Gå til innhold

Oslo - Singapore på sykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du burde investere i et godt sete. Dette vil ikke si det største og mykeste du finner. Hvis setet blir for stort og klumpete vil sittestillingen bli ødelagt, og du kan lett pådra deg slitasjeskader på en lang tur. Setet må også sittes inn en god stund før du slipper de fleste problemene.

 

Samme gjelder med dekk. Kjøp noen gode noen. Kan spare mye tid og penger på å ikke punktere så mye.

 

Hva slags sykkel har du kjøpt?

 

Sykkelen er en Surly Disc Trucker, som i all hovedsak er en Surly Long Haul Trucker med skivebremser. Setet, som er bestilt men som ikke har kommet fram enda, er et Brooks B-17. Jeg har holdt på fram og tilbake i sykkelforumet siden i fjor en gang med å finne ut av hvilken sykkel som egner seg best til en slik tur, så er det noen jeg faktisk ikke er usikker på, så er det at valget av sykkel og utstyr er korrekt. Jeg har tenkt å spørre på den lokale sykkelbutikken om jeg kan "gå i lære" hos sykkelreparatøren deres og lære meg litt grunnleggende sykkelførstehjelp, en liten digresjon til punkteringer.

 

Ellers har jeg lest meg opp litt på visa, da spesielt til Kina. Såvidt jeg skjønner kan man få utstedt et multiple entry-visum, altså slik at man kan dra inn og ut så mange ganger man ønsker, med en varighet per opphold på to måneder, og en varighet på selve visumet på et år. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Men igjen blir det anbefalt å søke før man drar, noe som ville vært idioti i mitt tilfelle, da jeg ikke engang kan gjette på når jeg kommer fram til den kinesiske grensen. Hadde det vært mulig å ringe til den kinesiske ambassaden i Islamabad når jeg krysser grensa til Pakistan og fortelle dem at trenger et visum, så jeg får satt i gang papirmølla før jeg kommer fram? Har også lest at behandlingstiden på visa til land i sentral-Asia er på flere måneder, noen som vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar

Ok, plan B: Jeg søker om double entry-visum i Islamabad, som får meg inn i Kina to ganger, først over grensen fra Pakistan og senere fra Kasakhstan. Jeg må vel søke om visumutvidelse underveis ettersom jeg tror jeg bruker en stund på de 4500 kilometerne fra Kasakhstan til Bejing. Jeg tar ferje til Sør-Korea og Japan, og søker om et nytt double entry-visum i Tokyo. Dette visumet får meg inn i Kina igjen fra Japan, og tilbake til Kina etter å ha vært i Taiwan. Når jeg kommer til Hong Kong søker jeg om et single entry-visum som får meg til Vietnam.

 

Vil dette fungere i praksis? Er det lett å få visumutvidelse underveis?

 

Jeg leser også at jeg i visumsøknaden enten må ha et invitasjonsbrev fra "en venn" i Kina, eller flybookingbekreftelse tur-retur, hotellbookingbekreftelse i samtlige storbyer, samt en detaljert reiseplan med ankomst og avgang og hva jeg har tenkt å gjøre i hver eneste by jeg skal innom. Begge deler er jo like uaktuelt for meg, sistnevnte bokstavelig talt umulig. Jeg har hørt at det ikke er så lurt å nevne at man skal sykle rundt i visumsøknaden til Kina, men hvis jeg sier at jeg kommer over grensa til fots, og skal ta buss eller tog hele veien til Beijing, er de fremdeles like strenge på dette med fly- og hotellbooking? En reiseplan skal jeg alltids klare å hoste opp, men fly og hotell derimot...

 

Jeg har også hørt rykter som sier at hvis man kommer syklende over grensa til Kina, så vil grensevaktene konfiskere sykkelen din. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

visum utvidelse er absolutt 0 problem, men man får bare 1 månde ekstra, men kan gjøre det 2 ganger.

har gjort det flere ganger selv, tar alt fra 1time til par dager. men gjør det i små byer,

 

man trenger ingen ting spesielt for visum søknad, jeg fikk nytt Kina visum, den uka som var nå. trengte absolutt ingen ting. MEN kan ha noe med at jeg har hvert der en del ganger og hadde flere gammle kina visum i passet.

 

jeg kom syklene over grensa til Kina fra Kygyrstan, ble plasert i en buss og kjørt ca 50km eller noe inn i Kina, vet ikke hvorfor. sånn er det når man kommer fra pakistan også...

 

 

du bør ikke regne med du får Kina visum i Pakistan eller landene rundt, Kina har blitt strenge på og utgi visum utafor ditt hjemland.

 

prøvde og søke visum til Kina i Petoria i Sør Afrika i feb i år. fikk ikke.. prøvde i kambodsja i mars, fikk det i løpet av noen timer

Lenke til kommentar

Jeg har reist mer enn de fleste, men ville likevel vært ganske skeptisk til en sånn tur, så all ære til deg hvis du faktisk gjennomfører!

 

De største problemene dine blir nok reisen gjennom midt østen og de andre krigsherjede landene og alt stresset med visum. Du må ihvertfall lese deg kraftig opp på alt som er mulig å komme over. Klarer du f.eks. å få Israelsk stempel i passet ditt (eller grensestempel fra ett av nabolandene) kommer du ikke inn i de fleste muslimske land og du er fucked.

 

Tipper ogsåen del land (f.eks. Sør Korea og Japan) vil være skeptisk hvis du har stempel fra mange mUslimske land.

 

Og multi entry til kina er uaktuelt. Tipper du kommer til å slite med å få visum dit når du er i andre land siden de hater norge. Og du er jo avhengig av det siden de kun gjelder for tre måneder.

 

Ang budsjett ville jeg spart opp mer enn 100.000. Kommer nok til å bruke minst 4-5 år på hele turen og tror jeg ville hatt minst 200.000 + en reservekonto for flybilllett.

 

Kan skrive mer når jeg kommer tilbake fra reisen jeg er på nå.

Endret av -Sindre
Lenke til kommentar

Minnes å huske jeg så et program på NRK som tok for seg et par tre karer som syklet gjennom Russland i retning Kina. Din rute går jo en del lenger sør, men anbefaler å se det for å danne seg et lite bilde av hvilke utfordringer man kan stå overfor på en slik reise. Kan dessverre ikke huske hva programmet het eller når det gikk.

 

http://www.original.no/smb/index.html

Endret av Rampelyset
Lenke til kommentar

de som sykkla der, "juksa" jo, de hadde følge bil.

 

når jeg sykkla gjennom central asia hadde vi 20kg med bagasje og ekstra utsyr + mat og drikke for 12 dager.. og ha nesten 40kg med bagasje på sykklen i oppoverbaker med motvind er et sant helvete.

 

hvis du ikke skal gjennom Tajikistan trenger du ikke så mye bagasje og mat pga når man sykkler over Pamir platået er det bare en landsby på veien som har minimalt med ting, og fra hovedstaden til vi kom til Kina så vi ingen steder vi kunne fikse på sykklene, så må ha med alt av reserve deler, og reserve for reserve deler.

 

men så fort man kommer inn i Kina trenger man nesten ikke ekstra utstyr lenger pga er sykkel verksteder over alt

Lenke til kommentar

Jeg har reist mer enn de fleste, men ville likevel vært ganske skeptisk til en sånn tur, så all ære til deg hvis du faktisk gjennomfører!

 

De største problemene dine blir nok reisen gjennom midt østen og de andre krigsherjede landene og alt stresset med visum. Du må ihvertfall lese deg kraftig opp på alt som er mulig å komme over. Klarer du f.eks. å få Israelsk stempel i passet ditt (eller grensestempel fra ett av nabolandene) kommer du ikke inn i de fleste muslimske land og du er fucked.

 

Tipper ogsåen del land (f.eks. Sør Korea og Japan) vil være skeptisk hvis du har stempel fra mange mUslimske land.

 

Og multi entry til kina er uaktuelt. Tipper du kommer til å slite med å få visum dit når du er i andre land siden de hater norge. Og du er jo avhengig av det siden de kun gjelder for tre måneder.

 

Ang budsjett ville jeg spart opp mer enn 100.000. Kommer nok til å bruke minst 4-5 år på hele turen og tror jeg ville hatt minst 200.000 + en reservekonto for flybilllett.

 

Kan skrive mer når jeg kommer tilbake fra reisen jeg er på nå.

 

må være enig her. visum er altid det største problemet. ser ut som Pakistan visum har begynt og bli veldig vanskelig og få utafor sitt hjemland nå.

 

iran er veldig lett

Pakistan - som nevnt over

 

da har man en alternativ rute, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan (tajikistan) kyrgystan

 

turkmenistan - et sant helvete, har selv prøvd og ga opp.. hvis man er heldig og få visum får man maks 5dagers transit

 

Uzbekistan - trenger invitasjon, skal være helt ok og få, fikk det selv i tajikistan (brukte det aldri) men tok 1 uke

tajikistan - fikk jeg på flyplassen

Kyrgystan fikk jeg i Tajikistan, tok 1 dag, men var masse papier og måtte bestikke dem på ambasaden

var flere i gjestehuset jeg bodde som hadde venta over 1 uke på å få det

Kazhakstan - prøvde jeg å få i Kyrgystan, ga opp. de på ambasaden var ekstremt vanskelig, måtte ha invitasjon, og masse andre papier, var fram og tilbake noen dager til ambassden uten og få noe onkelig svar på jeg mangla

 

uten om visum trenger man enn egen tilatelse for og sykkle over fjell områdene i Tajikistan (GBAO permit) fikk den ganske lett i tajikistan men flere på gjestehuset hadde gitt opp, virka 50%50 om man fikk den eller ikke

 

HVIS man bruker 1 eller 2 uker på å få visum i et land, så har man allerde brukt opp halve visumet i det landet man er, da har man veldig veldig liten tid på og sykkle gjennom landet

 

4/5 år ville man ikke brukt, 1 og halvt til 2 år ville man brukt på hele turen. 100 000kr burde være mere enn nok, så lenge ikke noe spesielt skjer.

 

jeg brukte vel ca 20 000kr på utstyr før jeg dro, så 10 000kr i forsikring.

så lenge man sykkler og bor i telt har man gratis tansport og for det meste gratis boende. da går det veldig lite penger.

Lenke til kommentar

færrest mulig land er veldig smart, hvertfall av de "vanskelig" landa pga visum, når man er i sør øst asia spiller det ingen rolle, man får visum til alle landene på grensa i sør øst asia uansett.

  • Været
  • Å få tak i nok rent vann
  • Nok mat
  • Sykdom
  • Trafikken

 

hadde de skrevet som størrsle utfordringen.

 

for meg var det mat og vann som var det størrse problemet, skal jeg ta turen igjen nå skal jeg ha med meg nok nødrasjoner til store deler av turen, utafor hovedstaden i tajikistan og kyrgystan fikk man ike tak i mat man kunne ta med deg, og maten man fikk hus lokale var 99% av gangene suppe som var kokt på et bein fra et dyr for og gi litt smak. ga 0 engeri

 

reint vann gikk vi uten i flere uker, vi rensa det vannet vi hadde gjennom de mest møkkete sokkene vi hadde, var noen dager hvor vi sykkla 20m, stoppa og spydde, 20m til så spy. osv.

 

møtte flere syklister som kom motsatt vei av oss med samme problem

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har egentlig lite å bidra med her, ingenting faktisk, men da jeg dro til Kyrgyzstan via Moskva fikk jeg Dobbel entry Visa på Flyplassen Bishkek.

Fikk en ansatt på hotellet (Hotell Dostuk hvis jeg ikke husker feil) til å ordne visum til Kazakhstan for meg. Kosta 60 USD å fikk det samme dag. Jeg bare ga de passet. Skreiv vel under på noen papirer også.

Hu stakkars jenta som hjalp meg, beklaga å hviste ikke hva mer hun kunne gjøre for meg siden hu sjøl mente det tok så lang tid???

Syntes det gikk fort jeg da men..

Lenke til kommentar

Jeg ser Iran har et konsulat i Erbil i irakisk Kurdistan hvor jeg kan søke om iransk visum. Hvordan er det for nordmenn å få visum til Kurdistan? Jeg vet EU-borgere får det ved grenseovergangene, men Norge er nå en gang ikke en del av EU. Jeg har også lest at visumet man får ved grensa kun er for ti dager, men at disse ti dagene lett kan utvides når man kommer til Erbil. Kan noen bekrefte dette?

 

Jeg har også sett litt på dette med visum til Pakistan, og det er jo virkelig et lite helvete. Så jeg tenker, hvorfor ikke sykle utenom Pakistan, og heller sykle Pamir Highway gjennom sentral-Asia? Da kan jeg sykle fra Teheran mot Mashhad, til Herat i Afghanistan, som tross alt går for å være en av de sikrere byene i landet, nordover til Mazar-i-Sharif, derfra følge M41 (altså Pamir Highway) via Usbekistan til Tadsjikistan, før jeg ender opp i Osh i Kirgisistan. Derfra til Bisjkek, hvor jeg uansett planla å ende opp etter å ha syklet Karakoram Highway.

 

Visum til Afghanistan ser greit nok ut, i alle fall på papiret. Å få en invitasjon til Usbekistan mens jeg er i Afghanistan høres jo en smule komplisert ut, i så fall hopper jeg bare over Usbekistan og sykler rett inn i Tadsjikistan. Visum til Tadsjikistan burde gå greit, såvidt jeg skjønner trenger jeg et invitasjonsbrev som jeg kan søke om over nettet, og da kan jeg søke om GBAO-permit samtidig. Søkte du om et slikt brev før du dro wailer, eller tok du det når du kom til Dusjanbe? Dette kan jeg uansett gjøre på en internettkafé på veien. Det er et tadsjikisk konsulat i Mazar-i-Sharif hvor jeg kan søke om visum. Litt googling forteller meg at nordmenn ikke trenger visum til Kirgisistan hvis de skal være i landet i mindre enn 60 dager. Trenger heller ikke invitasjonsbrev til Kasakhstan hvis besøket er kortere enn 30 dager, hvordan det er med visum forøvrig vet jeg ikke, ettersom nettsidene til den kasakhstanske ambassaden er nede... Hvis det er så enkelt som det var for fyren over meg, så er det jo rein plankekjøring.

 

Wailer, hvor lang tid sånn ca. brukte du på strekningene hvor det ikke gikk an å få tak i forsyninger? Hvor mye mat og vann bør man planlegge å ta med, er vel egentlig det jeg spør om.

Lenke til kommentar

visumet til Afghanistan kan du få på noen timer i Khorugh, jeg gadd aldri, dro bare ulvovelig inn i afghansistan absolutt ingen problem.

 

GBAO permit tok jeg i Dushanbe, var veldig lett men en del frem og tilbake mellom forskjellige kontorer. men var flere på gjestehuset der jeg bodde som slett veldig med det, flere venta fortsatt på det, virka 50%50 på hvem du møtter der.

 

nordmenn trengte hvertfall visum til Kygrystan når jeg var der i 2010, fikk det på 1 dag i Dushanbe

 

 

jeg reiste litt rundt i afghanistan når jeg var der, men ble stoppa av militær flere ganger, du spurte aldri om pass eller visum men nekta oss og dra videre.

 

vi ble også satt i militær bil og kjørt et stykke pga egen sikkerhet.

 

den strekkningen vi ikke fikk tak i mat og drikke var 2 uker ca, vi endte med og hoppe på en bil som kom forbi, vi var nesten tomme for mat og drikke.. strekknigen er ikke alt for lang men er forbanna mye oppoverbaker på dårlig veier og mye motvinn gjorde at mann ikke klarte mange KM om dagen.

 

i løpet av 2 ukene kom det 14biler forbi på den veien, bilen som kom forbi var det en annen syklist som hadde leid, det er veldig veldig lite lokal transport oppe i fjellene så er lett og bli sitende fast

Lenke til kommentar

@wailer: Du syklet vel andre veien da, fra sentral-Asia og sørover mot Afghanistan? Jeg kommer andre veien, fra Iran. Jeg vet det er et afghansk konsulat i Mashhad, litt søking avslører at det har vært problemer med å få visum til Afghanistan i Mashhad tidligere, men finner ingenting nyere enn tråder fra 2008. Det er vel ikke noen som tilfeldigvis vet noe om den nåværende situasjonen?

 

Og angående dette med GBAO-permit; trenger jeg egentlig det? Jeg skal sykle Mazari Sharif - Dusjanbe - Osj, såvidt jeg kan se på kartet er jeg aldri innom GBAO i det hele tatt. Eller?

 

@Punainen: Veldig interessant, denne må jeg lese mer om. Noen her som har erfaring med en slik en?

Lenke til kommentar

jeg fløy inn til tajikistan og starta turen der, ga opp og få visum til turkmenistan og uzbekistan før jeg dro hjemme i fra og pga vinterstengte veier valgte jeg og kompis til fra norge og fly rett til tajikistan. til og med første uka i Oktober var for seint, noen av snø strommene vi fikk var et sant helvete.

 

GABO trenger du, vi ble spurt av militæret på checkpoint om den vær gang, og det var mange checkpoint

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...