Gå til innhold

Hvor mye kan jeg ha på bok uten å betale ekstra skatt?

Gjest Slettet-2I03X7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2I03X7

Hei,

Jeg har en del penger som jeg ønsker å få satt inn på en sparekonto i DnB, og få tjent inn noe renter mens jeg venter noen år med å kjøpe bolig.

Jeg jobber litt ved siden av studier, og betaler da følgelig skatt av arbeidsinntektene mine.

Jeg lurer da på; hvor mye kan jeg egentlig ha i formue - altså hvor mye kan jeg ha i en slik sparekonto uten at staten begynner å trekke formueskatt/annen type skatt fra dette sparebeløpet? Altså må jeg betale noen tilleggsutgifter/skatter av dette beløpet på ca. 800 000 jeg planlegger å sette inn på konto?

Jeg vil presisere at jeg har omtrent 0 i IQ når det gjelder økonomi, så unnskylder all feil bruk av begreper, eller om jeg har forstått skatteregler ol feil.

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du innehar en formue på cirka 800 000 så er denne skattepliktig uavhengig av hvor du har den, etter de satser Mythos nevnte.

Staten trekker heller ikke skatt direkte av formuen. Det som i praksis skjer er at du trekkes høyere skatt av arbeidsinntekten din. Formuesskatten vil utgjøre cirka 550 kr p.a., og inntektsskatten på rentene (gitt 3 % rente) vil være cirka 7k i året. Til sammen en ekstra skattebelastning på arbeidsinntekt på 730 kr per måned (gitt null skattebelastning i juni og halv skatt i desember).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...