Gå til innhold

Apple fikk godkjent drømmepatent

Anbefalte innlegg

Ok, nå misforstod du meg. Jeg snakker ikke om filformater her, jeg snakker om formatet sanger blir spilt av i; flesteparten av musikkfilene på min Android er nettopp AAC, så jeg har ingen fordommer mot innovasjon og ny teknologi. En av de tingene jeg drar meg i håret av når det gjelder flesteparten av Apples produkter, er at jeg tilsynelatende benytte meg av iTunes. Hva skjedde med å bare flytte musikkfiler til en mappe på enheten og så la brukerens favorittmusikkapplikasjon plukke opp musikkfilene og spille av sangene? Jeg hater å blir fortalt hvilket program jeg skal bruke til å høre på musikken min.

Jo det er nettopp filformater du snakker om "avspilling av musikkfiler til kun Apples formater". Om du mener "program", men skriver "formater", ja da er det ditt problem.

For øvrig er det ingen som forteller deg hvilket program du skal bruke for å høre på musikk på din Mac eller PC - du kan bruke iTunes, eller hva som helst annet. Samme på iPhone, du kan bruke iPod-appen, Spotify, Wimp, eller mange andre alternative apps for å høre på musikken din.

Du avslutter hvertfall med et relevant argument, men du tar nok feil. Grunnen til at Apple ikke bruker USB og prøver å gå vekk fra det, er fordi at USB (og alle andre tilkoblinger) trenger drivere for å fungere med forskjellige enheter, drivere som ikke alltid finnes for enhver gitt annen tilkoblet enhet. De sparer seg dermed brydderi og masse kundesupport fra irriterte kunder som sier at telefonen ikke automatisk klarer å snakke med en eller annen enhet ved å sørge for at alle Apple-produkter alltid kun bruker deres teknologi. Kunden: "Den funker ikke!"

Har du noen gang sett data- og ladekabelen til iPhone? 30-pins kontakt i ene enden, og hva finner vi i andfre enden? Jo, en USB-plugg! Kabelen kan da kobles til en hvilken som helst PC, og iPhone bruker da USB-protokoller og USB-drivere for å kommunisere med PCen, overføre data og hente ladestrøm til iPhone.

Dersom to tilkoblede enheter bruker den samme Apple-tilkoblingsteknologien, er begge logisk nok Apple-enheter, og da er de garantert kompatible. Enkleste løsningen i verden dette, det kalles homogen teknologi, og er ofte vesentlig lettere å implementere, men mindre fleksibel, enn motparten som kalles heterogen teknologi.

Nok en gang tuller du fælt. Dersom to enheter bruker den samme "Apple-tilkoblingsteknologien" kan den ene enheten godt være f.eks en Bose SoundDock - eller en BMW for den del.

Latskap, rett og slett. Det samme problemet finnes naturligvis også ved bruk av Android, men der har de faktisk brukt tid på å ta i mot USB med åpne armer ved å gjøre standarden til den de-facto tilkoblingstypen -- slik som svært mange andre mobiltelefonprodusenter i dag har blitt enige om, hovedsaklig på grunn av kompitabilitet. Og nei, innovasjon har jeg slett ikke sett hos Apple siden de først introduserte iPhonen, etterfølgende av patentsøknad på patentsøknad og påfølgende forsøk på å saksøke de som "bryter" med patentene deres. De klamrer seg fast til den lille innovasjonen de klarte å prestere.

Apple, som faktisk innoverer og utvikler løsninger selv der eksisterende løsninger ikke er gode nok, er altså de som er late i følge din virkelighetsoppfatning...hva annet kan man si enn: god bedring!

Standardløsninger kalles standardløsninger for en grunn -- se signaturen min.

Standarder er fine de, så lenge de dekker behovet man faktisk har. Det har aldri vært tilfelle når det gjelder USB, sammenlignet med behovene som ble løst med Apples 30-pins dock connector.

Forresten, ikke kall folk løgnere i en debatt. Som oftest er det ikke mer enn en misforståelse eller feilformulering som skal til, og det er rett og slett krenkende i sin reneste form. Folk kan ta feil, men de er ikke løgnere av den grunn.

Du framstår jo som en løgner. Du kaller jo de som bruker Apple-produkt for "naive" og "dumme, sære og trangsynte", og når du karakteriserer andre slik regner jeg med at du har orden på dine fakta før du uttaler deg. Dersom du ikke lyver så ber jeg selvsagt om unnskyldning, og beklager at jeg ikke hadde forestilt meg hvor ufattelig dum, sær og trangsynt du i så fall må være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må tenke i den andre veien av ledningen. Hva skjer når en enhet har en USB-tilkobling? Jo, man kobler USB-tilkoblinger inn i dem, og så blir man sure når det ikke funker fordi enheten ikke hadde noen drivere = mer mas for Apple, ojoj, Apple funker jo ikke, ojoj, problemer.

Hva skjer dersom en dum iPad bruker (med en tenkt iPad som har USB og ikke 30-pin Applehelvette) kobler til, f.eks., en printer? Jo, han forventer at iPaden skal kunne skrive ut. Hva skjer? Ingenting, muligens noen rare feilmeldinger, fordi iPaden ikke aner hvordan den skal snakke med printeren, og printeren er jo fra Dell, så den har hvertfall sniffet lim og aner ikke hvordan den skal snakke med iPaden.

See? Det var ikke så vanskelig å forstå?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo det er nettopp filformater du snakker om "avspilling av musikkfiler til kun Apples formater". Om du mener "program", men skriver "formater", ja da er det ditt problem.

For øvrig er det ingen som forteller deg hvilket program du skal bruke for å høre på musikk på din Mac eller PC - du kan bruke iTunes, eller hva som helst annet. Samme på iPhone, du kan bruke iPod-appen, Spotify, Wimp, eller mange andre alternative apps for å høre på musikken din.

Skal du krangle videre basert på din misforståelse?

Har du noen gang sett data- og ladekabelen til iPhone? 30-pins kontakt i ene enden, og hva finner vi i andfre enden? Jo, en USB-plugg! Kabelen kan da kobles til en hvilken som helst PC, og iPhone bruker da USB-protokoller og USB-drivere for å kommunisere med PCen, overføre data og hente ladestrøm til iPhone.

Dette har jeg svart på. Om du ikke forstod det, les det jeg skrev igjen, så kanskje du lærer noe.

Nok en gang tuller du fælt. Dersom to enheter bruker den samme "Apple-tilkoblingsteknologien" kan den ene enheten godt være f.eks en Bose SoundDock - eller en BMW for den del.

Disse ligger i samme bås som Apple-enheter i forhold til argumentasjonen min, som er at produkter som er laget for Apple-enheter alltid vil være kompatible med andre Apple-enheter. Jeg snakker ikke om en HD Audio-jack, men særskilt den 30-pins Apple-tilkoblingen. Fatter ikke at du gidder å krangle om dette bare for å krangle.

Apple, som faktisk innoverer og utvikler løsninger selv der eksisterende løsninger ikke er gode nok, er altså de som er late i følge din virkelighetsoppfatning...hva annet kan man si enn: god bedring!

Vi snakker om hvorfor i alle dager de bruker en 30-pinstilkobling. Det er klart de utvikler løsninger, men dersom de løsningene er ment for sluttbrukere som gjerne vil bruke, si, partnerns mobiltelefonladekabel til en Samsung Galaxy S2, så er de fucked bare fordi Apple dreit i kompitabilitet med andre enheter og heller ville spare tid og penger på å lage en drittkontakt som kun funker med Apple-enheter!

Standarder er fine de, så lenge de dekker behovet man faktisk har. Det har aldri vært tilfelle når det gjelder USB, sammenlignet med behovene som ble løst med Apples 30-pins dock connector.

Hvilke behov var det som ikke kunne tilfredsstilles med USB? Dette må du nesten gi meg kilder på, fordi dette finner jeg veldig vanskelig å tro på.

Dersom du ikke lyver så ber jeg selvsagt om unnskyldning, og beklager at jeg ikke hadde forestilt meg hvor ufattelig dum, sær og trangsynt du i så fall må være.

"Ja, jeg ber om unnskyldning, men du er en drittsekk azz!" Hykler.

Når jeg snakket om trangsynte Apple-zealots, trodde jeg faktisk ikke at jeg skulle finne en på nettopp dette forumet. Ta deg en bolle.

*Edit* Også morsomt hvordan du i signaturen din skriver om Samsung og barnearbeid når Apple opptil flere ganger har vært under lupen for akkurat det samme.[1] Faktum er at så godt som alle store produsenter av hardware dessverre inngår avtaler med produsenter som internt utnytter barn. Som regel kuttes slike avtaler som følge av en granskning, men nye avtaler blir stadig inngått på nytt med produsenter som ukjent har de samme problemene. Dette er ikke eksklusivt for Samsung, så å legge særlig vekt på dem er ganske naïvt.

[1] http://venturebeat.c...pple-suppliers/

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Apple, som faktisk innoverer.

http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Jeg tror heller du burde ha god bedring og heller våkne opp og innse at Apple ikke har innovert noe som helst.

Å gjøre forandringer på noe som allerede eksisterer er ikke å innovere.

Ta deg heller en bolle.

Du kaller jo de som bruker Apple-produkt for "naive" og "dumme, sære og trangsynte", og når du karakteriserer andre slik regner jeg med at du har orden på dine fakta før du uttaler deg. Dersom du ikke lyver så ber jeg selvsagt om unnskyldning, og beklager at jeg ikke hadde forestilt meg hvor ufattelig dum, sær og trangsynt du i så fall må være.

Da kan du bare se på YouTube linken over og innse på hvorfor vi kaller enkelte her for "naive" og "dumme, sære og trangsynte" når alle biter fullstendig på Apple sine løgner.

Du trodde vel på Steve Jobs sin uttalelse på at dem hadde innovert noe som kalles for Multi-Touch som det blir vist et klipp i fra i denne YouTube filmen også eller?

http://www.youtube.com/watch?v=zd-dqUuvLk4

Er det rart at man blir gal i verden når folk ikke kan våkne opp og innse realiteten?

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man må ha ett stakkarslig liv om man blir gal av at folk ikke ser hvor onde apple er og hvor dårlige Apple produktene er i forhold til konkurrentene. Sier det igjen, disiplene må slutte å føle ett ansvar for å omvende mest mulig av jordens befolkning til android brukere. De aller fleste klarer å velge selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man må ha ett stakkarslig liv om man blir gal av at folk ikke ser hvor onde apple er og hvor dårlige Apple produktene er i forhold til konkurrentene. Sier det igjen, disiplene må slutte å føle ett ansvar for å omvende mest mulig av jordens befolkning til android brukere. De aller fleste klarer å velge selv.

Ja man kan faktisk bli gal av det når Apple / Steve Jobs går / gikk rundt å løyg til alle sammen og når alle i tillegg tror på alt idioti dem / han kommer med.

Synes du det er greit at Apple går rundt å lyger om ting?

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja man kan faktisk bli gal av det når Apple / Steve Jobs går / gikk rundt å løyg til alle sammen og når alle i tillegg tror på alt idioti dem / han kommer med.

Synes du det er greit at Apple går rundt å lyger om ting?

Jeg har ikke ord....

Lenke til kommentar

Du må tenke i den andre veien av ledningen. Hva skjer når en enhet har en USB-tilkobling? Jo, man kobler USB-tilkoblinger inn i dem, og så blir man sure når det ikke funker fordi enheten ikke hadde noen drivere = mer mas for Apple, ojoj, Apple funker jo ikke, ojoj, problemer.

Hva skjer dersom en dum iPad bruker (med en tenkt iPad som har USB og ikke 30-pin Applehelvette) kobler til, f.eks., en printer? Jo, han forventer at iPaden skal kunne skrive ut. Hva skjer? Ingenting, muligens noen rare feilmeldinger, fordi iPaden ikke aner hvordan den skal snakke med printeren, og printeren er jo fra Dell, så den har hvertfall sniffet lim og aner ikke hvordan den skal snakke med iPaden.

See? Det var ikke så vanskelig å forstå?

Det som er vanskelig å forstå er hvor du vil med denne oppkonstruerte problemstilingen. Nå finnes det jo en del Android-telefoner og -nettbrett med USB-tilkobling, men direkte printerstøtte gjennom USB eller på andre måter er likevel fraværende som standardfunksjon i Android.

iOS, på den andre siden, har innebygget støtte for anslagsvis hundretalls WiFi-printere. Nok en gang har Apple gått foran, og utviklet en elegant løsning, nemlig AirPrint:

http://www.apple.com/no/iphone/features/airprint.html

Så hvem er det som er late og ikke gidder lage drivere? Må vel være Google og deres nikkedukker, det...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du krangle videre basert på din misforståelse?

Jeg tror det er tydelig nok for alle at du kom med en grovt feilaktig påstand da du skrev at Apple "har begrenset avspilling av musikkfiler til kun Apples formater". Fakta er at Apple tvert imot har lagt til rette for avspiling av musikkfiler i standardformater som mp3 og AAC. Du kan fossro til du blir blå, men det er ikke mer å krangle om.

Ellers lar jeg deg med glede beholde kabelrotet som du har viklet deg inn i for deg selv. De fleste skjønner nok at USB 2.0 ikke støtter videosignal i HD-kvalitet, line-out for lydoverføring, eller ladestrøm på 10W, noe Apples dock-connector derimot gjør.

*Edit* Også morsomt hvordan du i signaturen din skriver om Samsung og barnearbeid når Apple opptil flere ganger har vært under lupen for akkurat det samme.[1] Faktum er at så godt som alle store produsenter av hardware dessverre inngår avtaler med produsenter som internt utnytter barn. Som regel kuttes slike avtaler som følge av en granskning, men nye avtaler blir stadig inngått på nytt med produsenter som ukjent har de samme problemene. Dette er ikke eksklusivt for Samsung, så å legge særlig vekt på dem er ganske naïvt.

[1] http://venturebeat.c...pple-suppliers/

Jeg skal svare skikkelig på det siste her, for dette er noe jeg tar alvorlig.

Jeg ser ikke det Samsung driver med i Kina som morsomt, heller ikke den bedritne behandlingen de gir egne ansatte i Sør-Korea - se linker i signaturen min.

Nå er det slik at Apple i lengre tid har fått så hatten passer og vel så det for arbeidsforholdene hos deres leverandører i Kina, der det i alle fall tidligere har forekommet bruk av arbeidere under lovlig minstealder. Apple har imidlertid gjennom flere år hatt kontrakter som skal sikre verdige arbeidsforhold hos leverandørene de bruker, de har drevet systematiske og dels uanmeldte kontroller for å sikre at kontraktene etterleves, og en relativt transparent offentlig rapportering som har vist seg å være nesten forbausende ærlig og oppriktig. Som første store selskap i bransjen har Apple også inngått samarbeid med Fair Labor Association (FLA) og insisterer på at alle underleverandører skal være åpne for uavhengige kontroller utført av FLA. Apple har derfor i stor grad selv bidratt til å identifisere og tallfeste omfanget av problemene, og gått foran når det gjelder å forbedre forholdene i Kina.

Men ikke nok med det, når det gjelder Apple er media så skandalekåte at Apple har blitt utsatt for rene svertekampanjer og fabrikerte historier med vilt overdrevne påstander, inkludert løgner om barnearbeid:

http://gigaom.com/ap...g-for-his-lies/

Vi har altså sett et fullstendig overdrevet og til dels urettmessig fokus på Apple, og desto mindre på resten av aktørene i bransjen - ikke minst gjelder det Kinas egne billigmerker, som i enda større grad kan utbytte arbeidskraft og forgifte miljøet på det groveste, uten oppmerksomhet vestlige organisasjoner og medier.

Nettopp derfor synes jeg det er på sin plass at fokuset også flyttes over på andre aktører som har atskillig flere lik i skapet - og hvem passer da bedre enn Samsung?

Eller for å sitere China Labor Watch: "Based on the results of this CLW investigation of Samsung’s supplier factory, it can be determined that working conditions at HEG are well below those general conditions in Apple’s supplier factories."

Samsung ligger flere år etter Apple når det gjelder reell åpenhet og rapportering om miljø- og arbeidsforhold. Typisk nok er lenken din lite annet enn en beskrivelse av Apples seriøse arbeid for å avdekke og forbedre forholdene, samt utdrag fra en av Apples egne rapporter.

Apples holdninger og handlinger begynner å bli godt kjent nå, så hvorfor ikke sette litt mer kritisk søkelys på Sør-Koreanerne og se hvilke skjeletter som detter ut av spindelvevet i de mørke krokene? Noen som skjelver litt i buksene med tanke på det, kanskje?

PS. Disse linkene kommer nok til å stå i min signatur en god stund, kanskje inntil jeg ser en artikkel i amobil.no eller hw.no som tar opp Samsungs utbytting av arbeidskraft, osv. med et kritisk blikk.

Ikke at jeg tror at Tek-nettverket eller deres moderselskap Edda Media kommer til å sette rettferdighet foran annonseinntekter fra Samsung...men det er jo lov å håpe.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skal få lov til å holde på meningene dine, men du skal vite at Apple ikke fortjener den oppmerksomheten de har fått de siste to tiårene. De var inntil nylig ledet av en gal, kynisk, arrogant, og ufortjent sjef som gav faen i alle andre selskaper, teknologimiljøet, og til og med sine egne kolleger. Jeg hater ikke Apple, men jeg prøver bare å få folk til å innse hvordan de faktisk har oppført seg. Jeg runder av med denne videoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikkje apples løsning på ting. Så enkelt som "lagringsformat". Om noen kommer med USB-stick som er formatert for windows, så kan eg ikkje skrive noe på den frå mac...

Selvfølgelig er det to ender her og ein kan sei at det er "windows sin feil", men siden brukerandell på windows er xx gonger fleire enn osx, så er det apple som må tilpasse seg og tilrettelegge.

Vidare kan eg dra igjen eksempel som IrDa ikkje fungerer på osx. Og apple nekter å tilpasse eller gjere noe for det.

Problemed med Apple er at dei vil ha heile markedet for seg selv. Med det skjer vel aldri. Først og fremst fordi dei er overprisa/har veldig dyre produkter. Og då ender vi opp med ein lite brukervenlig produkt, istedenfor ein fantastisk produkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal få lov til å holde på meningene dine, men du skal vite at Apple ikke fortjener den oppmerksomheten de har fått de siste to tiårene. De var inntil nylig ledet av en gal, kynisk, arrogant, og ufortjent sjef som gav faen i alle andre selskaper, teknologimiljøet, og til og med sine egne kolleger. Jeg hater ikke Apple, men jeg prøver bare å få folk til å innse hvordan de faktisk har oppført seg. Jeg runder av med denne videoen.

Utifra de få intervjuene jeg har sett om steve jobs så er dine synspunkter ganske så feil. Jeg har i alle fall ikke sett noen beskrive ham som du gjør?

Hvorfor prøver du å få folk til å innse hvordan de faktisk har oppført seg? Nå begynner du å høres ut som Vindicator. De aller aller fleste her inne er godt informert om mobilverden, og trenger ikke hjelp for å innse noe som helst. Forumet trenger ikke forkynnere som skal frelse iprodukt brukere. Forresten, siden at sjefene for produktene våre er så viktig for deg, hvordan er sjefen for ditt produkt?

Lenke til kommentar

Liker ikkje apples løsning på ting. Så enkelt som "lagringsformat". Om noen kommer med USB-stick som er formatert for windows, så kan eg ikkje skrive noe på den frå mac...

Selvfølgelig er det to ender her og ein kan sei at det er "windows sin feil", men siden brukerandell på windows er xx gonger fleire enn osx, så er det apple som må tilpasse seg og tilrettelegge.

Vidare kan eg dra igjen eksempel som IrDa ikkje fungerer på osx. Og apple nekter å tilpasse eller gjere noe for det.

Problemed med Apple er at dei vil ha heile markedet for seg selv. Med det skjer vel aldri. Først og fremst fordi dei er overprisa/har veldig dyre produkter. Og då ender vi opp med ein lite brukervenlig produkt, istedenfor ein fantastisk produkt.

Om de hadde ønsket å ha hele markedet for seg selv så hadde de nok hatt flere modeller og da i lavpris markedet. De velger å ikke gjøre det, fordi de ønsker å tjene penger og fremstå som ett eksklusivt merke.

Lenke til kommentar

Steve Jobs er like flink til å lyve og få folk med seg som Jens Stoltenberg.

Her ser vi en klassisk skivebom. Jens må vel heller sammenlignes med Android, etterson han fikk 70% oppslutning ved siste meningsmåling. Apple er vel heller som Siv Jensen, der hun lyver seg til ca 16% av "markedsandelen" ;)

Lenke til kommentar

Du skal få lov til å holde på meningene dine, men du skal vite at Apple ikke fortjener den oppmerksomheten de har fått de siste to tiårene.

Av en eller annen grunn legger jeg ekstremt liten vekt på hva en som gikk i barnehagen for to tiår siden mener om det...

De var inntil nylig ledet av en gal, kynisk, arrogant, og ufortjent sjef som gav faen i alle andre selskaper, teknologimiljøet, og til og med sine egne kolleger

Det er langt fra første gangen jeg ser slike karakteristikker av en genial og visjonær mann, som var en av de største og viktigste lederne IT-industrien har sett - og nesten hver gang kommer idiotien fra ubegavede, hatefulle, misunnelige unge menn som bor hjemme hos sin mor og aldri har prestert noe viktig her i livet.

Jeg hater ikke Apple, men jeg prøver bare å få folk til å innse hvordan de faktisk har oppført seg. Jeg runder av med denne videoen.

&--#60;snipp&--#62;

Neste gang foreslår jeg at du skaffer deg litt kunnskap om det du prøver "å få folk til å innse", i stedet for å fortsette med de håpløse, uintelligente løgnene dine.

Jeg har forresten den telefonen som presenteres i videoen fra 2007, og den fungerer enda bedre enn beskrevet der. Apple ga meg ikke bare to skikkelige OS-oppdateringer i 2008 og 2009, de ga meg også App Store som åpnet en helt ny verden av muligheter i den samme telefonen. Så vidt jeg kan se oppførte Apple seg mer enn forbilledlig over for de som kjøpte telefonen som ble presentert, vi fikk så mye mer enn forespeilet. For kunder av HTC, SE og Samsung må tilsvarendeo OS-oppdateringer og oppfølging over mer enn to år ha fortonet seg som en fjern, uoppnåelig drøm - så kanskje denne enestående servicen er forklaringen på hvorfor noen av disse har så mye bitterhet overfor Apple.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I så fall sannsynligvis fordi USB-pinnen din er formatert med NTFS, og det er Microsofts patenterte filsystem, som de ikke tillater Apple å implementere støtte for sånn uten videre...minnepinner og disker formatert med FAT funker derimot fint.

IrDa, som i infrarød kommunikasjon mellom telefoner og dingser, av typen som man brukte for 10 år siden? Er det noen som bruker slikt lengre? Excuse me, men jeg ser ikke det store behovet her, hva er problemet ditt?

Problemet ditt er at du antar noe som er helt feil, uten noen logisk begrunnelse. Alt Apple gjør tyder tvert imot på at de er veldig fornøyde med å lage høykvalitetsprodukt for lukrative nisjer i markedet, og ikke er interessert i low-end delen av massemarkedet. Apple har med all mulig tydelighet vist at de ikke ønsker å bli som HP, Dell eller Nokia, med alle kompromissene og søppelproduktene det medfører - og tll syvende og sist elendig inntjening fordi disse selskapene har drevet et meningsløst kappløp mot bunnen av markedet. Det finnes vel knapt moe mer patetisk i forretningsverdenen enn selskap som selger flere produkt enn alle andre og likevel taper penger - da ha man ikke bare feilet ektraordinært, man har tatt en Nokia og "driti skikkelig på draget".

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn legger jeg ekstremt liten vekt på hva en som gikk i barnehagen for to tiår siden mener om det...

Mer tredve, men du skal nok ha rett i at jeg nok er yngre enn deg. Jeg har hvertfall oppførsel nok til ikke å gå til direkte personangrep på folk... Jeg vil minne deg på at dette ikke kun er en debatt mellom deg og meg, og at du burde tenke deg litt bedre om før du skriver slike ting.

Det er langt fra første gangen jeg ser slike karakteristikker av en genial og visjonær mann, som var en av de største og viktigste lederne IT-industrien har sett.

En genial og visjonær mann er det ingen tvil om at Steve Jobs var. Han var også effektiv, aktiv, og stolt. Jeg tror oppriktig talt vi alle kan erkjenne oss det faktum at Steve Jobs var en utrolig mann, men det jeg skriver i mitt forrige innlegg er allikevel ikke mindre sant av den grunn. Med storhet kommer makt, og jeg tror ikke den 20 år gamle Steve ville likt det han hadde sett i seg selv i framtiden.

Selv om det er en opplagt klisjé, er klisjéer nettopp klisjéer av en grunn. Klisjéen jeg snakker om er selvfølgelig sammenligningen mellom Jobs og Gates, hvor sistnevnte har oppført seg vesentlig mer altruistisk og ydmykt under hele hans karriere i Microsoft. Det er ikke det at Microsoft ikke har "satt seg godt til rette", men det Apple gjør, er dessverre å forsøke å feie alle andre sittere av stolen.

[...] og nesten hver gang kommer idiotien fra ubegavede, hatefulle, misunnelige unge menn som bor hjemme hos sin mor og aldri har prestert noe viktig her i livet.

Nok engang, spar meg for dette.

Jeg har forresten den telefonen som presenteres i videoen fra 2007, og den fungerer enda bedre enn beskrevet der. Apple ga meg ikke bare to skikkelige OS-oppdateringer i 2008 og 2009, de ga meg også App Store som åpnet en helt ny verden av muligheter i den samme telefonen. Så vidt jeg kan se oppførte Apple seg mer enn forbilledlig over for de som kjøpte telefonen som ble presentert, vi fikk så mye mer enn forespeilet. For kunder av HTC, SE og Samsung må tilsvarendeo OS-oppdateringer og oppfølging over mer enn to år ha fortonet seg som en fjern, uoppnåelig drøm - så kanskje denne enestående servicen er forklaringen på hvorfor noen av disse har så mye bitterhet overfor Apple.

Jeg har allerede skrevet at Apple skal ha kudos for å ha satt smartphonen på markedet, og selv om all teknologien har fantes der fra før av og Apple kun er et "oppskrift"-selskap som videoen til Vindicator med så påfallende stor riktighet kaller det, så har de faktisk laget noe folk liker, og det har de sin fulle rett til å skryte av. Men å skryte av "oppfinnelser" og teknologisk innovasjon som allerede har funnet sted tidligere, kan de ikke med moralsk riktighet kreve som sitt. Dessverre er "vinneren" av slike saker alltid den som vinner i en domstol (patenter), og som vi alle vet er Apple veldig flinke til å søke om patenter.

Patenter er naturligvis det som styrer mye av forsknings- og utviklingsverdenen i dag, og veldig mye av det en forskningslab gjør, går ut på å patentere ting. Bell Labs, f.eks., skriver hundrevis av patentsøknader hvert år. Det som imidlertid skiller Apple fra andre selskaper, er at de på offentlige konferanser og framvisninger aldri er ydmyke overfor de som i utgangspunktet brukte tusenvis av arbeidstimer på å forske på og utvikle nøyaktig de samme teknologiene som Apple krever som "sine idéer", samt at de åpenlyst forsøker å patentere "sine idéer" som egentlig er allment kjente (multi-touch, f.eks.). Det er dette som gjør folk regelrett forbannet over Apples oppførsel.

*Edit* Forumet gjorde noe rart.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Utifra de få intervjuene jeg har sett om steve jobs så er dine synspunkter ganske så feil. Jeg har i alle fall ikke sett noen beskrive ham som du gjør?

Litt overrasket dersom du ikke har fått med deg et nyss om det, det er ganske godt kjent at Jobs kunne være ganske temperamentsfull.[1]

[1] http://gawker.com/5847344

Forresten, siden at sjefene for produktene våre er så viktig for deg, hvordan er sjefen for ditt produkt?

Aner ikke. Jeg vil heller ha det slik enn at vedkommende velkjent sitter i en spaghetthi av omtåle, positiv som negativ. Dersom du snakker om Google, er det velkjent at de har en av de beste arbeidsmiljøene i verden, blant annet. Er det noen som er innovative, så er det Google.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...