Gå til innhold

Flyttebyråer, regelverk ..


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med flyttebyråer her?

 

Har et flyttelass på vei, og firmaet har kommet med et litt uventet og ikke ubetydelig tilleggskrav vi ikke helt vil svelge sånn uten videre.

 

Kort og godt var lasset litt større (ca 10 m3) enn avtalt. De har allikevel lastet opp alt, og varslet tilleggskrav etterpå - som må betales før lasset leveres.

Det er langt fra en ubetydelig sum for oss, og vi mener de burde tatt kontakt med oss så snart de så at lasset ble større og at dette ville koste mer (vi var ikke til stede selv), for å spørre oss hva vi ønsket. Et reelt alternativ ville her faktisk vært å la noe stå igjen.

 

I øyeblikket oppleves dette som på grensen til utpressing.

 

Er det slik ting faktisk fungerer, og at de er i sin rett til å gjøre dette, skal vi selvfølgelig betale. Men det føles ikke helt riktig.

 

Håndtverkerloven, gjelder den for disse?

 

 

For ordens skyld - Det er nevnt følgende i tilbudet jeg fikk; Er flyttelasset større enn avtalt, kommer det tillegg i prisen.

Greit nok det, men der er ingen info forøvrig om hvor mye, eller hvordan det skal gjøres.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslå at flyttebyrået kjører tilbake de 10 m3 som du ville ha satt igjen hvis du hadde fått beskjed tidligere? Jeg er enig at du skulle fått beskjed tidligere, men vet ikke hva loven sier. Gjetter på at det avhenger av hva du faktisk har avtalt, og hvor lett det hadde vært å sortere ut det som skulle stå igjen.

Endret av Akinakes
Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at det her er av betydning hva du har avtalt at de skal gjøre. Antakelig har du avtalt at de skal flytte inventaret i bolig A fra bolig A til bolig B. Hvis de da har opplyst at prisen de har gitt vil bli høyere dersom volumet er større, og du ikke har tatt noen forbehold/bedt om å bli kontaktet i et slikt tilfelle, mener jeg du har en dårlig sak.

Men i alle slike saker vil det som regel være flere småmomenter som kan trekke i den ene eller andre retningen.

 

Sett fra deres perspektiv ville det jo kostet dem en god del i ekstra arbeidstimer hvis de først skulle varslet deg - og så skulle du tatt stilling til hva de skulle gjøre, dette kanskje med halv-lastet bil. Jeg vil anta dette er en risiko de ikke kan ta på egen regning.

Lenke til kommentar

Avtalen sier i all hovedsak at de skal flytte et flyttelass på (inntil) 30 m3 fra adresse A til adresse B.

Alt sto ferdig nedpakket i garasjen til noen kjenninger, og vi ville kunnet velge å la noe stå igjen der inntil videre, enkelt og greit fordi det tillegget de krever er for dyrt for oss.

 

Jeg mener det kunne vært såpass enkelt at de med halvlastet bil så at dette ikke ville bli under 30 m3, kunne ringt og varsla oss om det og spurt hva vi ville gjøre. Vi ville da kunnet be dem sette igjen et par ting vi ikke behøver med en gang, og jeg kan ikke forestille meg at dette ville kostet dem voldsomt mye ekstra arbeid ..

Lenke til kommentar

Vel, da tror jeg du har problemer med forestillingsevnen. Det hadde kanskje ikke trengt å være et problem i akkurat ditt tilfelle, men om man skulle opererer på den måten så ville hele prosessen blitt veldig mye dyrere. Folk tar ikke alltid telefonen, å sortere esker over telefon er vanskelig, etc. etc.

De opererer åpenbart også under et ganske stort tidspress, spør en hvilken som helst lastebilsjåfør/lignende om det.

 

 

Jeg vil tro håndverkertjenesteloven gjelder. Etter forarbeidene er følgende ment å være innenfor : "Kjernen i det er nok utførelse av et bestemt arbeid, og det omfatter bl.a. følgende grupper: Arbeid på ting og fast eiendom, forvaring av løsøre, rådgivning, behandling og pleie av person, undervisning og andre imaterielle tjenester, transport, banktjenester, forsikring, levering av vann, strøm m.v."

Denne er ufravikelig, jf. 3. Etter § 9 skal forbrukeren varsles ved "arbeid utenfor oppdraget". Jeg er litt usikker på rettsvirkningen av at forbrukeren ikke er forsøkt kontaktet, men jeg vil tro den er at oppdragstaker gjør arbeidet på egen risiko, og ikke er garantert betaling men er avhengig av forbrukerens goodwill.

 

Dersom han forsøker å nå deg og du ikke svarer, kan arbeidet bare utføres dersom du må antas å ville ha det utført (det er en rimelig antagelse i denne saken i mine øyne), og "prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller den er lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten." Det kan synes ikke å være oppfylt i vår sak.

 

Mest sannsynlig trenger du dermed ikke å betale, (nesten) uavhengig av hva som står i kontrakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva fikk dere som prisoverslag, og hva ble tilleggskostnaden?

 

Et prisoverslag er nettopp bare et overslag, og en noe høyere pris må påregnes. Men hvis prisen blir mer enn 15% høyere enn overslaget, skal man i utgangspunktet søke godkjenning på ny pris fra kunde før oppdraget utføres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...