.Andre Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Jeg har nå en mekanisk harddisk som hoveddisk. Jeg ønsker å sette inn en ssd som jeg skal ha windows på. Det jeg lurer på er om jeg fortsatt kan bruke den samme lisensen til windows? Tenker på det med at den låser seg til hardware. Hvordan gjør jeg det med den gamle windowsinstallasjonen? Kan den ligge på den andre harddisken uten at det skaper trøbbel? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Du kan fint bruke samme lisens, jeg gjorde dette på en av mine maskiner nylig. Speilet over innhold fra systempartisjonen til SSD, og satte den partisjonen aktiv, samt valgte den som primær oppstartsdisk i BIOS/EFI. Den gamle installasjonen ligger fortsatt på sin lille partisjon på den gamle harddisken, men jeg byttet stasjonsbokstav slik at den ligger bakerst/nederst i listen. Den gamle systempartisjonen kan du fjerne når du er trygg på at alt funker som det skal, som gir deg mer ledig plass på den harddisken. Det er viktig å være obs på AHCI i forhold til installasjonen og oppsett av SSD'en, det står mye god info om dette på nett. Google er din venn. Googlesøk om AHCI. Endret 20. juli 2012 av xRun Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Du måtte ikke installere windows på nytt? Hvordan speiler jeg innhold fra systempartisjonen til SSD? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Du kan f.eks. bruke Acronis, laste det ned helt gratis fra deres side, trial-versjonen lar deg ta et backup-image av systempartisjonen din, og så gjenoppretter du den til SSD'en. Det er gratis og trygt, en av mange måter å gjøre det på. Har du den betalte utgaven kan du speile systempartisjonen direkte over, og spare en halvtimes tid ca. Hvis du har et enkelt oppsett med få programmer, enkelt å sette opp på nytt, så kan det være greit å gjøre ny installasjon. Det er derimot ikke et krav. Hvis du er fornøyd med installasjonen du har, men bare vil ha den over på SSD, så holder det å speile den over, men vær som nevnt obs på dette med AHCI som nevnt over. Klikk linken og se hva man sier. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Jeg gjorde det for noen dager siden og valgte å legge W7 inn fra grunnen av. Siden BIOS på den gamle HD'en ikke var satt opp som AHCI, så valgte jeg en rein installasjon. (For å være på den sikre siden) Fungerte helt fint. Allt går mye raskere nå, ingen mer hakking. (Selv om hovedkortet bare støtter SATA2) Får ca 265/250MB på les/skriv) Prøvde en test med kopiering av 10GB med filer. På den gamle HD'en tok det 7 ganger lengere tid enn med SSD'en. (Samsung 803 128GB) Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Må du sette opp AHCI manuelt ved rein installasjon? Eller er det bare plug and play? Tror jeg kommer til å legge win 7 inn på nytt. Er ikke mye programmer jeg har på maskinen nå. Jeg har heller ikke satt den gamle opp som AHCI. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Du kan f.eks. bruke Acronis, laste det ned helt gratis fra deres side, trial-versjonen lar deg ta et backup-image av systempartisjonen din, og så gjenoppretter du den til SSD'en. Det er gratis og trygt, en av mange måter å gjøre det på. Har du den betalte utgaven kan du speile systempartisjonen direkte over, og spare en halvtimes tid ca. Hvis du har et enkelt oppsett med få programmer, enkelt å sette opp på nytt, så kan det være greit å gjøre ny installasjon. Det er derimot ikke et krav. Hvis du er fornøyd med installasjonen du har, men bare vil ha den over på SSD, så holder det å speile den over, men vær som nevnt obs på dette med AHCI som nevnt over. Klikk linken og se hva man sier. Tar meg friheten at spørre i denne tråden: er det sånn at man kan laste ned Acronis (gratis) for at få over systemparitasjonen (det som er OS og ligger på harddisken)..og så starte opp fra ssd (settes som førstevalg) men den orginale windows instalasjonen ligger igjen på mekanisk HD? Er da mine spill og filer etc på den mekaniske HDn og kan legges som snarveier til SSDs skrivebord? Er det noen poeng med at ha spill installert på SSD eller spiller det ikke noen rolle? Program som Office bør da ligge på SSDn for at gå raskere en om den ligger på mekanisk HD? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Nei, spill etc ligger ikke igjen på HDD. Man flytter alt over, det er en eksakt kopi. Oppstarten av programmer går jo raskere fra SSD. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Paragon har noe som heter Migrate OS to SSD. Det fikser alignment , og kloner din OS (C:\) partissjon til en SSD . Og lar deg samtidig manipulere partisjons størrelse samt hva du ønsker å ha med over. - Anbefales. http://www.paragon-s...rate-OS-to-SSD/ Kjøpes elektronisk og koster kun $19.95 , ca 120 NOK. Endre til AHCI bør man vel gjøre først , føre man kloner til SSD. Det er også relativt greit å bruke microsofts sitt image backup program for ta image til f.eks ektern USB disk , deretter å restore image til ny SSD disk. Problemet her er at det ikke håndterer ulike partisjons størrelser (resize). Endret 20. juli 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Nei, spill etc ligger ikke igjen på HDD. Man flytter alt over, det er en eksakt kopi. Oppstarten av programmer går jo raskere fra SSD. En liten presisering: Man kopierer det over, så alt blir liggende begge steder. Både på SSD'en og på snurredisken man kopierer fra, til man velger å fjerne det. Funksjonsmessig i forhold til spillet etter at kopieringen er gjort er dette mindre viktig, spillene slik de ligger på snurredisken de ble kopiert fra blir ikke benyttet, det er kopien på SSD'en du forholder deg til. Når man har forsikret seg om at alt funker kan man like gjerne fjerne det som ligger på snurredisken man kopierte fra, og frigjøre plassen der til andre ting. Og ja, Acronis True Image er helt gratis å laste ned, du trenger bare prøveversjonen, det er fullstendig lovlig. Den lar deg ta en komplett backup av partisjoner og disker (valgfritt) og gjenopprette dette til en SSD helt trygt og greit. Endret 29. juli 2012 av xRun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå