Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hei, Jeg måtte ved årets soppgjør betale tilbake skatt - restskatt. Dette gjorde jeg, og for litt siden mottok jeg enda et krav pålydende kr. 100. Som jeg forstod det var dette et beløp kalt "rentetillegg". Kan noe fortelle meg hvorfor jeg må betale mer tilbake? Jeg betalte jo tilbake hele beløpet samtidig? Kan det ha noe å gjøre med at jeg tilbakebetalte for sent, og derfor må betale renter? Eller...? På forhånd takk! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Dersom du fikk restskatt ved skatteavregningen i juni, altså at du ikke betalte inn beløpet frivillig i løpet av første halvår i 2012, skal du betale rentetillegg etter reglene i skattebetalingsloven pgf 11-5 (1): (1) Restskatt tillegges rentetillegg. Rentetillegget beregnes med rentesats etter skattebetalingsloven § 11-6 annet ledd annet punktum, redusert med 28 %. Rentetillegget beregnes fra 1. juli i inntektsåret for personlige skattytere og fra 15. mars i året etter inntektsåret for upersonlige skattytere, og fram til forfallsfristen for første termin av restskatten. Du betaler derfor et rentetillegg for perioden 1. juli 2011 til forfallsdato for restskatt. Hovedstolen er restskatten. Rentesatsen er Norges banks styringsrente per 1. januar 2011 (for 1. juli 2011 - 31. desember 2011) og styringsrenten per 1. januar 2012 (for 1. januar 2012 - forfallsdato). Dersom du ikke hadde betalt innen fristen hadde det i tillegg påløpt rente etter skattebetalingsloven pgf 11-1 (ordinær forsinkelsesrente). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Ok, så hvis jeg betaler disse hundre kronene, så etter det er jeg vel ferdig med skatteoppgjøre for i år? Betlingsfristen utgår i september. Jeg trenger ikke å vente meg flere, plutselige betalingskrav? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det kommer an på om du har noe annet utestående mellom deg og Skatteetaten, men hvis dette er alt så skal du ikke høre noe mer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Tror ikke jeg har noe annet utestående, nei... Så da kan jeg puste ut. Takk for svar, Krikkert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå