Nilsen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Skal smette rett inn i ultrabooker. Crucials populære SSD kommer i miniformat Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Endelig noen mSata disker med en fin pris og gode specs Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Vil denne passe i en Macbook Air, eller benytter de en annen "standard" ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Så vidt jeg vet bruk Apple en modifisert mSATA standard. Faktisk har ikke IB MacBook Air og tilligere MacBook Air samme kontakter på SSD-en. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) MacBook Air bruker ikke noen standard. Den bruker en egen proprietær løsning, altså det motsatte av en standard. Macbook Air er ikke kompatibel med mSATA SSDer. Endret 19. juli 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Basert på mSATA som utgangspunkt, men med annen "pinout" og litt avvikende størrelse på kontaktene. Samme gjelder Zenbook - den er heller ikke mSATA. Formfaktoren er også feil - gjerne dobbelt så stor for nuligheten å kunne bruke rimeligere NAND, eller dobbelt kapasitet. Men jeg ser jeg var særdeles uklar, burde skrevet at de ikke var kompatible grunnet de avvikene som er gjort fra standarden. Og eneste grunnen til Apple og andre gjør det er for å kunne kreve premium priser for middels løsninger. Det er i alle fall ingen reelle tekniske grunner til å gjøre det. At tidligere MacBook Air, nye MacBook Air og MacBook Pro Retina alle bruker ulike løsninger er jo toppen av idioti. Endret 19. juli 2012 av Bolson Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Har ramlet litt av lasset mtp hw. Men har merket at store rar filer etc og torrenter og slikt gjør at ytelsen går ned på ssdene selv med gc og trim. Har ventet en stund på noe man kan kjøre realt hurtig cache fra. Kjapp ssd i mSata sporet på hovedkortet vil vel funke bra? Noe jeg overser? Ja bortsett fra at jeg endelig vil trenge nytt mobo? Er vel heller ikke problemaisk med en liten reset av mSata ssd om hastigheten skulle droppe. tross alt null OS på ssden til slikt bruk. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Er ikke mini pcie mere fremtidsrettet og bedre egnet for høyere hastigheter? 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Minnekort på disk, eller disk på minnekort ? Endret 19. juli 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Ingen av delene. Det er ingen disk (rund skive) involvert. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Ingen av delene. Det er ingen disk (rund skive) involvert. Du må ta i betraktning at også SSD regnes som disker ( selv om de teknisk sett ikke er det ) . Det var nettopp det jeg hadde i tankene. altså en minnekort variant av SSD Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 SSD er Solid State Drive, ikke Disk. Det er litt søkt å kalle en SSD for minnekort, men det er ikke teknisk feil så du kan jo gjøre det selv om sikkert mange vil misforstå. Lenke til kommentar
ray001 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Vil denne 256gb passe I den nyeste Samsung serie 9 laptopen? m.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/ultra-portable/NP900X4C-A01SE-features Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Ut fra det jeg kan lese meg til bruker denne mSATA SSD. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Ser for meg at det vil komme løsninger der msata ssd'er kan passe sammen og settes i raid. Det hadde vært awesome Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Når kommer det SSD baserte minne kort ( de man kan plaser i forskjellig dingser ) ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Når kommer det SSD baserte minne kort ( de man kan plaser i forskjellig dingser ) ? De har da funnes lenge. SSD bruker noen som heter NAND minne. Minne i mobiltelefoner, musikkavspillere osv er alle av typen NAND. Samme gjelder vel minnepinner og minnekort. Det spesifikke med en SSD er mer avanserte kontrollere og logikk, samt at SATA 6 Gb/s er en langt raskere overføringsteknologi enn f.eks USB2. Men det kommer minnekort etc som nærmer seg hastigheten på SSD-er. Så et 64 GB CompactFlash med lese/skriv på ca 100 MB/s kan faktisk brukes omtrent som en SSD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå