Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lite strømbrudd, stasjonær maskin starter ikke opp?

Anbefalte innlegg

Hadde et lite strømbrudd i dag, ikke av typen "torden og vrak" men av typen hvor kursen ble litt overbelastet så den gikk.

Det skjer fra tid til annen, og jeg gikk igjennom den vanlige prosessen med å skru sikringen(e) på igjen for å få ting opp å kjøre igjen. Alt fungerte raskt og enkelt som alltid, men min stasjonære maskin nekter nå fullstendig å starte.

Det er ikke sånn at det er noen feilmelding, diverse RAID0 løsninger som har tatt kvelden på grunn av bråstopp som følge av det korte strømbruddet, neida det er selve maskinen som ikke vil fyre i det hele tatt. Og det er noe snodig da jeg åpner maskinen og stikker nesa inn så lyser strømlampen for både hovedkort og prosessor, så noe strøm må maskinen få men verken påknappen på selve hovedkortet eller påknappen på kabinettet resulterer i noe som helst. Forsøkte å nappe ut strømkabalen i noen sekunder før jeg koblet den til igjen, men med samme resultat.

Er da ikke normalt at en maskin skal ta kvelden av et enkelt strømbrudd som resultat av overbelastning av en kurs? Torden og vrak, med overspenning og det hele er nå en ting (overspenningsvernet tar seg normalt av det også) men en enkel liten overbelastning som dette skal ta livet av følgende system:

- Intel Core i7-3960X

- Asus Rampage IV Extreme

- Antec Quattro 1200W PSU

- Asus GeForce GTX 690

- Creative Titanium HD

- Intel Pro/1000 ET Server NIC

- LSI MegaRAID 9260-8i med BPU

- 4x Western Digital Black Edition 2TB

- 4x Intel X25-M 80GB Gen2

- 1x OCZ Vertex 3 MAX IOPS 240GB

- 1x Intel 510 series 250GB SSD

Hva tror dere kan være galt og grunnen til at maskinen nå plutselig ikke vil fyre overhode? Det første som slår meg er strømforsyningen, men både hovedkort og prosessorlampen på hovedkortet lyser og det gjør selve strømforsyningen også så man skulle jo tro at den i det minste klarte å gi litt liv til systemet fremdeles. Ting som skjermkort, lydkort, RAID-kort, diverse harddisker er jo ikke nødvendig for at maskinen skal starte opp i det hele tatt så systemet burde gitt fra seg livstegn selv om en eller flere av disse tingene hadde tatt kvelden.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok en rask liten test, kortsluttet pinne 16 mot jord (riktig på 24-pin strømforsyninger, du skal ta kortslutte grønn mot jord (sort)?) Dette overbelastet sikringen / kursen (dette har skjedd med denne strømforsyningen flere ganger, kickstart virker å være helt på viddene..), ordnet sikringen og strømforsyningen gikk på i kort tid før den begynte å lyse rødt.

Så da regner jeg med at strømforsyningen er offisielt gåen, den har vell strengt tatt aldri oppført seg helt stabilt (med tanke på at kickstart i 1 / 3 tilfeller overbelaster en ellers helt oppegående kurs) og at en bytte av denne er løsning.

Det er vell hele 7år garanti på Antec sin Quattro serie, bare synd at jeg har kjøpt den fra Datakjeden og ikke aner hvilken leverandør denne kommer fra, kan være Also / Actebis, TechData eller Gandalf men jeg er ikke sikker på hvem av de og da blir det ikke enkelt med garanti gitt. Håper bare ikke strømforsyninga har revet med seg flere komponenter i maskinen, men det er vell greie sikringer mot sånt i 2012.

EDIT:

Har jo en eldre Arctic Cooling strømforsyning, på hele 500W som jeg kan teste med bare for å dobbeltsjekke men det spørs om jeg får tid til alt det kabelfikleriet før helgen..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...