Gå til innhold

? Neivel, så har de ikke kopiert oss da

Anbefalte innlegg

Du fremstiller det som ett slags fakta, noe du ofte gjør da det bare er din mening. Da kan man jo faktisk skrive det også.

Og dere fremstiller jo alt Apple gjør som rett samtidig som det dere fremstiller av patenter for rett brukt av Apple blir kastet og flirt av av rettsystemet i UK og andre plasser (utenom USA) fordi de patentene er latterlig og KUN der for å skape helvette for markedet.

Beklager, men skjønte ikke så mye av den setningen. Prøv å skriv på norsk neste gang, og gjerne del den opp. Og gjerne svar Stool Sample i den andre tråden, spørsmålet var nok seriøst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du tar fullstendig feil her. Å skvise ut konkurentene er IKKE å konkurere. Det er å bruke skittne triks for å få seg gratis market share. Å få seg gratis market share er ikke å konkurere.

[...]

En liten anekdote er på plass som prefix til en analogi: I sine velmaktsdager som United-stjerne så Solskjær i en viktig kamp en motstander alene på vei mot United-målet. Bare keeper stod mellom spilleren og et uønsket resultat. (En med interesse for fotball kan sikkert supplere historien med hvorfor det var så kritisk.) Så Solskjær ofret seg, han løp i kapp motspilleren og felte ham bakfra. For det fikk han vel fortjent et rødt kort, og pipekonsert fra motstandernes supportere. Slike taklinger er ikke fair play.

[...]

Det hører med til historien at Solskjær fikk som hatten passet (og kanskje en susende sko etter seg han også?) av sjefen Alex Ferguson. For det var ikke slik Sir Alex ønsket at United skulle vinne kamper og det var ikke slik han ønsket United skulle fremstå for omverden.

Dessverre er det ikke nok sjefer i diverse selskaper kaller inn folkene som går til slike søksmål inn på teppet og forteller dem "det er ikke slik vi vil gjøre business og det er ikke slik vi ønsker å fremstå". Jobs gjorde dessverre ikke det, ei heller hans etterfølgere.

Da er det flott om folk kan bruke sosiale medier og det som er og gi beskjed. La dem få høre det :)

Lenke til kommentar

HTC hadde touchtelefoner før Apple - de var relativt smarte også. Jeg kjøpte selv en Qtek 9090 (Qtek ble laget av HTC) tidllig i 2005 - og selv om den hadde utskyvbart tastatur, så ble mye gjort på skjermen (som faktisk var 3,5''). Ellers hadde Siemens, Ericsson og Nokia smarttelefoner med touch.

Ikke tvil om at Apple fornya konseptet i stor grad - særlig med valg av kapasitiv touch i stedet for resistiv og et langt mer gjennomarbeida OS og grensesnitt. Og etterhvert AppStore. Personlig vil jeg si AppStore var den virkelige fornyelsen (revolusjonen) - resten var langt fra så revolusjonerende.

Lenke til kommentar

@Bolson: Multitouch bør også nevnes som en vesentlig del av fornyelsen Apple brakte på banen.

For øvrig er vel pre-iPhone telefonene du nevner stylus-baserte, altså mer "trykk" enn "touch". Det er jo 90-tallsteknologi, som først ble tatt i bruk på diverse PDA-utgaver, før det dukket i telefoner med en viss PDA-funksjonalitet.

Apples fingerbaserte multitouch, til forskjell fra stylus på trykkskjerm, gjenspeilet seg også i at Apples GUI var 100% fingertilpasset, til forskjell fra Windows Mobile o.l. der bruk av stylusen aldri var langt unna.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo derfor jeg skriver kapasitiv touch i stedet for resistiv. Det var valget av kapasitiv skjermteknologi som gav Apple muligheten til et reelt fingerbasert OS og multitouch - selv om det faktisk kan lages til resistive skjermer også. Men ellers så brukte jeg faktisk ikke slylusen så ofte på min Qtek. Man gjorde mer med fingra enn de fleste tror.

Dog bruker så vidt jeg vet Wacom en kombinasjon av EMR (elektro magnetisk resonans) og resistiv teknologi på sine touchskjermer. Rett og slett fordi kapasitiv skjermer ikke er nøyaktige nok.

Lenke til kommentar

Min første smarttelefon med touch skjerm var htc touch pro. Joda den funket jo, men som mobil i det daglige sugden den. Ble så lei av dårlig sw, windows 6 osv. Joda man kunne jo bruke den uten stylus, men det var jo ett helvete. Gikk tilbake til dum telefon, og så turte jeg å satse på en iphone 3gs. Det var noe annet.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker kommenterte mange at den faktisk var et tilbakeskritt - selv om den fikk bra reviews. Windows CE som var på tidligere modeller funka faktisk bedre - personlig hadde jeg knapt noe problemer med min Qtek, som jeg faktisk hadde fra tidlig 2005 til 2009.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...