Gå til innhold

Nytt Abit Nf7-S v2.0 HK som ikke gir bilde, ikke booter

diss

Anbefalte innlegg

Hei!

Den siste tiden har jeg brukt på å skru sammen min nye data, bare nye komponenter bortsett fra mitt Gainward Geforce 4 Ti4200 skjermkort.

Ikveld ble jeg endelig ferdig, og trykket forventningsfullt på power knappen. Alle vifter starter som det skal, og jeg hører ingen ulyder.

Men ingenting skjer :o . Skjermen går over på suspend, og er helt sort. Jeg tar ut skjermkortet, setter det i en annen maskin, og det funker helt fint. Jeg tar ut skjermkortet fra den andre maskinen (geforce 2 MX200) og setter det ned i abit nf7-S v2.0 hk'et, men det samme skjer, ingen bilde. Jeg setter skjermkortene tilbake, og det fungerer helt fint på den gamle pcen, men den gir ingen signaler fra seg på nfs-7 hk'et.

ok, jeg har resettet cmos'en for hver gang jeg har skiftet skjermkort, jeg har tatt ut lydkort, og startet opp med minimalt med tilkoblede enheter, men det er det samme hver gang. Hvis det er ram det er noe galt med, så ville jeg likevel få signal på skjermen?

Jeg aner ikke hva som er galt :shrug: har dere noen gode forslag?

(Skjermen ble prøvd på en annen maksin, og fungerer helt fint)

Specs:

Cheiftec 340W PSU

Gainward geforce 4 ti 4200 64m ram skjermkort

120gb Seagate Barracuda S-ATA HD

512 x 2 mb Twinmos PC3200 ram (dual pack)

Abit NF7-S v2.0 HK

Amd 2500+ XP

Thermaltake Silent Boost (med artic silver III goop)

(beklager posting i denne kategorien, vanskelig å poste i riktig kategori når jeg ikke vet hvor problemet ligger.. )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

siden sist:

Jeg har byttet ram brikkene med noen jeg vet fungerer, og jeg har byttet PSU med en jeg vet fungerer. Det eneste nye siden sist er at idet maskinen starter opp, så gir den fra seg lange pip med et par sekunders mellomrom. Jeg har prøvd å koble fra alle kabinettvifter og viftestyring, og kjørt med bare cpu viften- det endrer ingenting.

Jeg har sjekket på undersiden av hk, og skruene brukt til å skru hk fast, for å avklare eventuell kortslutning. Alle kabler (ide og S-ata) er koblet rett.

Jeg har rambrikkene i slot 1 og 3. Er cpu død?

Lenke til kommentar

Det virker som enten cpu eller hk er defekt.

Den eneste måten å finne ut det på er å teste cpu i en annen maskin...

Er du sikker på om du har satt cmos jumpern rett på igjen, jeg klarte å sette den på feil for så å sitte å banne i en halv time :D

Ellers er det ikke så mye annet jeg har å bidra med

Lenke til kommentar

hehe, takk for svar!

Jeg satt med bruksanvisningen i hånden, og lommelykt i den andre og lyste på cmos jumperen, og tittet frem og tilbake, "bok-jumper, bok-jumper" for å være heeeelt sikker på at den var satt riktig. :o

Det gjorde jeg forresten med alle de andre kablene, festene og alt.

Jeg så gjennom pip-kodene til bios produsenten, og der kan det se ut som om pipingen indikerer en minnefeil.. Rart da minnet virker fint i en annen maskin.

Uansett, ettersom jeg ikke har en annen socket A maskin, så sender jeg cpu, hk og minne tilbake til komplett.no. Det var komplett.no sin idè også forresten :ide:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

Har nå fått tilbakemelding fra komplett.no.

Det viser seg at hovedkortet var defekt, det ville ikke starte. Har dermed fått et nytt hovekort av samme type, og dette fungerer perfekt.

Håper dette kan hjelpe andre som opplever lignende i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hadde samme prob.

Det var rammen som ikke sto skikklig nedi dimm-slot`ene. De hvite klipsene var inni sporene på begge sider av rambrikka så det så ut som om den var nedi.

Når jeg ikke fikk boota etter å ha prøvd ALT!! tok jeg å presset brikkene ned litt ekstra til det sluttet å knase (skummel knaselyd) i dimm portene. Etter det virket alt.

Jomfru DIMM :wink: . det knaser ikke nå lenger når jeg bytter om på brikkene siden slot`ene er utvida.

Bare for informasjons skyld tilfelle andre har samme "symptomer":

Viftene mine gikk og ting lyste som de skulle, tilogmed led`en på rammen lyste selv om brikkene ikke sto "skikkelig" i. Pipelyden var piiiip(1-2sek) og så stille i 3-4 sek før neste pip osv..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...