Mladic Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Jeg har problemer med å koble inn på det trådløse nettverket hjemme på mobilen, og Samsungs kundeservice ba meg om å skru av WPA-krypteringen for å bruke WEP. Problemet er at jeg ikke ved hva WEP er og hvilke tall eller bokstaver man skal skrive inn i "nøklene" eller PassPhrase. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 WEP er en gammel standard som i flere år har vært regnet som svært lite sikker. Selv om det er enkelte enheter som kan ha problemer med WPA, spesielt eldre telefoner, så er det hårreisende om Samsung sin kundeservice anbefaler å bytte fra WPA til WEP uten å fortelle at dette vil utgjøre en risiko. Jeg vil på det sterkeste fraråde det med mindre du bor svært langt fra alt som heter naboer. Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hvis du bruker WPA 2 på nettverket ditt, så prøv med å gå over til WPA. Mobilen min er heller ikke noe fan av WPA2 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 Den er på WPA-PSK nå. WEP er en gammel standard som i flere år har vært regnet som svært lite sikker. Selv om det er enkelte enheter som kan ha problemer med WPA, spesielt eldre telefoner, så er det hårreisende om Samsung sin kundeservice anbefaler å bytte fra WPA til WEP uten å fortelle at dette vil utgjøre en risiko. Jeg vil på det sterkeste fraråde det med mindre du bor svært langt fra alt som heter naboer. Jeg kan bruke en naboens nettverk, men bare når jeg er på stua. Det fungerer ikke på rommet mitt, der jeg bruker 80% av tiden min når jeg er hjemme. Lenke til kommentar
Thorbear Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 WEP/WPA/WPA2 er betegnelser som beskriver forskjellige protokoller for å "sikre" et trådløst nettverk. I utgangspunktet gjør alle det samme; Man må ha et passord for å kunne kommunisere over nettverket. Hovedforskjellene ligger i hvordan dette er gjennomført rent teknisk, men det er også forskjeller i hvilke tegn man kan ha i passordene og hvor lange de kan/må være. WEP er den minst sikre av de tre protokollene og anbefales ikke å bruke, men den er også den som har eksistert lengst og er derfor støttet av flere enheter. Om telefonen din (og alle andre enheter som skal bruke nettverket) støtter WPA2 eller WPA, så bruk det. 64/128-bit WEP forteller noe om lengden på passordet som brukes til WEP-protokollen. For 64-bit er det vel snakk om et passord på 8 tegn, mens det for 128-bit er snakk om et passord på 16 tegn (mulig at jeg tar feil her). For å kunne si noe om hva du skal bruke for at det skal fungere trengs det noe tilleggsinformasjon; Hva slags mobiltelefon er det? Har du kjennskap til hva en ruter/modem er, og evt. har du tilgang til denne enheten? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 WEP/WPA/WPA2 er betegnelser som beskriver forskjellige protokoller for å "sikre" et trådløst nettverk. I utgangspunktet gjør alle det samme; Man må ha et passord for å kunne kommunisere over nettverket. Hovedforskjellene ligger i hvordan dette er gjennomført rent teknisk, men det er også forskjeller i hvilke tegn man kan ha i passordene og hvor lange de kan/må være. WEP er den minst sikre av de tre protokollene og anbefales ikke å bruke, men den er også den som har eksistert lengst og er derfor støttet av flere enheter. Om telefonen din (og alle andre enheter som skal bruke nettverket) støtter WPA2 eller WPA, så bruk det. 64/128-bit WEP forteller noe om lengden på passordet som brukes til WEP-protokollen. For 64-bit er det vel snakk om et passord på 8 tegn, mens det for 128-bit er snakk om et passord på 16 tegn (mulig at jeg tar feil her). For å kunne si noe om hva du skal bruke for at det skal fungere trengs det noe tilleggsinformasjon; Hva slags mobiltelefon er det? Har du kjennskap til hva en ruter/modem er, og evt. har du tilgang til denne enheten? Mobilen er en Samsung Galaxy SIII GT-i9300. Ruteren er en Belkin N1 Wireless Router. Ja, jeg har tilgangen til denne enheten. Problemet er at det gjelder bare for S3en og ingen andre mobiler eller bærbare PCer. Jeg kan koble meg inn på andre rutere (f.eks.: naboens) uten problemer. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Har du prøvd å oppgradere firmware i routeren? Det virker ikke å være noe kjent problem for SGS3. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 Har prøvd det, men når jeg laster ned den nye firmware oppdateringen så kommer det en VLC som jeg ikke får gjort noe med. Lenke til kommentar
Thorbear Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Har prøvd det, men når jeg laster ned den nye firmware oppdateringen så kommer det en VLC som jeg ikke får gjort noe med. Antar du mener at det blir lastet ned en fil som maskinen din prøver å åpne i videoavspillingsprogrammet VLC? http://forums.v3.co....ad.php?t=215562 Oversatt for enkelthetsskyld; Dersom du har prøvd å oppdatere ruteren ved å trykke "Browse" i webgrensesnittet til ruteren, for så å dobbeltklikke på filen du lastet ned, så vil maskinen muligens prøve å åpne denne filen i VLC. Klikk heller på filen én gang, for så å trykke OK. Endret 19. juli 2012 av Thorbear 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) 64/128-bit WEP forteller noe om lengden på passordet som brukes til WEP-protokollen. For 64-bit er det vel snakk om et passord på 8 tegn, mens det for 128-bit er snakk om et passord på 16 tegn (mulig at jeg tar feil her). Det du gjør feil, er at du tar utgangspunkt i at hele bitstrengen brukes til å representere den valgfrie nøkkelen. 64 benytter 40 bit til dette, og 128 benytter 104. I hex blir dette henholdsvis 10 for 64 og 23 26 for 128, eller omsatt til ASCII: 5 og 13 tegn. Endret 19. juli 2012 av Horrorbyte 1 Lenke til kommentar
Thorbear Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det du gjør feil, er at du tar utgangspunkt i at hele bitstrengen brukes til å representere den valgfrie nøkkelen. 64 benytter 40 bit til dette, og 128 benytter 104. I hex blir dette henholdsvis 10 for 64 og 23 for 128, eller omsatt til ASCII: 5 og 13 tegn. Mistenkte at jeg gjorde en forenkling og feil her ja, og tok meg ikke tid til å sjekke det opp. Greit med en korrigering Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Måtte korrigere meg selv litt også. En tastefeil førte til 23 i stedet for 26. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Hvordan vet jeg hvilke oppgraderinger jeg skal bruke hos min ruter? http://en-us-support...firmware-update Edit: Fant det ut. Har oppgradert ruteren med riktig oppgradering, men telefonen klarer fortsatt ikke å koble seg inn på ruteren. Endret 19. juli 2012 av Eksboks Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Jeg ville starte uten kryptering i routeren og så prøve WEP, deretter WPA2-AES. På WEP kan du sette følgende kryptering: 1234567890 (64bit hexadesimal). Ikke bruk kodegenerator eller passphrase, for de er ikke alltid kompatible. Sjekk at trådløsmodus i routeren ikke står på N-only, men heller mixed g/n eller b/g/n. Hvis du ikke "ser" egen router fra mobilen, så kan det tyde på at routeren sender på for høy kanal (12 eller 13). Endret 20. juli 2012 av Jan Skrotnes 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Går det an å bytte fra WEP til WPA uten komplikasjoner og andre smerter? Lenke til kommentar
laurell Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Ja - det skal gå uten problem. Nytt passord må nok settes, evt bruke det gamle(sett nytt pga sikkerhet). Deretter må du nok koble til nettverket på nytt med alle maskiner/enheter som bruker den ruteren. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Men tror dere at det er problemer med ruteren eller mobilen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå