Tranceformation Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hvor an man kjøpe flotte store lerretsbilder med motiv av new York, natur osv? Syns det er så dårlig utvalg i Norge! Har noen erfaring med gode nettbutikker, eller noen som kan gi en link til gode butikker i Norge eller utland med stort utvalg? Jeg kan f.eks nevne www.greatbigcanvas.com Del gjerne erfaringer i forhold til frakt og pris osv.. http://fineartamerica.com/ Her er enda en link Lenke til kommentar
Tranceformation Skrevet 19. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2012 Www.kulegaver.no Lenke til kommentar
Tranceformation Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Evt om noen vet hvor mange piksler bildet må være for å kunne printe på bilde på ca 1,22 m x 80 cm. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Hva med denne? http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40186096/ Lenke til kommentar
Tranceformation Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Fint bilde, den typen jeg er ute etter, men vil helst ha noe fra natur og andre ting å velge mellom også. Utvalget i Norge er ikke så bra, bare synd det er moms på innføring til Norge.. Lenke til kommentar
linnshop.no Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Evt om noen vet hvor mange piksler bildet må være for å kunne printe på bilde på ca 1,22 m x 80 cm. vannligvis må filen størrelse er fra 2 mb til 3 mb. Ellers må vi sjekke også bilde og velge riktig material. Lenke til kommentar
morlie Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 trudde det var her megapixler kom inn og ikke filstørrelse? kommer også an på hvilken dpi man ønsker også tenker jeg ? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg har laget 50x70 av 1/3 av opprinnelig bilde med ett 12,3mp crop kamera og finnes ikke noen synlige pixler med mindre man har som vane å se på ett bilde 2 cm fra det.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 trudde det var her megapixler kom inn og ikke filstørrelse? kommer også an på hvilken dpi man ønsker også tenker jeg ? Det er mange som drar inn filstørrelse - helt håpløst. Det man må finne ut er størrelsen på bildet, og hvilken DPI man ønsker. Så skalerer man bildet til det, og lagrer i en JPEG kvalitet på 80-90%. Et bilde på 1.22m bør nok ha en dpi på 100-150 uten at det blir stygt - dvs et sted mellom 4800 og 7200 piksler på langsiden. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Ikke piksler, Tomsi. Du mener nok Dots...:-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Ikke piksler, Tomsi. Du mener nok Dots...:-) Jeg mener piksler - det er nok heller tolkningen min av dpi som er feil. Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Det er mange som drar inn filstørrelse - helt håpløst. Det man må finne ut er størrelsen på bildet, og hvilken DPI man ønsker. Så skalerer man bildet til det, og lagrer i en JPEG kvalitet på 80-90%. Et bilde på 1.22m bør nok ha en dpi på 100-150 uten at det blir stygt - dvs et sted mellom 4800 og 7200 piksler på langsiden. Hvorfor skal bildet lagres i jpg kvalitet på 80-90%? Kontra 100% tenker jeg... og så lurer jeg på om det er "best" med 300 dpi/ppi? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Hvorfor skal bildet lagres i jpg kvalitet på 80-90%? Kontra 100% tenker jeg... og så lurer jeg på om det er "best" med 300 dpi/ppi? En JPEG komprimering på 80-90% gir normalt ikke synlige artifakter, og i og med dette er en fil som er bestemt for print, og ikke editering (der det kan bli kvalitetstap etter gjentatte lagre runder), så kan det være en fordel med en reduslt filstørrelse slik opplastning går fortere. For store filer og treg linje, og det er en risiko for timeout, slik at det aldri blir noen print ... Hvilken oppløsning printet trenger, avhenger av størrelsen. Det er fordi betrakningsavstandane øker med størrelsen. 300dpi kan være for lite for et 10x15cm, passe for A4, og bortkastet på en A2 utskrift. Når størrelsen blir stor nok, så vil utksriften kreve flere piksler enn det du har for å få til f.eks. 300dpi. Da må bildet skaleres opp, med de bi-effektene det gir. 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg mener piksler - det er nok heller tolkningen min av dpi som er feil. Hvis du mener piksler, så forkorter du det med PPI. Mener du dots, så skriver du DPI. PPI for skjerm, DPI for Print. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Hvis du mener piksler, så forkorter du det med PPI. Mener du dots, så skriver du DPI. PPI for skjerm, DPI for Print. Nå er du bare vanskelig Den diskusjonen kan du ta opp med Adobe og gjengen. Når vi sitter i f.eks. Photoshop og ber den skalere bildet til 300dpi og 10x15cm så får du et bilde på 1181 x 1771 piksler. Legg merke til at det er Photoshop som snakker om DPI. Det er også derfor jeg sier DPI. 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Ække vanskelig...:-) Piksler hører hjemme på sensorer og skjermer, dots lager man med blekk. Trenger ikke være verre enn det. Men for all del, det er fullt mulig å gjøre det så vanskelig man bare vil. Det er jo jul snart... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Men for all del, det er fullt mulig å gjøre det så vanskelig man bare vil. Det er jo jul snart... Jepp, og du får bare bløte pakker Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jepp, og du får bare bløte pakker Det håper jeg, for jeg har ønsket meg gensere...:-) Lenke til kommentar
Tranceformation Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 Hvor bestillerfolk evt lerret av egne bilder da? Så slik jeg forstår, så er det antall piksler som avgjør bildekvalitet? Noen som har en oversikt over hvor stort et bilde kan være med f.eks så og så mange piksler osv? Lenke til kommentar
Tranceformation Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Vet at bilka idanmark har flotte bilder, de har bra utvalg også. Synd bilka ikke kan sende til Norge. Blir nok noen innkjøp deri sommer, IKEA fornyer seg ikke på dette, kjedelige motiver som "alle" har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå