Gå til innhold

Oslo - Singapore på sykkel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(Takk for tipset om Lilwall-boken, slang den i handlekurven på Amazon.)

Bare hyggelig. Selv om jeg har dagdrømt om en slik tur i et par år nå, så var det denne boken som faktisk overbeviste meg om at en slik tur ville være mulig å gjennomføre, så all ære til Rob Lilwall.

Ellers har jeg lekt litt mer med reiseruten, og funnet ut at det går en ferje mellom Venezia og den lille kroatiske havnebyen Rabac. Naturlig nok tenker jeg da å ta en omvei, fra Milano til Trento nord for Venezia, videre til Trieste - Ljubljana - Zagreb - Rijeka - Rabac, og derfra til Venezia med båt. En liten omvei på bare 800 kilometer eller så.

En annen ting jeg vurderer, er å istedenfor å ta ferje fra Brindisi til Patra, så kan jeg ta ferje fra Bari litt lenger nord til Durrës i Albania. Så kan jeg sykle derfra ned til Patras og Athen istedet. Ved nærmere ettersyn ser jeg at det går en ferje fra Bari til Dubrovnik også...

Huff da, hvor lang tid kommer jeg til å bruke ut av Europa hvis jeg fortsetter sånn...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nei, si det. Skal jeg være helt ærlig vet jeg ikke om denne turen blir noe av, prosjektet har fått et par spark under beltestedet. For det første har jeg fått redusert arbeidstid på jobben grunnet dårlig økonomi, så å spare 10 000 i måneden er umulig (tjener nå 11 000 brutto...). For det andre blir det problematisk å sykle til jobben. Jeg har begynt å trene Taekwondo, treninga er to ganger i uken, og jeg begynner tidlig begge dagene etter. I praksis betyr det to timer med heftig trening av bein, deretter <5 timer søvn, før jeg liksom skal sykle to og en halv mil. For noen med min kondis blir det vel mye manndomsprøve to ganger ukentlig. For det tredje var jeg innom Intersport og spurte om de kunne lære meg å fikse sykler, noe de definitivt kunne, eneste problemet er at så sent på året er det ingen sykler å fikse. Så jeg kommer ikke til å tjene nok, få trent nok, eller lære å fikse sykkel. Forutsetningene kunne med andre ord vært bedre...

Den fjerde og kanskje mest avgjørende grunnen er at framtidsutsiktene mine forandret seg til det bedre. Jeg har aldri visst hva jeg skal utdanne meg som, karakterene mine fra VGS har satt en effektiv stopper for alle karriereveier jeg kunne tenke meg, så en slik tur var definitivt å foretrekke framfor å sitte hjemme hele dagen og sture. Men, som ved en åpenbaring fant jeg ut for litt siden at å utdanne seg til elektriker ikke krever noen femmer i matte, man kan bare bli tatt opp som en slags lærling ved en bedrift og så lærer de deg opp. Elektriker er også et yrke jeg kunne tenke meg å bli.

Se på det sånn: Før hadde jeg to valg: A) sitte hjemme og deppe eller B) sykle og oppleve verden. Nå har jeg blitt presentert med et tredje alternativ, som inkluderer å flytte hjemmefra og utdanne meg til noe jeg vil bli, kort sagt det jeg har drømt om siden ungdomsskolen. Jeg sier ikke at dette prosjektet er helt dødt, hvis jeg ikke får en praksisplass f.eks. så vil jeg fremdeles prøve å få til en tur, men per i dag så prioriterer jeg det tredje alternativet. Får bare beklage hvis det skuffer noen. Min utferdstrang er like utemmet som før, så en eller annen gang i fremtiden vil ganske sikkert en slik tur finne sted, forhåpenligvis med litt bedre forutsetninger enn jeg har nå...

Lenke til kommentar

Hej kjeven!

Jeg kommer fra Singapore og nå lærer jeg norsk. Jeg var ikke i Norge, men neste år vil jeg reise til Norge for å se dette vakre landet. Jeg har sett inleggene dine og jeg finner at de er veldig spennende. Jeg vil gjerne vise deg Singapore, hvis du reiser hit!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg tror du er inne på et kjernespøsmål i innlegget ditt, Kjeven: når vi reiser langt og lenge, er vi på en reise mot noe eller rømmer vi fra noe? Om en ender opp med at hovedgrunnen til å dra er ønsket om å rømme fra skal det mønstres mye motivasjon for å tråkke seg hele veien til Singapore.

Manglende treningsmuligheter skal du ikke ta så hardt på. Om du drar blir det alltids trening nok underveis, selv om første par ukene selvsagt blir tyngre og tregere. Litt penger må en ha for å reise, men om du er interessert skal det ikke mer enn en måned eller to med fulltidsjobbing før du tar igjen det tapte (antar det går i deltid når vi snakker 11k før skatt pr mnd?). Sykler er enkle saker -- jeg kjenner folk som har dratt på jordomseiling tre timer etter at de først satte sine ben på en seilbåt, det tekniske er en del hakk mer kronglete der.

Det er ingen praktiske, fysiske eller økonomiske grunner til at du ikke skal kunne klare dette, slikt blir unnskyldninger. Det blir aldri enklere å dra enn nå. Men motivasjonen er din og bare din; du kan tvinge deg selv til å løpe et maraton eller krysse en isbre, men ikke til sykling gjennom to kontinenter.

Endret av Euklid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg deler de forrige taleres kynisme (eller er det bare realisme?), men én ytterligere tanke det kan være verdt å ta med: ønsker man å sykle til Singapore, eller ønsker man å være en som har syklet til Singapore? I siste kategori er det rikelig med kandidater.

Lenke til kommentar

Er helt enig med nightfox her.. når og trene kampsport kommer forann enn sånn tur, er det noe helt feil med motivasjonen.

Penger bør ikke være et Stort problem heller.

Er bedre og se hvor langt man kommer og heller dra hjem tidligere om pengene tar slutt.

Men viste seg at trådstarter bare var en stor kjefta arogant fyr.. når man ser på hva han svarer. Ser man at han ikke hadde peil uansett

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig hyggelige tilbakemeldinger får en si.

Var kanskje ikke så lurt og være så stor i kjeften og frekk som du var tidligere i tråden.

Ja vel? Jeg går ut ifra at når du kaller meg "frekk" så refererer du til de første postene her, hvor du sa prosjektet mitt var "helt umulig" uten å forklare hvorfor eller komme med potensielle løsninger, hvorpå jeg sa at jeg syntes svaret ditt var lite konstruktivt, noe som fikk deg til å proklamere at du allikevel "ikke gadd å hjelpe meg". Utover det ble det utvekslet et par frekke kommentarer fra begge parter, fra min side framprovosert av din manglende vilje til å hjelpe. Siden du faktisk hjalp meg og svarte på spørsmålene mine over de neste fire sidene trodde jeg den stridsøksa var begravd, men tydligvis ikke. Hvis du fremdeles er butthurt over tre måneder gamle frekke kommentarer du selv framprovoserte, så får det være din hodepine.

Det finns altid en unskylding

Talentløst, men resultatet var vel gitt på forhånd. Et altfor ambisiøst prosjekt, noe mange ga uttrykk for. Det sier en del om pågangsmotet når alt som skulle til for å stoppe prosjektet er Taekwondo og en mulighet for å bli elekrikerlærling.

Dere tror virkelig at dette var en beslutning jeg tok over natta? Nightfox har jo virkelig misforstått alt, men jeg forventer knapt noe mer av fyren som ikke bidro med annet enn kommentarer som "du er en kuk" og "dra på interrail istedet". Prosjektet er ikke stoppet, jeg prioriterer ganske enkelt annerledes. Prosjektet lever fremdeles, hvis elektrikerplanen ikke fungerer så vil jeg fremdeles prøve å få til en tur, og jeg skrev også at jeg kommer til å ta en tur en gang i fremtiden. Grunnen til denne endringen er ikke "Taekwondo og en mulighet for å bli elekrikerlærling", men mangel på penger, samt praktisk og fysisk trening. Hadde du tatt deg bryet med å lese posten min ordentlig, så hadde du sett dette.

Jeg satt meg som mål å spare 100 000 fram til jeg dro, noen mente til og med at dette var for lite. For å klare det måtte jeg spare 10 000 i måneden, på den tiden var det mulig da jeg tjente 20 000 brutto. Nå tjener jeg 11 000 brutto. Etter skatt ligger jeg allerede under målet mitt, i tillegg kommer regninger, husleie og andre utgifter. Bytt jobb, sier du? Tror dere virkelig at jeg ikke har sett meg om etter annet arbeid? Jeg har vært innom stort sett hver eneste butikk i distriktet, det finnes ikke en eneste ledig stilling her med mindre du har doktorgrad. Det åpnet en Clas Ohlson-butikk her for et par måneder siden, ca. 20 ledige stillinger hvis jeg husker riktig, og over 1000 søkere. Jeg er altså ikke den eneste som ser meg om etter arbeid heller, noe som ikke akkurat gjør saken lettere.

Og tror dere virkelig ikke at jeg prøvde å sykle til jobben etter treninga? I to uker ga jeg det et forsøk, med det resultat at jeg var for utslitt på jobben til å gjøre noe særlig, og for utslitt på trening til å prestere overhodet. At jeg er i elendig form har jeg vært ærlig om hele tiden, og det ble rett og slett for mye på en gang.

Og det faktum at jeg knapt vet hvordan man skifter en punktert slange, det er liksom helt greit det? Ikke noe problem å legge ut på alle sykkelturers mor uten å kunne en dritt om å faktisk fikse problemer som helt sikkert kommer til å oppstå underveis?

Hvis jeg bare lette etter unnskyldninger for å ikke dra på tur, hvorfor kjøpte jeg da sykkel og utstyr for 20 000? Hvorfor har jeg korrespondert med diverse ambassader angående visum? Hvorfor sov jeg flere netter i telt bak i hagen som forberedelse? Hvorfor opprettet jeg denne tråden overhodet hvis jeg ikke var 100% innstilt på å dra? Som sagt, dette var ikke en beslutning jeg tok over natta, faktisk er det ikke en beslutning jeg har tatt enda; Sindre spurte hvordan planleggingen gikk, og jeg var ærlig og fortalte hvordan situasjonen var per i dag. At dere tolker det dithen at jeg har "gitt opp" får være greit, men dere trenger ikke å være så ufine. Jeg skal være så ærlig og si at jeg blir såret når jeg får slengt i fleisen at jeg er talentløs, altfor ambisiøs og bare leter etter unnskyldninger for å kaste inn håndkleet. Uansett om jeg hadde gitt opp, hvilket jeg ikke har, så synes jeg det er slemt å gni det inn på den måten.

Prøv å se det fra min side da: Jeg er snart 22 år, bor fremdeles hjemme, og har fått samtlige karrieredrømmer knust pga. dårlige karakterer fra videregående. Og så plutselig finner jeg et yrke som jeg ikke bare har lyst til å bli, men som ikke krever mer enn en jobbsøknad og litt hardt arbeid før man er ferdig utdannet. Livet har ikke alltid vært så fett for meg heller, når man plutselig får en slik mulighet i fanget i en ellers grå og trist hverdag, så er det en mulighet få takker nei til. Hadde ikke denne muligheten åpenbart seg ville jeg syklet avgårde neste sommer, det hersker det ingen tvil om.

Jeg vet ikke om jeg deler de forrige taleres kynisme (eller er det bare realisme?), men én ytterligere tanke det kan være verdt å ta med: ønsker man å sykle til Singapore, eller ønsker man å være en som har syklet til Singapore? I siste kategori er det rikelig med kandidater.

Les nest siste avsnitt jeg skrev over. Hvorfor har jeg brukt relativt store summer på utstyr og brukt mye tid på planlegging hvis jeg ikke ville sykle til Singapore? Såklart vil jeg også være en som har syklet til Singapore, det er mye jeg skulle ønske jeg var, men forskjellen er at dette prosjektet har jeg gjort mye for å få realisert. Hvis jeg ikke allerede har overbevist dere om at dette var, og er, noe mer enn en dagdrøm, så får det være så, jeg har sagt det jeg kan.

Er helt enig med nightfox her.. når og trene kampsport kommer forann enn sånn tur, er det noe helt feil med motivasjonen.

Penger bør ikke være et Stort problem heller.

Er bedre og se hvor langt man kommer og heller dra hjem tidligere om pengene tar slutt.

Men viste seg at trådstarter bare var en stor kjefta arogant fyr.. når man ser på hva han svarer. Ser man at han ikke hadde peil uansett

Når jeg nå leser ditt siste innlegg begynner jeg derimot å lure. Ser du dette som en så stor personlig seier at du må lire av deg de mest ufyselige kommentarene mora di lærte deg? Du snakker som om vi to har vært fiender i mange år, når jeg inntil for et par dager siden så på deg som en fyr som hjalp meg med reiseplanleggingen min. Hvor kommer alt dette hatet plutselig fra? Jeg har vært storkjefta og arrogant? Hvem er det som er arrogant her egentlig? Jeg oppretter en tråd for å få hjelp til et prosjekt jeg har drømt om lenge, og du bruker flere innlegg til å skryte av ditt vell av erfaring som du ikke gidder å dele, samt rakke ned på meg når du tolker det dithen at jeg har gitt opp. Jeg hadde "aldri peil"? Jeg opprettet denne tråden nettopp for å få råd og tips, jeg har da aldri lagt skjul på at jeg ikke har nok praktisk kunnskap til å gjennomføre en tur av slike dimensjoner. Hvis du og nightfox skal fronte en eller annen mobbekampanje mot meg her, så kan dere like godt si ifra med en gang så kan jeg spørre en moderator om han kan slette innleggene deres og stenge hele tråden i samme slengen. Hvis denne tråden skal bli en arena for hatske utspill mot meg som person bare fordi dere ikke får en reiseblogg å følge med på neste sommer, da vil jeg heller se den stengt.

Endret av Kjeven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ydmykhet er ikke din sterkeste side ser jeg. Plutselig skal vi få medlidenhet og se ting fra din side? Tror du virkelig folk hadde kommet med frekke kommentarer om ikke du hadde sittet på din høye hest og hersket med andre i et av dine åpningsinnlegg? Tror du jeg har en agenda om å skjelle folk ut? Jeg møter enhver person med den største form for respekt. Menneskeverd og respekt er to verdier jeg personlig setter utrolig høyt. Arrogante og selvgode folk derimot, de fortjener å høre det.

Videre taler min "interrail"-kommentar for seg selv. Europa i seg selv er ikke så "eksotisk", og jeg var helt sikker på at dette prosjektet kom til å gå i dass hvis du ikke modererte dine målsetninger, og det gjorde det jo. Ved å spare deg for påkjenningen gjennom store deler av Europa ville du fortsatt fått en stor opplevelse og tonnevis av respekt fra alle som fikk høre om det, samtidig som du kunne spart mye tid og overnattet en hel del i byer som er verd å besøke. Skal jeg oppleve verden kan jeg fint unngå sykleturen via Sverige, Danmark, Tyskland og enda et par land, men jeg hadde supplert med en interrailbillett og tatt en hel del avstikkere.

Når du er så arrogant som du var i starten av tråden var kommentarene velfortjent, og du fortjener å høre det når prosjektet gikk i dass, og særlig når begrunnelsen i beste fall er syltynn. Du sier også at du ikke er i form i det hele tatt, og prosjektet viser seg da fra sin sanne side: Dette er dagdrømming på høyt nivå fra en som trives best med beina på sofaen. Hvem som helst kan som følge av dagdrømming gjøre research og gjennomføre dyre innkjøp men senere innse hva man har begitt seg ut på. Overnattet du virkelig i telt i hagen? :wee: Hva var vitsen med det!?

Endret av Nightfox-
Lenke til kommentar

Når jeg nå leser ditt siste innlegg begynner jeg derimot å lure. Ser du dette som en så stor personlig seier at du må lire av deg de mest ufyselige kommentarene mora di lærte deg? Du snakker som om vi to har vært fiender i mange år, når jeg inntil for et par dager siden så på deg som en fyr som hjalp meg med reiseplanleggingen min. Hvor kommer alt dette hatet plutselig fra? Jeg har vært storkjefta og arrogant? Hvem er det som er arrogant her egentlig? Jeg oppretter en tråd for å få hjelp til et prosjekt jeg har drømt om lenge, og du bruker flere innlegg til å skryte av ditt vell av erfaring som du ikke gidder å dele, samt rakke ned på meg når du tolker det dithen at jeg har gitt opp. Jeg hadde "aldri peil"? Jeg opprettet denne tråden nettopp for å få råd og tips, jeg har da aldri lagt skjul på at jeg ikke har nok praktisk kunnskap til å gjennomføre en tur av slike dimensjoner. Hvis du og nightfox skal fronte en eller annen mobbekampanje mot meg her, så kan dere like godt si ifra med en gang så kan jeg spørre en moderator om han kan slette innleggene deres og stenge hele tråden i samme slengen. Hvis denne tråden skal bli en arena for hatske utspill mot meg som person bare fordi dere ikke får en reiseblogg å følge med på neste sommer, da vil jeg heller se den stengt.

Se hvem som plutselig ikke var så tøff lenger... Det handler ikke om mobbekampanje, det handler om at når du først velger å være arrogant og selvgod så bygger du opp et ego som du må leve opp til. Du la opp til det selv, og å dra "mobbekortet" er litt småkjipt gjort synes jeg. Du får hard kritikk, men mobbing? Jeg håper en eventuell moderator tenker seg godt om før innleggene blir slettet. Dette er kritikk, ikke mobbing.

Endret av Nightfox-
Lenke til kommentar

Du lærer fort nok hvordan lappesaker funker hvis du er sulten, våt og kald, tom for mat og har punktert langs en landevei i Kroatia. Du klarer alltid ett tråkk til. Du kunne utsatt avreise et par måneder og flyttet til et sted de trengte sjeler villige til å jobbe lange dager (ikke drømmen på sikt, men nattskift på fiskeforedlingssjapper er nok av de mer effektive tiltakene).

Når jeg omtaler dette som unnskyldninger er det på ingen måte for å sverte deg, Kjeven, selv om jeg kan skjønne at det oppfattes slik. Poenget er at disse unnskyldningene ligger latent i oss alle, og det krever mye å ikke bukke under for de.

Det er slett ikke gitt at rett løsning er å dra -- mange i min familie ville nok vært svært beroliget om jeg bare hadde vett til å kjøpe en svær enebolig så jeg ble etablert i stedet for å drive med dette fantelivet, men det gjelder å være ærlig med seg selv når en bestemmer seg for hva en skal gjøre og hvorfor en landet på den konklusjonen. Du er den eneste som kan svare på hva som er rett løsning for din egen del.

De som ender opp med å dra er de som lar drømmen bli sterkere enn motforestillingene, selv om motforestillingene i mange tilfeller er vel så solid begrunnet som drømmen. Vi vet bedre, men drar likevel. Kerouac sier alt:

“Somewhere along the line I knew there'd be girls, visions, everything; somewhere along the line the pearl would be handed to me.”

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...