Gå til innhold

[Løst] Fått Altibox fiber, men nettverket "lagger"

Anbefalte innlegg

Har til min store glede, og frustrasjon, fått installert Altibox fiber i huset. Hastighetene er kjapt opp i 25 Mbit både opp og ned. Så langt er alt bra, men når jeg forsøker å se en vide fra Youtube eller fra VG/Dagbladet, stopper de nesten alltid opp. Av og til stopper også nettsider opp, de blir ikke lastet ferdig. F5 er eneste løsning da. Speedtest på Dinside.no viser god fart, men nesten hver gang stopper den opp der også og blir stående. Refresher og en sjelden gang fullfører den, men det er sjeldent.

Har tukla med MTU verdier, kom frem til at det den sto på var rett, 1500. Har justert på innstillinger og DNS da de ikke kom fra AltiBox, men ingenting hjelper. AltiBox resatte routeren en gang, og alt var mye bedre, i noen minutter...

Jeg forstår ikke dette og har prøvd å gå systematisk frem for å finne svaret, eller en løsning, men har kommet til kort, og det virker det som AltiBox også gjør. Finnes det noen vennlige sjeler som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er tilkobling fra pc til sentralen din med kabel eller trådløst?

Tilkoblingen er kablet, for det meste. Har en D-link Dir-655 som hovedsentral, og det er fra denne jeg kjører DHCP på nettverket. Denne er forresten ganske ny og fungerte utmerket mot Nextgentel som jeg hadde her før. Under testing har jeg forresten også koblet meg direkte på hovedsentralen for å eliminere D-linken fra feillista. Det var forøvrig også på Dir-655 jeg testet andre MTU verdier og nyttet DNS servere. AltiBox sin hjemmesentral kan man ikke logge direkte på, men må gå via et forenklet web interface. Der får man ikke tuklet med mtu og dns etter hva jeg husker.

Lenke til kommentar

Kan naturligvis være en mandagsruter, ellers er det mulig jeg har vært heldig for jeg har samme ruter og har ikke opplevd lagging her med altibox. Jeg har derimot opplevd selv når det var nyinstallert, og hørt fra andre nyinstallerte altibox-kunder at det var litt luggete og rart den første tiden etter oppkobling. Problemet gikk vanligvis over i løpet av 6-24 timer ca. Her er det forøvrig 40Mbit opp og ned, og det ser ut til å være uncapped fordi periodisk er hastigheten oppi 250Mbit på tider på døgnet med spesielt lav trafikk.

Når det gjelder DIR 655 så har jeg vært borti at den har gått helt i heng og trengte en reboot en sjelden gang, antagelig fordi jeg bla. har et nettverk av renderservere på den og iblant overfører flere hundre GB mellom clusteret og hovedmaskinen i en enkelt kopiering. Skjer ikke så ofte, men en gang iblant. Ikke stort nok problem til at jeg har valgt å bytte.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Tror ikke det er Dir-655. Den fungerte helt fint mot Nextgentel. Dessuten har jeg jo koblet direkte mot sentralen og hatt samme problem allikevel. Er egentlig ganske fornøyd med denne som gir mange muligheter på konfigurering. Topp å kunne ha et gjeste-nettverk på den når jeg av og til tar inn maskiner med virus som skal fikses, da kan jeg koble den til nettet for oppdatering uten fare for maskiner i eget nettverk. Og så er det topp å kunne sette på tidsbegrensning på barnas nett tilgang :devil:

Har forresten flere PC'er som opplever det samme. Konas laptop kobles til trådløst og har store problemer også.

Endret av TRL
Lenke til kommentar

Hadde selv DIR-655 på Altibox nettet mitt, og opplevde noe av det samme som du beskriver. Det er det første jeg ville testet ut ihvertfall, med en annen router. Neste steg blir å klage til Altibox, mange av hjemmesentralene de leverer har merkelige problemer, og om en tekniker kommer å ser på den, finner han fort ut om det er en av de dårlige sentralene. Har forøvrig byttet til Asus RT-N16 og er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde også sånne problemer i starten med Altibox. Da brukte jeg sentralen fra Altibox som router for dhcp og trådløst hjemme.

Ble bra da jeg fikk satt sentralen i bridge-modus og begynte å bruke DIR-655 som router i stedenfor.

Har du enabled bridge-modus på Altibox-sentralen din? (jeg måtte ringe dem for å få enablet det valget i web-grensesnittet man kan logge på)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplevde også sånne problemer i starten med Altibox. Da brukte jeg sentralen fra Altibox som router for dhcp og trådløst hjemme.

Ble bra da jeg fikk satt sentralen i bridge-modus og begynte å bruke DIR-655 som router i stedenfor.

Har du enabled bridge-modus på Altibox-sentralen din? (jeg måtte ringe dem for å få enablet det valget i web-grensesnittet man kan logge på)

Det er godt mulig dette er løsningen for meg.

Er det noen bakdeler med å gjøre dette?

Lenke til kommentar

Nei, bare fordeler spør du meg :)

Hjemmesentralen tar seg av selve tilknytning til Altibox sitt nett og så tar routeren alt annet, dhcp, NAT osv. Routere pleier også å være bedre speccet på hardware fronten (hvis du går for en rask en).

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Nei, bare fordeler spør du meg :)

Hjemmesentralen tar seg av selve tilknytning til Altibox sitt nett og så tar routeren alt annet, dhcp, NAT osv. Routere pleier også å være bedre speccet på hardware fronten.

Kan ikke se noen Bridge funksjonalitet her nei. Har DMZ tilgjengelig, men det er ikke det samme.

Lenke til kommentar

Du må ta kontakt med lokalt kundesenter for at de skal aktivere visning av bridge mode.

Eventuell sende en henvendelse via facebook.com/altibox

Ja, jeg fant ut det. Etter en telefon på nytt til kundesupport skal de teste linja mi igjen i morgen, er spent på å se hva de sier. Har aldri vært borti at akkurat dette skjer og synes det er veldig rart. Om de ikke kommer med noe vettugt, kommer jeg til å be om å bli satt i Bridge modus for å teste det også. Utrolig kjipt å ha en nå 40Mbit linje, men ikke klarer å se en youtube video, eller å måtte refreshe halvparten av besøkte websider fordi de ikke fullfører.

Jeg er fortsatt veldig interessert i å få vite hvis noen har plausible forklaringer på mitt problem. Vil gjerne ha det fikset, men er like interessert i å få vite hvorfor også.

Trond

Endret av TRL
Lenke til kommentar

Har akkurat det samme problemet, nytt installert altibox 50 (25/25) som henger på youtube, osv. Prøvde å kontakte kundeservicen, de første oppgraderte firmwaren på Zyxel P2812 router og det hjelper ikke, nå venter jeg på dem for 3 dager til å ringe tilbake med en ny forslag, men det ser ut som de ikke vet hva som skjer. Får du vet noe, vær snill å si ifra!

Lenke til kommentar

.. Ja, jeg fant ut det. Etter en telefon på nytt til kundesupport skal de teste linja mi igjen i morgen, er spent på å se hva de sier.

Trond ..

- Hva ble resultatet av testingen?

Hadde selv noen rare problemer med min Altibox. Ba kundeservice om å sjekke feilraten/statistikken (Tx/Rx) på min sentral og nærmeste aktive node i Altibx sitt nett. De fant mange (=>10.000) errors på min hjemmesentral siden siste restart. Linjen ble sjekket og ny boks installert. Teknikeren mumlet noe om at dB loss var lavere nå. Vet derfor ikke om det var hjemmesentralen eller linjen som gjorde susen. Mulig at tekniker skiftet den sånn i tilfelle.

Ting ble bra etter at tekniker fikset linje/skiftet boks hos meg.

Lenke til kommentar

Har akkurat det samme problemet, nytt installert altibox 50 (25/25) som henger på youtube, osv. Prøvde å kontakte kundeservicen, de første oppgraderte firmwaren på Zyxel P2812 router og det hjelper ikke, nå venter jeg på dem for 3 dager til å ringe tilbake med en ny forslag, men det ser ut som de ikke vet hva som skjer. Får du vet noe, vær snill å si ifra!

Problemet ble løst med bridge-modus :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet ble løst med bridge-modus :)

Det var med bridge jeg fikk lyst det her også. Det dvs. det er jo ikke en løsning på problemet, vet fortsatt ikke hva som var årsaken til feilen, men og det irriterer meg litt.

Men alt funker somdet skal iaf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...