Gå til innhold

Om å by på bolig "med forbehold"

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at det er mulig å by på bolig "med forbehold om salg av egen bolig". Hvordan fungerer dette i praksis?

Vil ikke de færreste selgere ønske å binde seg til et bud som kan trekkes tilbake etter en stund??? Det hørtes litt for godt ut til å være sant (for meg som er i en prosess med å selge)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, selger er ikke forpliktet til å velge høyeste bud - i alle fall ikke når det kommer med forbehold av typen "salg av egen bolig", "skaffe finansiering".

I praksis vurderer megler risikoen i budet (er boligen din lettsolgt f.eks.), men dette er høy risiko for selger. Du må regne med, som kjøper, at hvis ikke budet bare blir forkastet kan du fort få motkrav som f.eks. at boligen skal selges innen en gitt tid og at du som selger ikke skal akseptere slike forbehold.

Lenke til kommentar

Her har du en temmelig god aftenposten-sak om å by med forbehold:

http://www.aftenposten.no/bolig/Trakk-seg-fra-boligkjop---ma-ut-med-300000-6734210.html

De er altså ikke en billig og enkel måte å skaffe seg lengre tid til å bestemme seg på, du må faktisk reelt sett jobbe ganske hardt for å selge boligen din og forplikter deg til å akseptere gode bud.

Jeg vil anbefale å kun akseptere bud av typen "med forbehold om at jeg får solgt egen bolig til min. x kr".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...