Kjeven Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 I et par år nå har jeg drømt om denne typen reise, bare sette seg på en sykkel og sykle avgårde. Fra jeg var liten av har Singapore slått meg som det stedet på et eurasiatiske fastlandet lengst unna Norge, så dette landet blir da en naturlig destinasjon. Jeg er i en periode i livet hvor noe slikt nå er mulig, jeg er ferdig med skole og førstegangstjeneste, men har ennå ikke flyttet hjemmefra eller tatt noen høyere utdanning. Jeg kan bli borte i årevis uten at noen merker det. Jeg er ikke særlig bereist av meg, og noen vil kanskje påstå at jeg ikke er erfaren nok til en slik tur. Mitt svar til det er at det må dere gjerne synes. Min utferdstrang kan ikke hemmes, og jeg er heller ikke kjent for å skrinlegge planer når en idé først har slått rot i hodet mitt. At reiseguider og -artikler har vært min foretrukne toalettlektyre de siste par årene må da telle litt... Foreløpig reiserute: Ruten jeg skal følge til Singapore er bare halvveis bestemt, det jeg vet er at jeg skal sykle fra Kongsvinger (hvor jeg bor, men Oslo - Singapore høres bedre ut) mot Oslo, ned gjennom Østfold og langs svenskekysten mot Malmö, over til Danmark, og inn i Tyskland. Herfra vet jeg ikke helt om jeg skal sykle ned gjennom Tyskland og Balkan, eller ta en lengre omvei nedover i sør-Europa, mot Frankrike, Spania og Italia, med ferje over til Hellas. Fra Hellas inn i Tyrkia, og videre nedover mot Levanten hvis situasjonen tillater det. De som følger med i politikkforumet har kanskje fått med seg at jeg er over gjennomsnittet interessert i Israel/Palestina-konflikten, så dette området vil definitivt være et høydepunkt på turen, forutsatt at den godeste al-Assad og kompani blir skylt på havet så jeg kan sykle gjennom Syria. Uansett vil turen fortsette gjennom irakisk Kurdistan (hvis jeg tør!) og inn i Iran. Videre har jeg ikke helt bestemt meg, men det blir enten under eller gjennom (!) Afghanistan til Lahore eller Islamabad i Pakistan. Jeg har sinnsykt lyst til å se Tibet, men jeg vet at det blir vanskelig på sykkel (involverer bl.a. å snike seg forbi fire kinesiske grensevaktposter, samt noen av de høyeste fjellovergangene i verden), så den alternative ruten består av å sykle Karakoram Highway opp gjennom Pakistan inn i Kina, videre nordover fra Kashgar til Kirgisistan og Kasakhstan, inn i Kina igjen, til Ürümqi (som, i hvert fall ifølge dem selv, der den storbyen i verdens lengst fra noen annen storby), og derfra til Xi'an og de trakter. Videre nordover til Beijing, derfra leker jeg med tanken på å ta ferje til Sør-Korea og Japan, og ferje tilbake igjen til Kina, til Shanghai. Videre sørover til Hong Kong og Hanoi, muligens svippe innom Taiwan via ferje. Fra Hanoi enten sykle Vietnam på langs ned til Ho Chi Minh City, deretter gjennom Kambodsja til Bangkok, eller fra Hanoi til Bangkok via Laos og nord-Thailand. Derfra straka vegen til Singapore. Plankekjøring. Dette kartet jeg snekret sammen i Google Maps illustrerer mine foreløpige reiseplaner. Blå og rød linje illustrerer henholdsvis bestemt og alternative reiseruter. Røde, blå og gule markører illustrerer henholdsvis start og mål, byer som er en del av den bestemte reiseruten, og byer som er en del av en alternativ reiserute. Byene er bare tilfeldige byer av interesse, og ikke noen pekepinn om hvor lenge jeg skal bli på de forskjellige stedene eller hvor lenge jeg skal sykle av gangen. Jeg er veldig i planleggingsfasen enda, en reise av denne størrelsesordenen er ikke i nærheten av noe jeg noensinne har gjort, derfor denne tråden, som jeg tenker å oversvømme med dumme spørsmål fram til jeg drar. Jeg kommer til å poste et par spørsmål av gangen, dette for å få mer utdypende svar per spørsmål, men også for å unngå at førsteposten drukner i min uvitenhet. Foreløpig avreisedato er vår-sommer neste år, alt mellom april og august er mulig, vi får se når vi nærmer oss. Det jeg har minst kontroll på er visa og slikt. Allerede nå skjønner jeg at dette kan bli et lite helvete, bl.a. Iran og Pakistan har jo morsomme innreiseregler. Kina er et kapittel for seg selv. Er det i det hele tatt mulig å reise ut og inn av Kina så mange ganger (fire-fem) som jeg legger opp til? Hvor lenge kan man egentlig være i Kina av gangen? Jeg har også lest litt på sider som Wikitravel og Visumservice, og det er et par land som krever både fly- og hotellbookingbekreftelse for å få visum. Gjelder dette om man kommer over grensa med sykkel også? For jeg har åpenbart ikke tenkt til å fly noe særlig, hotellbruken skal jeg også prøve å holde på et minimum. Problemet med Visumservice o.l. er jo at de forutsetter at alle søker om visum ved ambassaden i Oslo før de flyr nedover, men dette er jo irrelevant for meg. Finnes det noen sider som retter seg mer mot reisende som meg, som tar det litt mer på lykke og fromme og som ikke har hele reiseruten klar når de drar? En oversikt over hvilke land som deler ut visa ved grenseovergangene hadde også vært meget hjelpsomt. Innspill på reiserute og forslag til "must-see"-steder forøvrig mottas med stor takk. Ønsk meg lykke til! 3 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Wow, denne tråden skal jeg følge med på. 2 Lenke til kommentar
wailer Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) jeg sykla gjennom Central Asia og store deler av kina for noen år siden. deler av det du har tenkt deg er helt umulig. rett og slett pga noen av veiene er ikke lov og sykkle lenger pga sikkerhet et raskt tips, kutt ned på nesten alle planene på reise ruta... en del av stende du vil gjennom er veiene stengt på vinteren. så om du skal rekke gjennom må de starte på sen høsten fra norge og ha vinter ned gjennom hele europa er på jobb nå så har ikke tid til og svare utfylende, men har kanskje tid senere i kveld Endret 20. juli 2012 av wailer Lenke til kommentar
wailer Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 jeg sykla gjennom Central Asia og store deler av kina for noen år siden. deler av det du har tenkt deg er helt umulig. rett og slett pga noen av veiene er ikke lov og sykkle lenger pga sikkerhet er på jobb nå så har ikke tid til og svare utfylende, men har kanskje tid senere i kveld jeg sykla gjennom Central Asia og store deler av kina for noen år siden. deler av det du har tenkt deg er helt umulig. rett og slett pga noen av veiene er ikke lov og sykkle lenger pga sikkerhet et raskt tips, kutt ned på nesten alle planene på reise ruta... en del av stende du vil gjennom er veiene stengt på vinteren. så om du skal rekke gjennom må de starte på sen høsten fra norge og ha vinter ned gjennom hele europa et av stedene du vil i gjennom satt jeg i avhør med maskin gevær mot hode i en del timer.... er på jobb nå så har ikke tid til og svare utfylende, men har kanskje tid senere i kveld Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Wow, det mangler ikke på ambisjoner hvertfall! Ønsker deg lykke til, og håper du kanskje kan få til noe blogg-opplegg underveis. Hadde fulgt det slavisk! Lenke til kommentar
foorex Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Hvor lang tid planlegger du reisen skal ta? Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Wow, det mangler ikke på ambisjoner hvertfall! Ønsker deg lykke til, og håper du kanskje kan få til noe blogg-opplegg underveis. Hadde fulgt det slavisk! Planlegger å blogge underveis, ja. Litt av moroa ved å sykle gjennom krigssoner forsvinner liksom hvis man ikke kan skryte av det samtidig. Hvor lang tid planlegger du reisen skal ta? Ingen formening. Jeg har ingen timeplan eller noe lignende, dette gir meg mye større frihet til å f.eks. ta en dagstur eller ukestur til et spennende sted et stykke fra reiseruta. Men jeg tenker at hvis jeg bruker mer enn to år, så bør jeg kanskje begynne å få opp dampen litt. går ikke Dette er et dårlig svar. Du sier at jeg må droppe store deler av reiseruta, men sier ikke hvor. Du nevner vinterstengte veier, men sier ikke hvor de er. Du nevner veier forbudt for syklister, men nevner ikke hvilke her heller. Kom gjerne med konstruktiv kritikk, men "dette går ikke"-poster uten noen utdypende forklaring er til særdeles lite hjelp. 1 Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Konge! Hvis det blir blogging skal det følges med på! Nå vet jeg ikke helt hva du ser for deg, men hvor langt tenker du å sykle per dag? Alt under 10mil blir jo veldig lite. Nå er jeg ikke en skeptiker her, bare nysgjerrig! Sykler du 100km hver eneste dag, blir jo det 3650km per år, sett at man klarer det hver eneste bidige dag. Klarte å få google maps til å regne ut korteste rute til singapore fra oslo, og den kunne fortelle meg 13,652 km. Får ikke helt regnestykket til å gå opp hvis du ser for deg å bruke 2 år, og sett at du klarer 10mil hver dag. Igjen, jeg bare lurer på planene dine, er ikke meningen å være pessimist! Har du noen oversikt over hva slags utstyr du skal ha med? Mat/drikke? Lenke til kommentar
wailer Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Wow, det mangler ikke på ambisjoner hvertfall! Ønsker deg lykke til, og håper du kanskje kan få til noe blogg-opplegg underveis. Hadde fulgt det slavisk! Planlegger å blogge underveis, ja. Litt av moroa ved å sykle gjennom krigssoner forsvinner liksom hvis man ikke kan skryte av det samtidig. Hvor lang tid planlegger du reisen skal ta? Ingen formening. Jeg har ingen timeplan eller noe lignende, dette gir meg mye større frihet til å f.eks. ta en dagstur eller ukestur til et spennende sted et stykke fra reiseruta. Men jeg tenker at hvis jeg bruker mer enn to år, så bør jeg kanskje begynne å få opp dampen litt. går ikke Dette er et dårlig svar. Du sier at jeg må droppe store deler av reiseruta, men sier ikke hvor. Du nevner vinterstengte veier, men sier ikke hvor de er. Du nevner veier forbudt for syklister, men nevner ikke hvilke her heller. Kom gjerne med konstruktiv kritikk, men "dette går ikke"-poster uten noen utdypende forklaring er til særdeles lite hjelp. hvis du så hva jeg skrev også, er på jobb så skulle svare mere utfylende i kveld, men pga åssen du svarer gidder jeg ikke alikevel jeg har sykkla store deller av ruta du har tenkt. siden du ikke vet om vinterstengte veier på noen av veiene du hadde tenkt deg bør du lese opp ganske mye Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Har du sett Long Way round? Serie hvor de kjører på motorsykkel fra London til NY. Kan kanskje hente litt inspirasjon fra dem? Med tanke på sikkerhet og hva man skal ta i betraktning. De har også kjørt fra London til Syd Afrika. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 hvor habil syklist er du? syklet mange turer på 15-20 mil? Holder ikke med dagsetapper på 60 km hvis denne ruta skal være gjennomførbar. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Får ikke helt regnestykket til å gå opp hvis du ser for deg å bruke 2 år, og sett at du klarer 10mil hver dag. Mente ikke at jeg ser for meg å bruke to år totalt, selv om når jeg leser det jeg skrev innser jeg at det kan misforståes. Det jeg mente var at hvis jeg har vært ute på tur i to år uten å ha kommet særlig langt, type Tyrkia, så bør jeg kanskje få opp farten. Har jo ikke lyst til å være på ferie resten av livet heller. Har du noen oversikt over hva slags utstyr du skal ha med? Mat/drikke? Sykkel har jeg nettopp kjøpt, noe utstyr til sykkelen er bestilt, ellers har jeg fint lite peiling. Kommer til å spørre litt her etter hvert. hvor habil syklist er du? syklet mange turer på 15-20 mil? Holder ikke med dagsetapper på 60 km hvis denne ruta skal være gjennomførbar. Ikke mange turer nei, faktisk ikke en eneste en. Men som jeg utdypet i førsteposten, hvis jeg ikke var i stand til å gjennomføre denne turen uten erfaring, kunne jeg liksågodt lagt det på hylla allerede. Det er jo heller ikke sånn at jeg planlegger å sitte på ræva fram til jeg drar, skal nok tilbringe litt tid på sykkelsetet. Planlegger bl.a. å begynne å sykle til jobben, en distanse på fem mil tur-retur. hvis du så hva jeg skrev også, er på jobb så skulle svare mere utfylende i kveld, men pga åssen du svarer gidder jeg ikke alikevel jeg har sykkla store deller av ruta du har tenkt. siden du ikke vet om vinterstengte veier på noen av veiene du hadde tenkt deg bør du lese opp ganske mye Søsteren min har brukt samme type trussel de siste 15 årene, "jeg hadde tenkt å si det, men nå gidder jeg ikke!". Av erfaring trekker jeg derfor i tvil at du hadde tenkt å fortelle meg noe som helst i utgangspunktet. Etter litt kjapp googling har jeg heller ikke funnet noe om vinterstengte veier i Iran, Pakistan, Kina, Kirgisistan eller Kasakhstan, faktisk finner jeg flere blogger og andre sider hvor folk allerede har syklet gjennom disse landene om vinteren. Hvis du allerede har syklet store deler av ruta mi, ville du jo vært til uvurderlig hjelp, men vil du ikke kan jeg jo ikke tvinge deg. Hvorfor du ikke vil dele noenting om dine påståtte sykkeleventyr i det fjerne østen, vil ikke jeg spekulere i. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Kan være verdt å sjekke ut www.terrengsykkel.no, sikkert er par folk på det forumet som har litt peil. Lenke til kommentar
kongenavtys Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Hvordan tenker du å finansiere det hele? Det kommer jo åpenbart til å koste mye penger. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Hvordan tenker du å finansiere det hele? Det kommer jo åpenbart til å koste mye penger. Skal spare som et svin fram til jeg drar, og prøve å bo og spise billig på selve turen. Couchsurfing og camping blir de aktuelle boalternativene. Mat kommer nok til å bli min største utgift, visa kommer nok også til å koste litt. Sykkel med utstyr har jeg allerede kjøpt, det endte på rundt 15 000, jeg tror det er den høyeste enkeltutgiften jeg kommer til å få. Jeg fikk også en hel haug med ullundertøy og andre varme plagg etter førstegangstjenesten, så akkurat der sparer jeg penger. Jeg må jo også sette av penger til en flybillett Singapore - Oslo (for du kan jo tro jeg gidder å sykle hjem igjen og...), såvidt jeg kan se kan det koste alt mellom 10 000-20 000. Klarer jeg å spare minst 10 000 i måneden, som er halve månedslønna, så vil jeg ende opp med oppunder 100 000 før jeg drar. Det burde da være mer enn nok? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) 100k syns jeg høres fornuftig ut. Vil kanskje være lurt å separere pengene til flyturen hjem, slik at om du blir ranet eller lignende, har du fortsatt midler. Få familie til å frigjøre de fra sparekonto eller lignende når du skal hjem. Vil nok også anbefale en reiseforsikring som dekker alt du skal igjennom. Der må du nok igjennom et par firma før noen sier seg villig å dekke alt du skal. Annet å ha på lur hvis en absolutt nød dukker opp, kan jo være sånne felt rasjoner de har i forsvaret. Selges på friluftsliv butikker, i oransje poser, 2-3 liggende på lur kan sikkert være lurt(kanskje ikke med oksekjøtt om du skal til india, kanskje de blir sur? ) Drytech heter det tror jeg. Endret 20. juli 2012 av SvennAndre Lenke til kommentar
wailer Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Får ikke helt regnestykket til å gå opp hvis du ser for deg å bruke 2 år, og sett at du klarer 10mil hver dag. Mente ikke at jeg ser for meg å bruke to år totalt, selv om når jeg leser det jeg skrev innser jeg at det kan misforståes. Det jeg mente var at hvis jeg har vært ute på tur i to år uten å ha kommet særlig langt, type Tyrkia, så bør jeg kanskje få opp farten. Har jo ikke lyst til å være på ferie resten av livet heller. Har du noen oversikt over hva slags utstyr du skal ha med? Mat/drikke? Sykkel har jeg nettopp kjøpt, noe utstyr til sykkelen er bestilt, ellers har jeg fint lite peiling. Kommer til å spørre litt her etter hvert. hvor habil syklist er