Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hei, Jeg har en del penger som jeg ønsker å få satt inn på en sparekonto i DnB, og få tjent inn noe renter mens jeg venter noen år med å kjøpe bolig. Jeg jobber litt ved siden av studier, og betaler da følgelig skatt av arbeidsinntektene mine. Jeg lurer da på; hvor mye kan jeg egentlig ha i formue - altså hvor mye kan jeg ha i en slik sparekonto uten at staten begynner å trekke formueskatt/annen type skatt fra dette sparebeløpet? Altså må jeg betale noen tilleggsutgifter/skatter av dette beløpet på ca. 800 000 jeg planlegger å sette inn på konto? Jeg vil presisere at jeg har omtrent 0 i IQ når det gjelder økonomi, så unnskylder all feil bruk av begreper, eller om jeg har forstått skatteregler ol feil. på forhånd takk! Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Har du 800k liggende i kontanter? 1 Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Du betaler 1,1% av formue over 750.000 hvis jeg ikke tar feil. Utover det betaler du 28% skatt av rentene. Hvis du er student får du mindre stipend om du har formue. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Inntekt-og-formue-/ Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Dersom du innehar en formue på cirka 800 000 så er denne skattepliktig uavhengig av hvor du har den, etter de satser Mythos nevnte. Staten trekker heller ikke skatt direkte av formuen. Det som i praksis skjer er at du trekkes høyere skatt av arbeidsinntekten din. Formuesskatten vil utgjøre cirka 550 kr p.a., og inntektsskatten på rentene (gitt 3 % rente) vil være cirka 7k i året. Til sammen en ekstra skattebelastning på arbeidsinntekt på 730 kr per måned (gitt null skattebelastning i juni og halv skatt i desember). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Takk for svar, dere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå