen år? Lenge siden jeg har hørt "ekte kjerner" argumentet :D

Nå er det jo faktisk Intel som har "ekte kjerner" og ikke AMD da - Bulldozerkjerner er jo ikke akkurat komplette...

PS! Hvis du tenker på AMD A serien så er de basert på Athlon 64 teknologi - det samme Fred Flinstone bruker - helt greie HTPC'er pga av ok skjermkort, men men

Til ESXI 5 boks ville jeg ha strukket meg til en IB i5, så får du med VT-d også.

Og hvor mange kjerner har en I3 CPU som det var snakk om her?

Lenke til kommentar

Og hvor mange kjerner har en I3 CPU som det var snakk om her?

Den har 2+ HT - funker ikke svært mye dårligere enn Bulldozers "ekte" kjerner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...