Gå til innhold

Corsair AX-1200 eller Seasonic P-1000

Anbefalte innlegg

Ettersom min Antec Quattro 1200W PSU har tatt kvelden, og den er kjøpt fra Datakjeden uten at jeg vet om den er levert fra Also / Actebis, TechData eller Gandalf så garanti fort vil ta et par måneder.. så trenger jeg ny strømforsyning til følgende system:

- Asus Rampage IV Extreme

- Intel Core i7-3960X @ 4.6GHz @ 1.32V

- Asus GeForce GTX 690

- Creative Titanium HD

- Intel Pro/1000 ET Dual NIC

- LSI MegaRAID 9260-8i /m BPU

- 4x Western Digital Black Edition 2TB

- 4x Intel X25-M Gen2 80GB SSD

- 2x OCZ Vertex 3 MAX IOPS 240GB SSD

- Diverse USB-enheter

Ifølge denne strømforsyningskalkulatoren så trenger jeg røflig 780W ved 90% TDP i worst case scenario, ved 100% TDP ca 820W. Også vil du jo gjerne ha litt headroom så strømforsyningen ikke ligger på over 80% belastning så ofte.

Ergo tenkte jeg en strømforsyning på 1000W+, har jo hatt 1200W i et par år nå som har vært fullstendig overkill og det har vært en noe sær strømforsyning som aldri helt har spilt på lag så ved hver tredje anledning hvor jeg koblet til strømkabelen så ville hele skiten slå ut sikringen / kursen, en ellers helt fin og oppegående kurs til min store frustrasjon da det drar ned alt fra fil-server, til nettverk osv i samme slengen. Nå står den på en separat kurs så den ikke river med seg alt mulig rart når jeg kobler til strømkabelen.

Kjøp av strømforsyning er relativt enkelt for min del, en strømforsyning er noe som påvirker hele maskinen, som normalt holder i mange, mange år og kommer gjerne med lang garanti (så så fremt til jeg kjøper fra et sted som ikke går konkurs) så du er sikret noe i x-antall år fremover. Ergo sparer jeg aldri på strømforsyning, jeg skaffer noe som er minimum 15-20% mer enn hva jeg strengt tatt trenger for mulig fremtidelig skalering og for å unngå at strømforsyningen kjører på tilnærmet full belastning (som er lite effektivt) og jeg er alltid på utkikk etter noe som gir veldig god kvalitet.

Per i dag så virker det som det er to reelle alternativer til mitt system, og det er Corsair AX-1200 (produsert av flextronics i samarbeid med Corsair) og Seasonic P-1000 (produsert av Seasonic, logisk nok..) hvor AX-1200 har 200W ekstra å gå på, som jeg nok aldri vil ha behov for og hvor P-1000 er en av veldig få ATX Platinum rangerte strømforsyninger tilgjengelig på forbrukermarkedet.

Etter hva jeg har lest så har AX-1200 fordel av server-grade ripple, hakket bedre enn P-1000, har de ekstra 200W å gå på pluss at Corsair visstnok har knallgod kundebehandling og service (har generelt lite å si i Norge med våre gode forbrukerrettigheter) og fem år garanti. Fare for noe irriterende elektronisk støy.

P-1000 på sin side kommer med hele 7år garanti, er platinum sertifisert, har en vifte som starter opp ved 40%+ belastning (AX-1200 starter ved 20%?) og er rangert som kanskje den mest stabile strømforsyningen på forbrukermarkedet per dags dato? Har hørt rykter om at vifta bråker litt mer enn den som sitter i AX-1200 når den først starter.

Videre så kan jeg plukke opp AX-1200 iløpet av dagen på DigitalImpuls, mens P-1000 må bestilles via nettet og er vell da fremme forhåpentligvis på fredag om jeg bestiller tidlig nok iløpet av dagen. Prisklassen er mer eller mindre den samme på begge to.

Hva ville dere ha valgt? Hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg enten tatt Seasonic eller ventet på nye AX1200i. Jeg hadde en forferdelig høyfrekvent hylelyd i min, som gjorde at jeg til slutt leverte den inn igjen. Hvis det er fare for at du kan ende opp med en sånn så hadde jeg ikke tatt sjansen. Var mange brukere på Corsair sitt forum som slet med samme problem, og det var ingen løsning på problemet den gang utenom å sende den inn.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også en høyfrekvent lyd i min AX1200, men denne ble faktisk helt borte etter noen uker, 2-3 uker tror jeg.. Det er vifta visstnok som lager denne lyden, men jeg er glad min forsvant..

Det var ikke vifta som støyet hos meg, det kan jeg garantere deg ;) Og ikke forsvant den heller :hrm:

Lenke til kommentar

Skal ikke si hva det var tilfelle hos deg, men jeg fikk intrykket på Corsair forumet av att det var vifta som lagde denne lyden, ikke selve viftebladene men lageret i den. Jeg var på nippet til å sende den inn igjen, prøvde å bytte plass på kabinettet osv, men som sagt, lyden forsvant, og det var en særdeles irriterende lyd, for å så det mildt.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...