du? syklet mange turer på 15-20 mil? Holder ikke med dagsetapper på 60 km hvis denne ruta skal være gjennomførbar. Ikke mange turer nei, faktisk ikke en eneste en. Men som jeg utdypet i førsteposten, hvis jeg ikke var i stand til å gjennomføre denne turen uten erfaring, kunne jeg liksågodt lagt det på hylla allerede. Det er jo heller ikke sånn at jeg planlegger å sitte på ræva fram til jeg drar, skal nok tilbringe litt tid på sykkelsetet. Planlegger bl.a. å begynne å sykle til jobben, en distanse på fem mil tur-retur. hvis du så hva jeg skrev også, er på jobb så skulle svare mere utfylende i kveld, men pga åssen du svarer gidder jeg ikke alikevel jeg har sykkla store deller av ruta du har tenkt. siden du ikke vet om vinterstengte veier på noen av veiene du hadde tenkt deg bør du lese opp ganske mye Søsteren min har brukt samme type trussel de siste 15 årene, "jeg hadde tenkt å si det, men nå gidder jeg ikke!". Av erfaring trekker jeg derfor i tvil at du hadde tenkt å fortelle meg noe som helst i utgangspunktet. Etter litt kjapp googling har jeg heller ikke funnet noe om vinterstengte veier i Iran, Pakistan, Kina, Kirgisistan eller Kasakhstan, faktisk finner jeg flere blogger og andre sider hvor folk allerede har syklet gjennom disse landene om vinteren. Hvis du allerede har syklet store deler av ruta mi, ville du jo vært til uvurderlig hjelp, men vil du ikke kan jeg jo ikke tvinge deg. Hvorfor du ikke vil dele noenting om dine påståtte sykkeleventyr i det fjerne østen, vil ikke jeg spekulere i. KKH fra Pakistan til Kina blir stengt hvert år rundt oktober/november (kommer ann på snøen) til 1.mai hvert år.. det klarte du ikke finne ut? man får heller ikke love og sykle før Kashi i kina, man blir satt i busser http://bildr.no/view/1233154 det var veien på til kina fra Kyrgystan 9.oktober, måtte vente 5 dager på at veien skulle åpnes. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Hvordan overnattet du der i 5 dager? Nysgjerrigheten min som slår til igjen. Finner slike ting veldig fascinerende Gjerne mer bilder og slikt, om du har tid! Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 100k syns jeg høres fornuftig ut. Vil kanskje være lurt å separere pengene til flyturen hjem, slik at om du blir ranet eller lignende, har du fortsatt midler. Få familie til å frigjøre de fra sparekonto eller lignende når du skal hjem. Vil nok også anbefale en reiseforsikring som dekker alt du skal igjennom. Der må du nok igjennom et par firma før noen sier seg villig å dekke alt du skal. Annet å ha på lur hvis en absolutt nød dukker opp, kan jo være sånne felt rasjoner de har i forsvaret. Selges på friluftsliv butikker, i oransje poser, 2-3 liggende på lur kan sikkert være lurt(kanskje ikke med oksekjøtt om du skal til india, kanskje de blir sur? ) Drytech heter det tror jeg. Du burde investere i et godt sete. Dette vil ikke si det største og mykeste du finner. Hvis setet blir for stort og klumpete vil sittestillingen bli ødelagt, og du kan lett pådra deg slitasjeskader på en lang tur. Setet må også sittes inn en god stund før du slipper de fleste problemene. Samme gjelder med dekk. Kjøp noen gode noen. Kan spare mye tid og penger på å ikke punktere så mye. Hva slags sykkel har du kjøpt? Lenke til kommentar
wailer Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 http://bildr.no/view/1233215 sånn ser en del av veien ut på vei opp passet som grenser til kina når været ble bra igjen, kaldt og jævelig, veien var bare jord, bilde der er bare 1/100 del av overbakene, fra ca 1500m skal man opp mot 4128m på sykkel og er ca 350km uten noen landsbyer hvor man må ha med alt av mat,drikke og bo i telt på veien. helt forbanna kaldt siden man ikke fikk trøka noe av de våte klærene man hadde... når dritt været slo inn, satt vi igjen syklene i Sary-Tash (siste landsby før grensa) betalte et truckstop for å ha de, leide så en bil og dro til Osh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå