psychegots Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hei. Jeg sitter å ser på en leilighet. I vedlagt egenerklæringskjema står det "Borettslaget har tidligere hatt noe dårlig økonomi, men ved muntlig samtale ved foretsningsfører hevdes dette å være på bedringensvei. Borettslaget er ikke tilknyttet sikringsfond". Hva vil dette si for meg som potensiell kjøper i praksis? Jeg har ikke noe problem med å betale min del av fellesgjelden... Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Ulempen er dersom det er andre råtne egg i samme borettslag som ikke er like betalingdyktige. Da kan det være at du må være med å dele på leien for leiligheter som står tomme. 1 Lenke til kommentar
psychegots Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 Ok, jeg forstår prinsippet. Men hvor stor risiko er egentlig dette i praksis? Kan det få værre konsekvenser enn et par hundrelapper høyere fellesutgifter? Har veldig lyst på denne leiligheten, men ble fryktelig usikker da jeg leste dette. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) I ytterste konsekvens kan et borettslag gå konkurs, da vil andelseierne miste innskuddet (det de betalte for leiligheten) og det de har betalt ned av fellesgjelden. Andre negative konsekvenser kan være at det kan være vanskeligere å selge leiligheten, og/eller at leiligheten synker i verdi. Mindre alvorlige konsekvenser kan være (som tidligere nevnt) at du og de andre andelshaverne må dekke inn andre andelshaveres avdrag og rente på fellesgjeld. Et borettslag som er knyttet til et sikringsfond (vanligvis "Borettslagenes Sikringsfond") er litt forenklet "forsikret" mot å gå konkurs. At et borettslag ikke er knyttet til et sikringsfond kan tyde på at Borettslagenes Sikringsfond mener at det er for stor risiko å "forsikre" borettslaget. Her bør du forsøke å skaffe deg mer skriftlig informasjon, f.eks fra styret i borettslaget. Hvorfor var/er økonomien dårlig, og hva er gjort/skal gjøres av tiltak? Andre momenter som er viktig å undersøke: Hvor stor er fellesgjelden per leiligheten? (Jo lavere, jo bedre.) Hvor stor er innskuddet (kjøpesummen) for leiligheten? (Et tveegget sverd: Lavt innskudd gir et mindre tap for deg ved konkurs (bra for deg). Men et lavt innskudd gir også de andre andelseierne mindre tap hvis de velger si opp boretten sin, da mister andelseieren leiligheten inkludert innskuddet sitt, men slipper også forpliktelsen for sin del av fellesgjelden (dårlig for deg).). Hvor mange leiligheter er det i borettslaget? (Flere er ofte bedre, siden byrden deles på flere hvis enkelte andelshavere ikke oppfyller sine forpliktelser.) Er det avtalt avdragsfrihet på felleslånet frem til ett gitt år? (I så fall kan fellesutgiftene øke da, som kan føre til ytterligere problemer.) Er det avtalt fast lav rente på felleslånet frem til ett gitt år? (I så fall kan fellesutgiftene øke da, som kan føre til ytterligere problemer.) Er det andre grunner til at økonomien kan forverres for borettslaget? Noen nyttige linker: Borettslagenes-Sikringsfond: http://www.nbbl.no/O...es-Sikringsfond Burettslagslova: http://www.lovdata.n...030606-039.html Endret 19. juli 2012 av what_no2000 2 Lenke til kommentar
psychegots Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 Takk for et svært godt svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå