Long Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Detaljer om CPU, RAM, hovedkort og grafikkort Spørsmålet mitt er: Hvorfor ble minnet mitt nedklokket til 1333MHz fra 1866MHz? Jeg har noen teorier til det allerede, men det hadde vært fint om dere kunne avkrefta/bekrefta dem: Jeg putta 2 x 4GB-RAM-brikker ikke i de anbefalte slotene som manualen til hovedkortet anbefalte meg. Dette var fordi CPU-vifta blokkerte mange av RAM-slotene. Men i stedet putta jeg RAM-brikkene i slots med samme farge (blå). Var det dette faktumet som gjorde at jeg ikke fikk dual channel og dermed ble RAM-brikkene nedklokket? RAM-en er nedklokket inntil videre slik at man sparer strøm. Den blir oppklokket når mer krevende prossesser kjøres i gang. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Long Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 1 Så du er 100% sikker på dette? Er det mulig å få henvist til kilder på dette? Har selv prøvd å finne, men uten hell. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 På generelt grunnlag er lavprofil ram å foretrekke. 1866 eller 2133 MHz har kanskje en høyere skrytefaktor, men i bruk yter 1600 MHz med lav latency bedre enn de med høyere frekvens og tildels slapp timing. For at du skal få rammen din til å kjøre på 1866 MHz, må du justere rammen i bios. På SB kan du enkelt sette rammen til 1333/1600/1866/..., og du kan også sette latency som angitt i CPU-Z. 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 RAM nedklokker ikke som CPU gjør. Hvorfor setter du ikke bare manuelle instillinger i BIOS for RAM dersom automatikken ikke klarer det riktig? -Stigma 1 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Lavprofil ram er tingen - høye ramkjølere - ja ramkjølere i det hele tatt på DDR3 er kun kosmetisk for alle unntatt ekstreme overklokkere. 1 Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Det eg ikke forstår eg hvorfor du ikke har 4 brikker instalert siden du har Quad minne kontroller.. Hvorfor kjøre dual når du har quad? 1 Lenke til kommentar
Long Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Hvis jeg virker litt noob, er det fordi jeg bygga en stasjonær for aller første gang for 1-2 uker siden. På generelt grunnlag er lavprofil ram å foretrekke. 1866 eller 2133 MHz har kanskje en høyere skrytefaktor, men i bruk yter 1600 MHz med lav latency bedre enn de med høyere frekvens og tildels slapp timing. For at du skal få rammen din til å kjøre på 1866 MHz, må du justere rammen i bios. På SB kan du enkelt sette rammen til 1333/1600/1866/..., og du kan også sette latency som angitt i CPU-Z. Hvorfor er en minnehastighet/minneramme på 1600MHz ideelt? Jeg trodde at jo høyere, jo bedre? Kan du forklare det enklere? Vel, siden du anbefaler 1600MHz, så har jeg stilt til det i BIOS-en. Hvorfor jeg ikke kom på den tanken før, er et annet spørsmål... Og hva er SB? Og hvor kan man stille latency (er vel samme som ramme) i CPU-Z? Ser bare info om RAM-en, jeg... Ikke at det gjør noe da, siden jeg har jo fiksa det i BIOS-en nå. RAM nedklokker ikke som CPU gjør. Hvorfor setter du ikke bare manuelle instillinger i BIOS for RAM dersom automatikken ikke klarer det riktig? -Stigma "Nedklokking" var nok et dårlig ordvalg av meg, men jeg skylder på min noobhet. Og det har jeg gjort nå, som tidligere nevnt! Lavprofil ram er tingen - høye ramkjølere - ja ramkjølere i det hele tatt på DDR3 er kun kosmetisk for alle unntatt ekstreme overklokkere. Ah, så jeg gjorde et dumt valg ved å kjøpe høye RAM-brikker? Det eg ikke forstår eg hvorfor du ikke har 4 brikker instalert siden du har Quad minne kontroller.. Hvorfor kjøre dual når du har quad? Fordi jeg ikke ser behovet for mer RAM enn 8GB. Takker for alle svar, alle sammen! Men jeg lurer fortsatt på hvorfor BIOS-en satte RAM-brikkene ned til 1333 MHz da... Noen som fortsatt har en forklaring på det? Var det dét med at jeg satte RAM-brikkene i "feil" slots? Hvis ja, hva er grunnen (teknisk) til det egentlig? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Tester viser ikke overraskende at høyere frekvens gir bedre ytelse forutsatt alt annet likt. Alt annet er det som listes bak frekvensen, eks. 1600, 7-8-7. Forskjellene er dog små og prisen for 1866 eller 2133 med lav latency er høy eller ikke tilgjengelig i det norske markedet. http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-memory-for-sandy-bridge/5 I BIOS har du noe som heter "Dram timing control", der kan du sette CAS, RAS to CAS og RAS precharge iht XMP-profilen du har i CPU-Z. Beskrivelsen er litt forskjellig, men de er plassert i samme rekkefølge fra toppen. Du har også mulighet for å sette tRC og Command Rate. Jeg kjører en del minneintensivt og har testet bl.a. 1600 7-8-7 og 1866 9-11-9 og ser noe bedre ytelse med førstnevnte. For best ytelse bør du sette rammen til å kjøre på 1866 MHz. SB er Sandy Bridge. Som Netrum påpeker, bør du ha 4 minnemoduler dersom du vil ha maks ut av PC'en din. Med kun 2 moduler utnytter du kun halve minnebåndbredden. Det er neppe ensbetydende med 50% ytelse, men ift. spørmålet ditt, vil nok 2 ekstra moduler ha langt større betydning. 1 Lenke til kommentar
Long Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Tester viser ikke overraskende at høyere frekvens gir bedre ytelse forutsatt alt annet likt. Alt annet er det som listes bak frekvensen, eks. 1600, 7-8-7. Forskjellene er dog små og prisen for 1866 eller 2133 med lav latency er høy eller ikke tilgjengelig i det norske markedet. http://www.bit-tech....-sandy-bridge/5 ... Jeg kjører en del minneintensivt og har testet bl.a. 1600 7-8-7 og 1866 9-11-9 og ser noe bedre ytelse med førstnevnte. For best ytelse bør du sette rammen til å kjøre på 1866 MHz. Får vel sette opp til 1866 MHz da! Så lurer jeg også på en ting.. angående artikkelen din. Jeg siterer: We found that our Core i7-940 couldn't use a memory frequency above 1,600MHz, because at 1,866MHz it required a 3.7GHz CPU Uncore, which was beyond its scope. Min CPUs klokkefrekvens er satt på 3.6GHz. Betyr det at jeg må overklokke den til minst 3.7GHz for å utnytte 1866MHz minne? I BIOS har du noe som heter "Dram timing control", der kan du sette CAS, RAS to CAS og RAS precharge iht XMP-profilen du har i CPU-Z. Beskrivelsen er litt forskjellig, men de er plassert i samme rekkefølge fra toppen. Du har også mulighet for å sette tRC og Command Rate. Alle de akronymene sa meg ingenting, men jeg får da se på den infoen jeg fikk fra CPU-Z og stille i BIOS-en deretter, hvis det var det du mente. SB er Sandy Bridge. Som Netrum påpeker, bør du ha 4 minnemoduler dersom du vil ha maks ut av PC'en din. Med kun 2 moduler utnytter du kun halve minnebåndbredden. Det er neppe ensbetydende med 50% ytelse, men ift. spørmålet ditt, vil nok 2 ekstra moduler ha langt større betydning. Hvis du ser på dette bildet, så ser du en oversikt over mine RAM slots og deres tilgjengelighet. I følge manualen for hovedkortet, sier den: For each DRAM channel (A,B,C,D), make sure to install the DRAM module to blue slot(P9X79 series) / beige slot(TUF series) / red slot(ROG series) first. Men som du ser på tegninga mi, så ser du at den ene blå sloten er blokkert av CPU-vifta. Dermed har jeg bare tilgang til fire slots (tre blå og en svart). Betyr det at jeg maks kan få triple-channel (75% minnebåndbredde) med fire RAM-brikker? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Det som står om i7 940 kan du se bort fra, det er en annen arkitektur og minnet settes opp på en annen måte. For Sandy Bridge settes minnefrekvens nesten helt uavhengig av cpu'en - du kan justere BCLK litt, men la den stå til 100. Feil setting her kan ta livet av PC'en ifølge det jeg leste når Sandy Bridge kom. Du kan bare sette "memory frequency" til 1866. De akronymene finner du igjen i BIOS som: Dram cas latency (9) Dram ra to cas delay(10) Dram ras pre time (9) Dram ras act time (27) Dram command mode (2) Tallene i parantes er plukket fra XMP-profilen for minnet ditt. Når det gjelder plassproblem under kjølern, ville jeg forsøkt å bytte ram til lavprofil. Corsair Vengeance har en kjølekappe som mest sannsynlig er limt på modulen og innbyr ikke til å fjernes. De kommer også i LP (low profile), som vil passe under kjøleren din. Corsair har også en XMS-serie, som vil passe, såfremt ikke Vengeance er med i navnet. Det finnes også andre merker, men utvalget over 1600 MHz er tynt. 2x2GB 1600 MHz, cl9 koster fra kr 200. Her er ett sett til kr 211. http://www.prisjakt.no/product.php?p=1180164 1 Lenke til kommentar
Long Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Det som står om i7 940 kan du se bort fra, det er en annen arkitektur og minnet settes opp på en annen måte. For Sandy Bridge settes minnefrekvens nesten helt uavhengig av cpu'en - du kan justere BCLK litt, men la den stå til 100. Feil setting her kan ta livet av PC'en ifølge det jeg leste når Sandy Bridge kom. Du kan bare sette "memory frequency" til 1866. Igjen, jeg er ikke en ekspert på dette, så hvis du hiver akronymer her og der, så mest sannsynlig greier jeg ikke å henge med, haha. Så hva er BLCK? Og med at feiljustering av BLCK kan ta livet av PC-en.. hva mener du? At det er bare CPU-en som tar fyken? Eller absolutt alle innmaten? De akronymene finner du igjen i BIOS som: Dram cas latency (9) Dram ra to cas delay(10) Dram ras pre time (9) Dram ras act time (27) Dram command mode (2) Tallene i parantes er plukket fra XMP-profilen for minnet ditt. Ah, okay. Takk for informasjonen. Når det gjelder plassproblem under kjølern, ville jeg forsøkt å bytte ram til lavprofil. Corsair Vengeance har en kjølekappe som mest sannsynlig er limt på modulen og innbyr ikke til å fjernes. De kommer også i LP (low profile), som vil passe under kjøleren din. Corsair har også en XMS-serie, som vil passe, såfremt ikke Vengeance er med i navnet. Det finnes også andre merker, men utvalget over 1600 MHz er tynt. 2x2GB 1600 MHz, cl9 koster fra kr 200. Her er ett sett til kr 211.http://www.prisjakt....t.php?p=1180164 Før jeg evt. går til innkjøp... Hvis jeg velger dem, så kan jeg toppen dra 1600MHz av minnet, ikke sant? Ikke at det vil ha så stor påvirkning, men bare sånn at jeg vet det. Og er det sånn at mitt eksisterende Corsair Vengance-minne må ha samme CAS som det nye minnet som jeg skal kjøpe? Hvorfor det? Takker for svarene så langt! Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 B(ase)CLK gir grunnfrekvensen i det meste som rører seg i Sandy Bridge arkitekturen. Det er spesielt PCIe som får problem om den endres vesentlig over 100 MHz. Det var iallefall sant inntil X79, linken under mer enn antyder at BCLK kan settes til 100, 125, 166 eller 250 MHz. Ser også at en 3820 er klokket opp til 4.75 GHz med en Vcore som lukter don't do this at home! http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=874&Itemid=63&limit=1&limitstart=14 Når det gjelder minne, bør du ha 4 like moduler. Finnes de du har fra før i lavprofil, kan du bruke de. Alternativt kjøpe 4 nye moduler, du kan prøve å få byttet inn der du handlet. 1 Lenke til kommentar
Long Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 B(ase)CLK gir grunnfrekvensen i det meste som rører seg i Sandy Bridge arkitekturen. Det er spesielt PCIe som får problem om den endres vesentlig over 100 MHz. Det var iallefall sant inntil X79, linken under mer enn antyder at BCLK kan settes til 100, 125, 166 eller 250 MHz. Ser også at en 3820 er klokket opp til 4.75 GHz med en Vcore som lukter don't do this at home! http://benchmarkrevi...1&limitstart=14 Når det gjelder minne, bør du ha 4 like moduler. Finnes de du har fra før i lavprofil, kan du bruke de. Alternativt kjøpe 4 nye moduler, du kan prøve å få byttet inn der du handlet. Ah, jeg skjønner. Da lærte jeg noe nytt i dag. Får nok ikke fikle med BLCK-en. Etter å ha lest innleggene dine, har jeg bestemt meg for å gå for Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9. Takker for alle svarene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå